LADISLAV SUTNAR, DESIGNÉR V AKCI

(9. listopadu 1897 v Plzni – 13. listopadu 1976 v New Yorku)

Není náhodou, že velká retrospektivní výstava Ladislava Sutara, kterou připravilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze v roce 2003, měla název Ladislav Sutnar: Praha-New York-Design in Action. Talent Ladislava Sutnara byl univerzální, mohl se věnovat malbě i plastice, ale vybral si průmyslový design, tedy umění, které denně vstupuje do přímé interakce s lidmi. A těch, kteří používali věci navržené Sutnarem, nebylo rozhodně málo: jeho servis z varného skla, porcelánový soubor a příbory z ocele, které navrhl ve 30. letech, se staly nejprodávanějším vybavením domácností v Československu a získaly i řadu mezinárodních ocenění.

Věnoval se také tvorbě pro děti, pro něž navrhoval hračky a loutky především ve 20. letech v době svého pedagogického působení ve Státním ústavu školském v Praze a jako umělecký vedoucí levicově orientovaného Loutkového divadla Dělnické akademie.

Jeho organizátorské aktivity dokládají, že byl zároveň skvělým manažerem, což dokázal především jako ředitel společnosti Družstevní práce a její značky Krásná jizba i jako pedagog a později ředitel Státní grafické školy. Snil o zdravém a hygienickém bydlení pro široké vrstvy obyvatel. Avantgardní výdobytky se měly promítnout do obálek na knize, do nádobí, do osvětlení, do nábytku, do uspořádání bytu i do podoby vlastní architektury. Nový design nabízel nejen tvarovou úspornost, ale i velkou praktičnost a vysokou kvalitu použitého materiálu.

Velkou pozornost věnoval typografii. Předpokládal totiž, že moderní společnost bude založena na svobodném přístupu k informacím a avantgardní užitou grafiku považoval za nejpřehlednější cestu, jak se k nim dostat. Jeho doménou byla kniha. Upravil na tisíc publikací, zejména pro nakladatelství Družstevní práce, kde působil jako výtvarný redaktor.

Právě ke grafickému designu se obrátil v USA, kde patřil k zakladatelské generaci moderního grafického designu. Do Spojených států odešel kvůli přípravě československé expozice na Světové výstavě v New Yorku v roce 1939. Kvůli válce a únoru 1948 se už nikdy domů nevrátil. Aktivně se zapojil do činnosti exilu, graficky upravoval časopis Svědectví a spolupracoval se Svobodnou Evropou. V 60. letech maloval zajímavé obrazy, které jsou jeho vlastní a originální variantou na americký pop-art a evropské art-deco.

Před sedmnácti lety, kdy kurátorka UPM Iva Knobloch připravila výstavu Ladislav Sutnar: Praha-New York-Design in Action byla všestranná osobnost Ladislava Sutnara téměř zapomenuta. Od té doby odvedlo především Uměleckoprůmyslové museum v Praze velký kus práce na propagaci jeho díla a jeho odkazu. Po znovuotevření muzea po rekonstrukci  v roce 2017 byly Sutnarovy práce významnou součástí výstav Director’s Choice, Krásná jizba Družstevní práce 1927-1948 či 100 let grafické školy v Praze, muzeum samostatně představilo také Sutnarovy hračky a loutky.