Jean Blanchaert

Venini – Evropský trend: Venini a Murano
/ Venini – The European Trend: Venini and Murano

Na prvním obrázku [1] s titulkem Venini Murano vidíte sérii červených fazzoletti (kapesníků), které pro dílnu Venini navrhl Fulvio Bianconi v 50. letech. Je zajímavé, že Fulvio Bianconi, ačkoli byl už zkušeným umělcem, strávil v dílně TŘI ROKY pozorováním práce mistrů sklářů, brusičů skla, rytců skla a dokonce i baličů skla. Bianconi je vynikajícím příkladem toho, jak se věci dělaly dříve. On, než vytvořil svůj první návrh, tak se chtěl dokonale seznámit se všemi fázemi výroby. Pouze s vědomím toho, co se dá všechno udělat, je možné naplánovat a navrhnout něco nového.

Na dalším snímku [2] z roku 1957 můžete vidět moji matku Silvii vedle starobylých skleněných lahví zasvěcených svatému Mikuláši, typických pro apulijskou tradici 18. a 19. století. 

Na snímku [3] můžete vidět mou matku v její milánské galerii, které se říkalo „obchod na Canal Grande“. Moje matka byla mezi prvními, koho fascinovala sklářská díla Napoleona Martinuzziho, Fulvia Bianconiho, Carla Scarpy, Tommasa Buzziho, Tapia Wirkkaly a mnoha a mnoha dalších. Velmi jí pomohla její přítelkyně Anna Venini Diaz de Santillana (dcera Paola Veniniho), která ji seznámila se světem muránského skla. 

Tuto vášeň pro muránské sklo jsem zdědil a proto jsem dnes tady s vámi.

Paolo Venini, stejně jako legendární automobilový závodník Enzo Ferrari, měl dvě vlastnosti, které u jedné osoby najdete jen zřídka: byli to dva podnikatelé s velkým finančním talentem a vysokou uměleckou vizí. A samozřejmě je hnala i hluboká vášeň. [4] [5]

Nejslavnější váza na světě, nazvaná Veronese, kterou v roce 1921 navrhl Vittorio Zecchin pro Venini a která byla inspirována obrazem Zvěstování Panně Marii od Paola Veroneseho, je dnes vystavena v Galerii dell’Accademia v Benátkách. [6] [7] [8]

Vittorio Zecchin vytvořil několik mistrovských děl „absolutní formy“. [9]

Se sklářskými mistry od Veniniho spolupracovalo mnoho umělců. Jedním z nich byl inovátor forem a technik (příklad: sklo pulegoso) Napoleone Martinuzzi. [10]

Paolo Venini blahopřeje sklářskému mistru Emete Tosovi. [11]

Venini se proslavil také elegancí svého tzv. modrého katalogu. [12]

Venini spolupracoval s italskými i zahraničními umělci a architekty, jako byli Tyra Lündgren, Carlo Scarpa, Gio Ponti, Piero Fornasetti, Ludovico Diaz de Santillana (manžel Veniniho dcery Anny), Ken Scott, Tapio Wirkkala, Toni Zuccheri, kteří společně pomohli nejen posunout sklo do 20. století, ale také změnili způsob, jakým bylo sklo oceňováno veřejností. Sám Venini byl neustálým zdrojem nových a kreativních nápadů. [13] [14] [15]

Venini je součástí zázraků lidstva“. (Alessandro Mendini).

– CV

Jean Blanchaert je galerista, kurátor, editor a kritik umění s více než pětatřicetiletou zkušeností s vedením galerie Blanchaert v Miláně, která se zaměřuje na sklo 20. století a současnost. Je kurátorem desítek výstav v oblasti skla, keramiky, železa, dřeva, mramoru, výtvarného umění a fotografie. Od roku 2017 je členem vědecké rady benátského týdne skla The Venice Glass Week. Společně se Stefanem Boerim byl také kurátorem výstav Best of EuropeNext of Europe pro akce Homo Faber v letech 2018 a 2022. Jako expert na řemeslo se podílel na ročníku A Journey of Life 2024. V roce 2021 byl kurátorem výstavy Vitrea. Contemporary Italian Glass (Vitrea. Současné italské sklo) na milánském Trienále. V roce 2024 vydal knihu Musica senza suono. Maestri di Murano (Marsilio Editori), věnovanou současným muránským sklářským mistrům. Sám Blanchaert je také kaligrafem a návrhářem skla (ve spolupráci se sklářským mistrem Silvanem Signorettem). 
www.galleriablanchaert.it

Série červených fazzoletti (kapesníků), které pro dílnu Venini navrhl Fulvio Bianconi v 50. letech
1
starobylé skleněné lahve zasvěcené svatému Mikuláši, typických pro apulijskou tradici 18. a 19. století
2
3
Paolo Venini 1950
4
váza Veronese
6
váza Veronese
7
váza Veronese
8
Vittorio Zecchin vytvořil několik mistrovských děl „absolutní formy“
9
Napoleone Martinuzzi
10
Paolo Venini blahopřeje sklářskému mistru Emete Tosovi
11
Venini se proslavil také elegancí svého tzv. modrého katalogu
12
Paolo Venini
13
Paolo Venini
14
Paolo Venini
15

Venini – The European Trend: Venini and Murano
/ Venini – Evropský trend: Venini a Murano

In the first image [1], captioned Venini Murano, you see a series of red fazzoletti designed by Fulvio Bianconi for Venini in the 1950s. It is interesting to know that Fulvio Bianconi, although already an experienced artist, spent THREE YEARS in the furnace observing the work of the masters: glassblowers, glass grinders, glass engravers and even glass packers. 

Bianconi is an excellent example of how things used to be done. Before creating his first glass work, he wanted to be fully acquainted with all stages of production in a glass factory. Only by knowing what you can do it is possible to plan and design something new.

In this image [2], dated 1957, you can see my mother Silvia next to the ancient glass bottles devotional to San Nicola, typical of the Apulian tradition of the XVIII and XIX centuries. 

In the next picture [3] you can also see my mother in her gallery in Milan, which was called “a shop on the Canal Grande”. My mother was among the first ones to be fascinated by the glass works of Napoleone Martinuzzi, Fulvio Bianconi, Carlo Scarpa, Tommaso Buzzi, Tapio Wirkkala and many, many others. She was greatly helped by her friend Anna Venini Diaz de Santillana (Paolo Venini’s daughter) who introduce her to Murano’s glass world. 

I inherited this passion for Murano glass and that is why I am here with you today.

Paolo Venini, like Enzo Ferrari, the legendary automaker, had two characteristics that you rarely can find in the same person: they were two entrepreneurs with a great financial talent and high artistic vision. And of course, they were moved by a deep passion. [4] [5]

The most famous vase in the world, called Veronese, designed by Vittorio Zecchin in 1921 for Venini and inspired by Paolo Veronese’s Annunciation of the Virgin, is on display today at the Gallerie dell’Accademia in Venice. [6] [7] [8]

Vittorio Zecchin created some masterpieces of ‘absolute form’. [9]

Many artists have collaborated with Venini’s great glass masters. One of them, an innovator of forms and techniques (example: pulegoso glass) was Napoleone Martinuzzi. [10]

Paolo Venini congratulates glassmaster Emete Toso. [11]

Venini was also famous for the elegance of its Blue Catalogue. [12]

Venini collaborated with Italian and international artists and architects such as Tyra Lündgren, Carlo Scarpa, Gio Ponti, Piero Fornasetti, Ludovico Diaz de Santillana (husband of Venini’s daughter Anna), Ken Scott, Tapio Wirkkala, Toni Zuccheri, who together helped not only to move glass into the 20th century, but also modified the way in which glass was appreciated by the public. Venini himself was a constant font of a new and creative ideas. [13] [14] [15]

“Venini is part of the wonders of humanity.” (Alessandro Mendini).

– CV

Jean Blanchaert is a gallerist, curator, editor and art critic with more than thirty-five years of experience with running the Blanchaert Gallery in Milan, focused on 20th-century and contemporary glass. He has curated dozens of exhibitions in the field of glass, ceramics, iron, wood, marble, fine art and photography. Since 2017, he has been on the Scientific Committee of The Venice Glass Week. He also curated Best of Europe and Next of Europe with Stefano Boeri for the 2018 and 2022 Homo Faber events. He was involved as an international craft expert of A Journey of Life 2024 edition. In 2021, he curated Vitrea. Contemporary Italian Glass at the Milan Triennial. In 2024, he published Musica senza suono. Maestri di Murano (Marsilio Editori), a book dedicated to contemporary Murano glass masters. Blanchaert himself is also a calligrapher and a glass sculptor (in collaboration with the glass master Silvano Signoretto). 
www.galleriablanchaert.it