Caterina Tognon

Dvě republiky skla: CZ versus Benátky, chronologie
/ The Two Republics of Glass: CZ versus Ve, a chronology

1990
Moje dobrodružství v neobyčejném světě českého skla začalo u Maestra Lina Tagliapietry, který byl spolu se svým bratrem jedním z mála sklářů na Muranu znalých českého skla. V roce 1989 mi Lino poradil, abych jela do Prahy za Sylvou Petrovou, mladou kurátorkou Uměleckoprůmyslového musea v Praze, takže jsem se okamžitě vydala na cestu…
Tato dlouhá cesta pokračuje dodnes.

Začátek devadesátých let
Petr Novotný, talentovaný sklářský mistr z Nového Boru, realizoval pro Driade vázy navržené architektem Bořkem Šípkem. Jel přes noc do Milána, aby je doručil do proslulého showroomu Enrica a Antonia Astoriho na Via Manzoni, protože nebylo, jak je jinak zabalit a poslat.

1996
Venezia Aperto Vetro: International New Glass, kurátoři Attilia Dorigato a Dan Klein. 
Poprvé bylo do Benátek pozváno více než 100 umělců z celého světa.
Byl to pro nás skutečný šok, zcela nečekaný; znamenalo to začátek nového pohledu na sklo.

1998
I Grandi Vetri, pořádané Muzeem GAMC (Galerie moderního a současného umění v Bergamu), kurátor Vittorio Fagone a já, za účasti Gilla Dorflese, jednoho z mála italských uměleckých kritiků dobře obeznámených s východoevropským uměním. 

2001
Roubíček a Roubíčková: samostatná výstava v galerii D’Arte & Divetro v Bergamu.

2004
Vetri nel mondo oggi, jehož kurátorkou je Rosa Barovier Mentasti, výstava otvírá nově zrestaurovaný Palazzo Franchetti, sídlo Istituto Veneto di Scienze Lettere ed Arti (Akademie věd, humanitních věd a umění v Benátkách), hlavní výstava současných sklářských umělců z celého světa. Tato výstava má podobný formát jako Aperto Vetro 1996.

2005
Impress of an Angel: Stanislav Libenský & Jaroslava Brychtová, Chiesa di San Gallo, Benátky.

2007
První samostatná výstava Václava Ciglera v Itálii se konala v mé galerii, druhá pak následovala v roce 2019.

2017 – dosud
Týden benátského skla The Venice Glass Week.

2022
Giochi di Sponda, Istituto Veneto di Scienze Lettere ed Arti, Benátky – výstava představující první soukromou sbírku mezinárodního studiového skla, která kdy byla sestavena v Itálii, se speciální sekcí věnovanou českým umělcům.

2023
České sklo: Velcí mistři, LE STANZE DEL VETRO, Benátky – poskytuje jedinečnou příležitost setkat se s bohatou kulturou českého sklářského umění v benátské Kunsthalle uměleckého skla.
Na počátku 20. století se Benátky a Praha, které byly ve svých uměleckých tradicích již od středověku propletené, začaly rozcházet. Vydaly se na odlišné tvůrčí cesty a experimentovaly s novými technikami. Ve 20. století se Murano zaměřilo na mimořádné chromatické kvality skla, které se foukalo do malých, jednoduchých tvarů. Éterické povrchy tohoto skla sloužily jako plátno, na něž bylo možné nanášet barvy. Vznikly kusy, které připomínaly neformální umělecká díla hluboce ovlivněná současnou abstraktní malbou. 
Naproti tomu umělci v Čechách přecházeli ke sklářské fúzi a vytvářeli celistvé skleněné objemy, které byly „odhmotněny“ procházejícím světlem. Byli také průkopníky nových technik, jako je tavení skla do formy, vytvářející abstraktní sochy, někdy až monumentální velikosti, přeměňující materiál skla v něco, co by se dalo popsat jako „průhledný kámen“.
Muranské sklo představuje jedinečný způsob malování, zatímco české sklo znamená jedinečný přístup k sochařství.

2024
V neposlední řadě: Ne obraz, ale událost: Vladimír Kopecký – první samostatná výstava Vladimíra Kopeckého v Itálii. Výstava představuje šestnáct kusů muránského skla, které foukal Maestro Andrea Zilio na peci Anfora a které později sám Kopecký ve věku 92 let maloval smaltem v Novém Boru v dílnách pana Jaroslava Šváchy.
Tento projekt si kladl za cíl inspirovat novou cestu pro budoucnost, kde budou Murano a čeští skláři spolupracovat na vytváření vysoce kvalitního výtvarného umění, užitého umění či řemesla prostřednictvím výjimečně kvalitního skla. Ať už jde o sklo foukané, tvarované, tavené, odlévané, ryté, malované nebo vyráběné jinými technikami a ať už jsou finálními díly malby, sochy, instalace, multimediální umělecká díla, stejně jako vitráže, nádoby, nádobí, nábytek nebo jiné, středem pozornosti bude řemeslo a kreativita.

– CV

Caterina Tognon je známá italská galeristka, kurátorka a zakladatelka první italské galerie věnované mezinárodnímu hnutí ateliérového skla. Od roku 1991 řídila D’arte & Divetro v Bergamu a v roce 2004 založila Caterina Tognon, Arte Contemporanea v Benátkách, přední prostor pro současné sklo a umění.
Tognon spolupracuje s pestrou škálou mezinárodních umělců, zejména pak i s českými, jako jsou Jaroslava Brychtová a Stanislav Libenský, Václav Cigler, Marian Karel, Vladimír Kopecký, René Roubíček, Miluše Roubíčková, Gizela Šabóková, Bořek Šípek a Dana Zámečníková, jejichž tvorbu často prezentuje v Itálii poprvé.
Uspořádala řadu významných výstav na prestižních místech, jako jsou Le Stanze del Vetro, Benátky; Museo di Castelvecchio, Verona; Palazzo Loredan, Benátky; Palazzo Fortuny, Benátky; National Glass Centre, Sunderland, UK a mnoho dalších.
Jako klíčová účastnice každého ročníku The Venice Glass Week se podílí i na přehlídkách PANORAMA a nebo na významných mezinárodních veletrzích umění včetně Artefiera (Bologna), Artissima (Turín), ArtMiami, Art Rotterdam, Design Basel, FIAC, Miart (Milán), Scope či TEFAF Maastricht.
Její galerie vydala řadu výstavních katalogů, které posilují její vlivnou roli v oboru.

www.caterinatognon.com

The Two Republics of Glass: CZ versus Ve, a chronology
/ Dvě republiky skla: CZ versus Benátky, chronologie

1990
My adventure in the extraordinary world of Bohemian glass began at the home of Maestro Lino Tagliapietra, who, along with his brother, was one of the few glassblowers in Murano familiar with Czech glass. In 1989, Lino advised me to go to Prague to meet Sylva Petrová, the young curator at the Museum of Decorative Arts in Prague, so I left straight away…
This long journey continues to this day. 

Beginning of the nineties
Petr Novotný, a talented master glassmaker from Nový Bor, was producing vases designed by the architect Bořek Šípek for Driade. He would drive all night to Milan to deliver them to Enrico and Antonia Astori’s famous showroom in Via Manzoni, because he had no way to pack and ship them.

1996
Venezia Aperto Vetro: International New Glass, curated by Attilia Dorigato and Dan Klein.
More than 100 artists from all over the world were invited for the first time to Venice.
It was a real shock for us, completely unexpected, it marked the beginning of a new way of looking at glass.

1998
I Grandi Vetri, organized by the Museum of GAMC (Gallery of modern and contemporary art in Bergamo), curated by Vittorio Fagone and myself, with the participation of Gillo Dorfles, one of the very few Italian art critics well well-versed in Eastern Europe art. 

2001
Roubíček and Roubíčková: a solo show in the gallery D’Arte & Divetro in Bergamo.

2004
Vetri nel mondo oggi, curated by Rosa Barovier Mentasti, marks the opening of Istituto Veneto di Scienze Lettere ed Arti’s (Academy of Sciences, Humanities and Arts in Venice) newly restored Palazzo Franchetti featuring a major exhibition of contemporary glass artists from all over the world. This exhibition follows a similar formula to Aperto Vetro 1996.

2005
Impress of an Angel: Stanislav Libenský & Jaroslava Brychtová, Chiesa di San Gallo, Venice.

2007
Václav Cigler’s first solo show in Italy was held at my gallery, followed by a second one organized in 2019. 

2017 – up to now
The Venice Glass Week.

2022
Giochi di Sponda, Istituto Veneto di Scienze Lettere ed Arti, Venice – an exhibition showcasing the first private collection on International Studio Glass ever assembled in Italy, with a special section dedicated to Czech artists.

2023
Bohemian Glass: The Great Masters, LE STANZE DEL VETRO, Venice – provides a unique opportunity to meet the rich culture of Bohemian glass art in the Venetian home of artistic glass.
In the early 1900s, Venice and Prague, long intertwined in their artistic traditions since the Middle Ages, began to diverge, embarking on distinct creative paths and experimenting with new techniques. In the 20th century, Murano focused on the extraordinary chromatic qualities
of its glass, which was blown into small, simple bubbles. The ethereal surfaces of this glass served as a canvas on which colour could be applied, resulting pieces that resembled informal works of art, deeply influenced by contemporary abstract painting. In contrast, artists in Bohemia turned to glass fusion, creating solid glass volumes that were ‚dematerialized‚ by the light passing through them. They also pioneered new techniques, such as casting (melting glass into an open mould),
to create abstract sculptures, sometimes of monumental size, transforming glass into what could be described as ‘transparent stone’.
Murano glass is a unique way to paint, while Check glass represents a singular approach to sculpture.

2024
Last but not least: Not a Picture but an Event: Vladimír Kopecký – the first solo exhibition of Vladimir Kopecký in Italy. The exhibition features sixteen Murano glass pieces, blown by Maestro Andrea Zilio at the Anfora furnace, and later painted with vitreous enamel by Kopecký himself at the age of 92, in Nový Bor at Jaroslav Švácha’s studio.
This project aims to inspire a new path for the future, where Murano and Czech glassmakers collaborate to create either high-quality visual-art or applied-art or craft through exceptionally well-made glass. Whether the glass is blown, molded, fused, cast, engraved, painted or produced using other techniques, and whether the final works are paintings, sculptures, installations, multimedia artworks, as much as vitrages, vessels, tableware, furniture or beyond, the focus will be on craftsmanship and creativity. 

– CV


Caterina Tognon is a renowned Italian gallery owner, curator, and the founder of Italy’s first gallery dedicated to international studio glass movement. She managed D’arte & Divetro in Bergamo from 1991 and, in 2004, established Caterina Tognon, Arte Contemporanea in Venice, a leading space for contemporary glass and art.
Tognon collaborates with a diverse range of international artists, particularly Czech ones like Jaroslava Brychtová and Stanislav Libenský, Václav Cigler, Marian Karel, Vladimír Kopecký, René Roubíček, Miluše Roubíčková, Gizela Šabóková, Bořek Šípek and Dana Zámečníková, often presenting them for the first time in Italy.
She has organized a variety of significant exhibitions at prestigious venues such as Le Stanze del Vetro, Venice; Museo di Castelvecchio, Verona; Palazzo Loredan, Venice; Palazzo Fortuny, Venice; National Glass Centre, Sunderland, UK and many others.
A key participant in every edition of The Venice Glass Week, she also contributes to PANORAMA exhibitions and major international art fairs, including Artefiera (Bologna), Artissima (Turin), ArtMiami, Art Rotterdam, Design Basel, FIAC, Miart (Milan), Scope, and TEFAF Maastricht.
Her gallery has published numerous exhibition catalogues, reinforcing her influential role in the field.

www.caterinatognon.com