Dílo Josefa Sudka (1896–1976) by nejspíš nedosáhlo takového rozsahu a hloubky, kdyby fotograf nebyl celý život obklopen velice pestrou společností. Nejednalo se jen o fotografy, ale o přátele nejrůznějších profesí a osudů. A právě je připomíná další výstava v Galerii Josefa Sudka. Je „kaleidoskopem“ uměleckých artefaktů řady slavných i méně známých osobností, které k Sudkovi měly blízký vztah.
Výstavou provede její kurátor Jan Mlčoch.Výstavou provede kurátor Jan Mlčoch.
Pro školní skupiny připravujeme široké spektrum programů na objednávku pro všechny věkové kategorie: komentované prohlídky výstav a budovy UPM, edukační programy a komentované procházky Prahou. Konkrétní informace o aktuálních programech pro školy najdete v sekci pro školy. Rádi vám připravíme edukační program na míru dle vašich potřeb. Součástí téměř každé výstavy je také aktivní zóna, průvodce nebo pracovní listy. Můžete s nimi pracovat ve výstavě nebo si je odnést do školy a pokračovat tak v tématu ve škole.
Jak programy pro školy rezervovat? Kontaktujte nás na email objednavky@upm.cz nejpozději týden předem v pracovních dnech, naplánujeme vaši návštěvu a vámi vybraný program.
Jak platit? Zvýhodněné vstupné pro školní skupiny je možné zakoupit pouze na místě v pokladně, platit můžete v hotovosti nebo kartou. Pokud potřebujete daňový doklad, na pokladně vám ho na požádání vystaví.
Ceníkvstupenek do muzea v rámci školní skupiny
Zdarma žáci do 15 let (tj. žáci základních škol) vstup do všech pražských objektů pedagogický doprovod Snížené vstupné v rámci školní skupiny studenti od 15 let, studenti SŠ a gymnázií, žáci ZUŠ, studenti VŠ akreditovaných v síti MŠMT ČR 30 Kč vstup do jednotlivých výstav v hlavní budově UPM 40 Kč vstup do všech výstav v hlavní budově nebo do Domu U Černé Matky Boží 20 Kč vstup do Galerie Josefa Sudka
Ceník programů
KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY K AKTUÁLNÍM VÝSTAVÁM A HLAVNÍ BUDOVY UPM cílová skupina: žáci ZŠ, studenti SŠ a gymnázií, žáci ZUŠ, studenti VŠ, zájmové skupiny délka programu: 60 minut maximální kapacita: 25 žáků cena programu v českém jazyce: 70 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma cena programu v cizím jazyce (AJ, NJ):90 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma
EDUKAČNÍ PROGRAMY délka programu:60 minut maximální kapacita: 25 žáků cena programu: 60 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma
délka programu:90 minut maximální kapacita: 25 žáků cena programu: 90 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma
délka programu:120 minut maximální kapacita: 25 žáků cena programu: 120 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma
PROCHÁZKY cílová skupina: žáci 2. st. ZŠ, studenti gymnázií, žáci ZUŠ, studenti SŠ, VŠ, zájmové skupiny délka programu: 90 minut maximální kapacita: 25 žáků cena programu: 90 Kč osoba (minimálně 15 osob), pedagogický doprovod zdarma cena programu v cizím jazyce (Aj, Nj):120 Kč osoba (minimálně 10 osob), pedagogický doprovod zdarma
cílová skupina: žáci 2. st. ZŠ, studenti gymnázií, žáci ZUŠ, studenti SŠ, VŠ, zájmové skupiny délka programu: 150 minut maximální kapacita: 25 žáků cena programu: 150 Kč osoba (minimálně 15 osob), pedagogický doprovod zdarma cena programu v cizím jazyce (AJ, NJ):180 Kč osoba (minimálně 15 osob), pedagogický doprovod zdarma
Věrnostní program pro školy
Pro školy nabízíme věrnostní program, který se vztahuje na všechny aktuální edukační programy. Věrnostní karta je přenositelná v rámci jedné školy a při jejím využití je každý 6. absolvovaný edukační program zdarma. Pro vystavení věrnostní karty pro vaši školu nás kontaktujte na adrese objednavky@upm.cz. Také je možné o ni požádat při objednávání edukačního programu.
Newsletter edukačního oddělení UPM pro učitele
Pro pedagogy připravujeme newslettery s informacemi o nových výstavách, programech pro školy i veřejnost. Příležitostně zasíláme i pozvánky na akce pořádané UPM, které jsou vhodné k návštěvě se školní skupinou. V rámci servisu pro pedagogy nabízíme zdarma také komentované prohlídky nově otevřených výstav či expozic. Jejich termíny a způsob rezervace najdete v našem newsletteru. K odběru newsletteru se můžete přihlásit zde.
Naše programy jsou součástí Mapy uMĚNÍM, kterou spravuje platforma pro kreativní učení uMĚNÍM. My jsme hrdými členy.
Domovní znamení spojují uměleckořemeslnou práci s architekturou, objevují se na mnoha pražských domech a písemné záznamy vypovídají o tom, že jejich počet je v Praze nejvyšší v celé Evropě. Nejstarší pražská domovní znamení pocházejí ze 14. století. V roce 1770 je císařovna Marie Terezie nahradila čísly popisnými. Mnoho znamení se naštěstí dochovalo dodnes. Také dnes mohou tyto uměleckořemeslné značky inspirovat umělce k tvůrčímu počinu, jak potvrzuje cyklus domovních znamení z opalinového skla Martina Janeckého, který byl poprvé vystaven v našem muzeu od června do začátku září 2022 na výstavě Martin Janecký: Hvězdáři a jiné studiové práce ze skla.
PROGRAM PRO ŠKOLY KE STÁLÉ EXPOZICI / UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ MUSEUM V PRAZE – HISTORICKÁ BUDOVA
Program pro MŠ (předškolní třídy), 1. a 2. ročník ZŠ, ZUŠ
Co všechno je možné vytvořit ze skla? A mohou se některé skleněné předměty stát muzejními exponáty? Společně se projdeme rozšířenou expozicí Plejády skla 1946–2019, ve které plastiky komorních rozměrů doplnilo bezmála padesát rozměrných autorských exponátů, rovněž ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Prozkoumáme vlastnosti skla a seznámíme se se základním materiálem – sklovinou. Ukážeme si příklady různých přístupů k výrobě a zdobení skla. Zjistíme, jak skleněné objekty promění pohled přes barevné folie, ze kterých si pak vytvoříme barevnou kompozici, kterou si odneseme domů.
vzdělávací oblasti Dítě a společnost, Dítě a svět (RVP PV) Umění a kultura (RVP ZV)
očekávané výstupyRVP PV
vnímat umělecké a kulturní podněty, pozorně poslouchat, hodnotit svoje zážitky (RVP PV)
rozpoznává a pojmenovává prvky vizuálně obrazného vyjádření (linie, tvary, objemy, barvy, objekty); porovnává je a třídí na základě odlišností vycházejících z jeho zkušeností, vjemů, zážitků a představ (RVP ZV)
poznává a vědomě používá obrazotvorné prvky plošného i prostorového vyjádření (bod, linie, tvar, objem, plocha, prostor, světlo, barva, textura atd.), jejich vlastnosti a vztahy (shoda, podobnost, kontrast, opakování, rytmus, dynamika, struktura, pohyb, proměna v čase atd.) a jejich účinky dokáže porovnat a zhodnotit (RVP ZUV)
délka programu 60 minut minimální kapacita 15 žáků maximální kapacita 25 žáků cena programu 60 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma rezervace programuobjednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
Program pro 3. – 5. ročník ZŠ, ZUŠ
Co všechno je možné vytvořit ze skla? Jaká škála skleněných předmětů se nachází ve sbírkách muzea? Společně se projdeme rozšířenou expozicí Plejády skla 1946–2019, ve které plastiky komorních rozměrů doplnilo bezmála padesát rozměrných autorských exponátů, rovněž ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Ukážeme si příklady různých přístupů k výrobě a zdobení skla. Seznámíme se surovinami, ze kterých vzniká sklo, prozkoumáme jeho vlastnosti, a naše poznatky využijeme při tvorbě imaginární krajiny z barevných fólií, kterou si odneseme domů.
vzdělávací oblasti Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura
očekávané výstupy
osobitost svého vnímání uplatňuje v přístupu k realitě, k tvorbě a interpretaci vizuálně obrazného vyjádření; pro vyjádření nových i neobvyklých pocitů a prožitků svobodně volí a kombinuje prostředky
vnímá smyslové podněty a vědomě je převádí do vizuální formy prostřednictvím výtvarného jazyka, inspiruje se fantazií nebo realitou, komponuje tvarové, barevné a prostorové vztahy, proměňuje běžné v nezvyklé
délka programu 90/120 minut minimální kapacita 15 žáků maximální kapacita 25 žáků cena programu 90/120 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma rezervace programuobjednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
Program pro 6. – 9. ročník ZŠ, gymnázia, SŠ, ZUŠ
Co má společného souhvězdí Plejády se sbírkou skla? A jak čeští skláři obohatili svět autorské skleněné plastiky? Jak ji světlo, barva a tvar mohou spoluvytvářet? Společně se projdeme rozšířenou expozicí Plejády skla 1946–2019, ve které plastiky komorních rozměrů doplnilo bezmála padesát rozměrných autorských exponátů, rovněž ze sbírek Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Dotkneme se vývoje skleněné plastiky v Čechách v historických proměnách 2. pol. 20. st. Představíme si známé i méně běžné techniky tvarování a zdobení skla. Prozkoumáme jeho vlastnosti, a prostřednictvím barevných kompozic, hledáním neobvyklých pohledů do expozice vytvoříme nové objekty. V programu využijeme fotoaparáty mobilních telefonů.
vzdělávací oblasti Člověk a společnost, Člověk a jeho svět, Umění a kultura
očekávané výstupy
interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků (RVP ZV)
užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie (RVP ZV)
samostatně řeší výtvarné problémy, experimentuje, argumentuje, diskutuje, respektuje různá hlediska, umí se poučit, obhájí nebo změní vlastní postup, podílí se na utváření pravidel týmové spolupráce (RVP ZUV)
při vlastní tvorbě uplatňuje osobní prožitky, zkušenosti a znalosti, rozpozná jejich vliv a individuální přínos pro tvorbu, interpretaci a přijetí vizuálně obrazných vyjádření (RVP G)
délka programu 90/120 minut minimální kapacita 15 žáků maximální kapacita 25 žáků cena programu 90/120 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma rezervace programu:objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
Program probíhá přímo u vybraných kubistických staveb Prahy. Účastníci se pod odborným vedením seznámí se základními principy českého kubismu v architektuře. Osvojí si architektonické názvosloví a naučí se vnímat detaily staveb. Po skončení programu si účastníci programu domů odnesou vyplněný pracovní list se všemi důležitými informacemi, které budou moci využít i při další návštěvě těchto unikátních staveb.
cílová skupina 2. st. ZŠ, ZUŠ, gymnázia, SŠ, VŠ, zájmové skupiny délka programu 90 minut maximální kapacita 25 žáků/studentů lektorka Mgr. Marie Jelínková Ťupová, Dis., Mgr. Ing. Markéta Čejková cena programu 90 Kč osoba (minimální velikost skupiny 15 osob), pedagogický doprovod zdarma místo zahájení procházky Dům U Černé Matky Boží rezervace programuobjednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
Projekt Horizon2020/AMASS – Acting on the Margin – Arts as a Social Sculpture, 01.01.2020 – 31.12.2023. Projekt Horizon2020 AMASS/ Acting on the Margins: Arts as Social Sculpture se zaměřuje na výzkum v oblasti strategií výtvarného umění a inkluzivních efektů kreativity v kulturním vzdělávání pro společnost a ve vzdělávání marginalizovaných a znevýhodněných sociálních skupin. Partneři: University of Lapland, Rovaniemi, Finsko, Karlova univerzita, Czech Republic, University of Malta, La Valetta Malta, Associação de Professores de Expressão e Comunicação Visual, Viseu Portugal, Hogskolan of Boras, Sweden, Budapesti Corvinus Egyetem, Hungary, Paco Design Collaborative, Italy, University of Leeds, United Kingdom. Výzkumná skupina KVV PedF UK navazuje na dlouholetou spolupráci s UPM v oblasti akčního výzkumu a na podzim 2020 realizovala některá výzkumná šetření o průběhu edukace pro vybrané skupiny návštěvníků. V souladu s evropskou tematikou Transformací 17-19 se tak obě pracoviště zapojují do badatelské práce v mezinárodním týmu.
Projekt Vzdělávání v oblasti kulturní identity národa se zaměřením na muzea, galerie a školy v rámci NAKI
UPM v Praze se v letech 2011–2013 jako partner Katedry výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze podílelo na výzkumném projektu Vzdělávání v oblasti kulturní identity národa se zaměřením na muzea, galerie a školy v rámci Programu aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity (NAKI). Vedoucí projektu: Marie Fulková, hlavní řešitelka za UPM: Vladimíra Sehnalíková
Vybrané výstupy projektu, odborné publikace
Metodiky přípravy a realizace vzdělávacích programů pro galerijní, muzejní a školní pedagogy pro předškolní, základní školní a gymnaziální vzdělávání tvoří tři samostatné celky se společnou částí zahrnující obecné zásady, které zohledňují potřeby jednotlivých stupňů škol. Obsahují podrobnější specifiku pedagogických postupů podle stupně školy a profilu žáka/studenta – návštěvníka galerie/muzea. Tato část představuje stručné případové studie se všemi potřebnými informacemi a aspekty, které by bylo možno využít, zopakovat, přizpůsobit a aplikovat v podobných situacích, nebo dokonce tyto situace modelovat podle zásad poznatků z případové studie. Příklad každé metodiky obsahuje také názorný edukační program s didaktickými pokyny, který považujeme za typický, jeho následné pedagogické zpracování ve škole nebo v rodině a obrazovou dokumentaci. Metodiky byly v roce 2014 certifikovány Ministerstvem kultury ČR.
Metodika I (pro předškolní vzdělávání) ke stažení zde, pracovní listy pro žáky a učitele ke stažení zde Metodika II (pro základní vzdělávání) ke stažení zde Metodika III (pro gymnaziální vzdělávání) ke stažení zde
Publikace GALERIJNÍ A MUZEJNÍ EDUKACE 2. UMĚNÍ A KULTURA VE ŠKOLNÍM KONTEXTU. UČENÍ Z UMĚNÍ je k zakoupení v našem e-shopu zde
Podmalby na skle – distanční program pro školní vzdělávání
Program vznikl ze spolupráce s Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze a byl součástí projektu UK PROGRES Q17 příprava učitele a učitelská profese v kontextu vědy a výzkumu/vizuální gramotnost. V době distanční výuky v letním semestru 2020 připravili studenti KVV k výstavě V lesku zlata, v září barev. Umění podmalby na skle ze sbírek UPM edukační program, který mohou učitelé využít přímo ve škole, aniž by výstavu v muzeu navštívili. Dvě vybrané studentské práce ke stažení: Sv. Starosta Fenomén portrétních siluet Video upoutávka na výstavu zde
K odběru newsletteru edukačního oddělení pro učitele se můžete přihlásit kliknutím zde.
UPM a GJP se smluvně dohodly na roční spolupráci ve školním roce 2022/2023 při přípravě, ověřování a realizaci pilotních edukačních programů s navazující výtvarnou činností ve výtvarném ateliéru UPM v Domě U Černé Matky Boží, určených pro gymnázia a střední školy. Odbornými garanty projektu jsou za GJP Mgr. Ivana Hasalová a za UPM Mgr. Vladimíra Sehnalíková. Spolupráce s Gymnáziem Jana Palacha v Praze 1 pokračovala i ve školním roce 2023/2024. V letošním školním roce 2024/2025 probíhá již třetí rok aktivní spolupráce, který bude zakončen vernisáží studentských prací v budově Uměleckoprůmyslového musea v Praze5. června v 17 hodin.
Edukační programy
KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA EXPOZICE ČESKÝ KUBISMUS S PŘEDSTAVENÍM SAMOOBSLUŽNÝCH EDUKAČNÍCH AKTIVIT Fotky z programu zde PROCHÁZKA KUBISTICKOU PRAHOU Fotky z programu zde STAROMĚSTSKÁ PROCHÁZKA PO DOMOVNÍCH ZNAMENÍCH Fotky z programu zde EDUKAČNÍ PROGRAM PLEJÁDY SKLA Fotky výstupů edukačního programu zde EDUKAČNÍ PROGRAM JAK SE DĚLÁ EXPOZICE V EXPOZICI ART, LIFE. UMĚNÍ PRO ŽIVOT Fotky z absolvovaného edukačního programu zde EDUKAČNÍ PROGRAM MŮJ MUZEJNÍ DENÍK V EXPOZICI ART, LIFE. UMĚNÍ PRO ŽIVOT Fotky z absolvovaného edukačního programu zde
Výtvarné aktivity v ateliéru UPM v Domě U Černé Matky Boží
V rámci tvorby s 1. ročníkem se studenti inspirovali dílem Květy Válové, která se zabývala tématem člověka. Zamýšleli se nad svými silnými stránkami a také nad tím, s čím ve svých životech bojují. Fotky z tvorby zde Studenti druhého ročníku se věnovali dílu Mikuláše Medka a reagovali na jeho surrealistickou i informelní tvorbu. Experimentovali s barvou, strukturou a symbolem. Fotky z tvorby zde Studenti v ateliéru pracovali také s tématem vzpomínek a jejich vytrácení z našich myslí. Inspirací jim byla tvorba Jakuba Špaňhela. Fotky z tvorby zde
Fotograf Clifford Seidling, který byl dlouholetým pracovníkem Uměleckoprůmyslového musea v Praze i pedagogem FAMU, zemřel 1. října 2022 v Mlékovicích v požehnaném věku 89 let. Poslední rozloučení se bude konat formou zádušní mše, která se uskuteční v pátek 14. října 2022 v 18 hodin v kostele Nejsvětějšího Srdce Páně na náměstí Jiřího z Poděbrad.
Clifford Seidling se narodil roku 1933 v Praze do česko-německé rodiny, v letech 1948–1951 navštěvoval Státní odbornou grafickou školu v Praze a pak pracoval v portrétních ateliérech družstva Fotografia. Koncem padesátých let vytvářel velice kvalitní ateliérové i exteriérové práce. V roce 1972 přešel do Uměleckoprůmyslového musea v Praze, kde se vedle samotné fotografické praxe věnoval problematice konzervace a restaurování fotografií. Ve své volné tvorbě se už od poloviny šedesátých let soustředil na téma aranžovaného mužského aktu. V této umělecké oblasti je Seidlingův přínos zcela výjimečný. Mužské tělo prezentoval v originálních kompozicích s estetickou vytříbeností a odvahou. Významná byla jeho externí pedagogická činnost na FAMU, kde vyučoval mimo jiných studenty představující tzv. slovenskou novou vlnu. Jedinou samostatnou výstavu Clifforda Seidlinga připravil kurátor Jan Mlčoch v Galerii Josefa Sudka v roce 2019.
Clifford Seidling: Konfigurace, 1957Clifford- Seidling: Kompozice s praktikábly, 1958Clifford Seidling: Malířka Adriena Šimotová,1969Clifford Seidling: Malířka Naďa Plíšková, 1975Clifford Seidling: Mužský akt s papírovou vlaštovkou, 1976Clifford Seidling: Mužský akt sedící se žárovkou a antickou sochou, 1974Clifford Seidling: Mužský akt stojící s tyčí, 1975Clifford Seidling: Mužský akt v průhledné pláštěnce,1977Clifford Seidling: Portrét tanečníka, 1957Clifford-Seidling: Skladatel Jan Klusák, dirigent Libor PešeK a auto Žofie, 1963
Vydejte se do lesa plného designu, módy, řemesel, moderních technologií a nekonečné inspirace!
Za renesancí tradičních řemesel, úspěšným rodinným podnikáním nebo současným českým porcelánem a sklem do Uměleckoprůmyslového musea, za módou do kostela Sacre Coeur a za designéry, značkami i školními instalacemi do Gabriel Loci. Na návštěvníky Designbloku letos čeká přes 180 instalací, módní přehlídky i každodenní maraton edukativních přednášek v srdci festivalu, Designerii, kterou letos v hravou oázu inspirovanou podhoubím proměnily designérky Monika Matějková a Veronika Watzková ze studia MY DVĚ. Čtyřiadvacátý ročník největší přehlídky designu a módy ve střední Evropě s tématem LES probíhá od 5. do 9. října 2022.
Pod společným tématem LES se letošní Superstudio i Openstudio mění na unikátní ekosystém, v němž hrají prim tradiční i nové experimentální materiály, smysluplnější produkce, mezioborová spolupráce i nejvyšší estetické standardy. Vystavující se v rámci nových kolekcích a instalací soustředí nejen na reflexi posledních světových trendů v oblasti designu a módy, ale také důležité environmentální a společenská témata. Designérské studio Qubus slaví dvě dekády od založení velkolepou instalací; automobilka Hyundai, hlavní partner pečující o ekologickou a udržitelnou mobilitu festivalu, přivezla na letošní Designblok revoluční IONIQ 6; firma Konsepti odhaluje kolekci sedacího nábytku legendární italské firmy Moroso, která vznikla ve spolupráci se švédských studiem Front a dánským výrobcem udržitelných textilií Kvadrat a Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze prezentuje inkluzivní projekt „Unique Client“, který vnímá člověka jako jedinečnou fyzickou a psychickou bytost a posouvá tak vnímání designu od zboží po personifikovanou službu.
Místo setkávání, kavárna, přednášková Reflex Stage, hřiště – pulzující srdce Designbloku, zvané Designerie, se v proskleném ambitu Gabriel Loci letos pod taktovkou designérek Moniky Matějkové a Veroniky Watzkové ze studia MY DVĚ a za pomocí recyklovaných materiálů proměnilo na hravou oázu inspirovanou podhoubím, kde návštěvníci mohou kontemplovat a vzdělávat se.
Reflex Stage nabídne přes třicet tematicky laděných edukativních přednášek a diskuzí z oboru designu, architektury, módy, marketingu, ekologie a dalších. Nizozemská designérská hvězda, Richard Hutton, promluví o cirkulárním designu; web EARCH.cz upozorní na greenwashing v architektuře; #HolkyzMarketingu poradí, jak na efektivní marketing pro malé tvůrce; úspěšná ukrajinská designérka Victoria Yakusha, dokáže, že kultura je živnou půdou národa a budoucnost českých lesů rozsekne diskuze týdeníku Reflex s profesionálními dřevorubci. Kompletní doprovodný program najdete na stránkách designblok.cz.
Speciální výstava Sláva Ukrajině! v Gabriel Loci nabízí jedinečnou příležitost poznat sedm progresivních ukrajinských designérů, studií a značek. Pod kurátorským výběrem studia Ihor v Openstudiu vystavují Gunia Project, Gushka Wool, OLK manufactory / Oksana Levchenya, RE:QUIET, Seri/graph studio a Sergey Zhernov. V samostatné instalaci a české premiéře v kostele Zvěstování Panny Marie u Gabriel Loci nabízíme exkluzivní pohled na práci jedné z hlavních protagonistek současného ukrajinského designu, Viktorie Yakushy, tvořící pod značkou FAINA.
Prostor dvou pater Uměleckoprůmyslového musea patří výhradně tvůrcům a firmám s českými kořeny. Vystavující zde demonstrují současný přístup k řemeslné výrobě šperku, skla, autorské módy, obuvi a samozřejmě zpracování dřeva. Součástí druhého hlavního dějiště festivalu je rovněž pokračování výstavy Rodinné stříbro pořádané ve spolupráci s magazínem Forbes, výstava současného porcelánu Terra Alba a expozice sběratelského designu Art House v podobě umělecké intervence do výstavy historické sbírky skla Vojtěcha Lanny. S talentovanou čtveřicí talentovaných tvůrkyň mladé generace zde seznámí instalace Erste Premier Talent Cards.
Třicítka mladých designérů nejen z evropských univerzit prezentuje své diplomové práce v rámci mezinárodní soutěže Diploma Selection. V Gabriel Loci jsou po celou dobu trvání festivalu k vidění práce studentů produktového designu, módní přehlídky probíhají v sobotu 8. října v nedaleké kapli Sacre Coeur. Vstupenky na přehlídky jsou k dispozici na stránkách designblok.cz. Vítěze soutěže Diploma Selection vyhlásí odborná porota v sobotu 8. října večer.
Do Praze se po dvou pandemických ročnících vrací mezinárodní hosté. Mezi vystavujícími je legenda produktového designu Richard Hutten, přední nizozemské studio Toer i polské duo Chmara.Rosinke věnující se experimentálnímu pojetí kuchyní. Do poroty cen Designbloku a Diploma Selection usednou i letos přední osobnosti světové designové scény jako umělecký ředitel Giulio Cappellini, galeristka Rossana Orlandi, ředitelka uměleckoprůmyslového muzea v Hamburku Tulga Beyerle, londýnská kurátorka Lina Kanafani, členka organizačního týmu milánského Salone del Mobile Annalisa Rosso, kurátorka newyorského MoMA Juliet Kinchin a další. Z oblasti módy do Prahy zavítají například zástupci šperkařského domu Bulgari nebo Louis Vuitton, módní ředitel ukrajinské Vogue Venya Brykalin či uznávaný pařížský stylista James Valeri. Zahraniční delegaci doplňují novináři, nákupčí a kreativní konzultanti sjíždějící se do Prahy ze všech světových stran.
Ceny Designbloku vstupují do 24. ročníku festivalu s novým konceptem – porotou složenou čistě ze zahraničních redaktorů složenou z oblasti designu a architektury a prezidentkou Anne-France Berthelon zodpovědnou za složení poroty a průběh hlasování. Cílem cen je vyzdvihnout ze stovek vystavujících ty nejzdařilejší počiny v kategoriích nejlepší instalace výrobce, designéra, školní prezentace, nábytek, svítidla, bytové doplňky a Grand Prix (Cena za mimořádný počin). Součástí Cen Designbloku je od roku 2021 také Cena Veolia za udržitelný design se samostatnou odbornou porotou, vítěz tohoto ocenění získává 50 tisíc Kč a účast na Designbloku 2023 zdarma. Vítěze Cen Designbloku vyhlásí organizátoři v neděli 9. října v rámci slavnostní galavečeře.
Po Designbloku vyroste skutečný les. Díky spolupráci s projektem Sázíme Česko mohou návštěvníci přispět na výsadbu českých lesů. Sazenice stromů, které budou příští rok vysazeny v České Kanadě u Českého Rudolce, Dolní Cerekvi a Pyšelu pod Velkým Meziříčím, je možno zakoupit v rámci nákupu vstupenek na webu designblok.cz, na festivalu potom v Designblok Shopu v Gabriel Loci.
Zdeňka Imreczeova, UPM Designblok 2022Vitra & Křehký, Superstudio Designblok2022UMPRUM, Gabriel Loci Deisgnblok 2022ruhlářství Tadeáš & Studio IHOR, Openstudio Gabriel Loci Deisgnblok 2022RAVAK, Superstudio Gabriel Loci Deisgnblok 2022Qubus, Designblok 2022Polstrin, Superstudio Gabriel Loci Deisgnblok 2022Monotropa & Anežka Juhová, Gabriel Loci Designblok 2022Mikolášková & Drobná, UPM Designblok 2022FAINA, Sláva Ukrajině Designblok 2022FAINA, Sláva Ukrajině Designblok 2022Designerie Designblok 2022Brokis Rodinné stříbro, UPM Deisgnblok 2022AUU Gabriel Loci Designblok 2022
Největší přehlídka designu a módy ve střední Evropě opět v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze!
Uměleckoprůmyslové museum je, stejně jako v loňském roce, koncepčně laděným výstavním prostorem s vlastním podtématem Prales. Prostor dvou pater muzea patří výhradně tvůrcům a firmám s českými kořeny. Jeho součástí je i druhá edice výstavy Rodinné stříbro, která prezentuje české rodinné výrobce ve spolupráci s magazínem Forbes, výstava současného porcelánu Terra Alba a expozice sběratelského designu Art House v podobě intervence do výstavy historické sbírky skla Vojtěcha Lanny.
koncepce: Antonín Tomášek, Jimena Mendoza grafický design: Tuan Vuong Trong foto: Hana Kubrichtová, David Stejskal produkce: Ateliér keramiky FUD UJEP foto: Hana Kubrichtová, David Stejskal
Keep in Touch (K.I.T.) je mezinárodní porcelánové sympozium tradičně organizované pro studenty z českých i zahraničních univerzit, designéry a umělce do 35 let. Pořadatelem je Fakulta umění a designu v Ústí nad Labem a programově navazuje na tradici Mezinárodních studentských porcelánových sympozií a workshopů organizovaných od roku 2010 v Experimentálním keramickém centru v Dubí u Teplic. V průběhu let si sympozia získala mezinárodní renomé, mají dlouhodobou podporu města Dubí a společnosti Český porcelán Dubí a. s. Záštitu nad letošním ročníkem převzalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze. Partnery byly Porzellanikon Museum v Selbu, Asociace sklářského a keramického průmyslu ČR, Asociace průmyslového designu a zástupci výrobců Český porcelán Dubí a porcelánová Manufaktura Rudolf Kämpf.
Téma letošního ročníku bylo Talking Flowers / Mluvící květiny.
Krajka je dnes považována za víceméně okrajový umělecký žánr. Přesto si udržuje výlučnou úlohu průvodce novověkých společenských osudů evropského člověka. Od renesance do počátku 20. století její výroba souvisela výhradně s náročným módním oděvem. Specifické období v oboru krajky nastalo v nově vzniklém československém státě ve 20. letech 20. století, kdy se textilní tvorba obecně stala součástí procesu avantgardní kulturní ideologie. Úspěšný rozvoj textilních uměleckých oborů vedený myšlenkou syntézy moderního životního stylu v souladu s národní tradicí pokračoval do konce 30. let. Po druhé světové válce se u nás, stejně jako ve světě, textilní umění přibližovalo umění volnému. Od konce 50. let se začalo radikálně měnit i pojetí krajky. Zcela opustila tradiční funkci a stala se trojrozměrným monumentálním dílem. Nový, umělecky svobodný pohled na krajku, spojený s dokonalou znalostí klasických technik, podnítil v Československu bohatou tvorbu tří generací výtvarnic. Jejich přínos světovému vývoji potvrdila ocenění získaná na mnoha mezinárodních výstavách.
Katalog vydalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze v roce 2022 ke stejnojmenné výstavě konané v UPM od 19. května do 11. září 2022 u příležitosti 26. Generální konference ICOM Praha 2022.
koncepce: Konstantina Hlaváčková texty: Konstantina Hlaváčková, Ludvík Hlaváček grafický design: Pavel Frič, Michaela Labudová, Monsters vydání: anglicko-české formát: 17,8 x 25,1 cm, měkká vazba počet stran: 160 počet reprodukcí: 118
vydavatel: Uměleckoprůmyslové museum v Praze 2022
ISBN 978-80-7101-207-8
cena (v UPM): 599 Kč
NOMINACE NA NEJKRÁSNĚJŠÍ ČESKOU KNIHU ROKU 2022 (KATEGORIE KATALOG)
Publikace doprovází stejnojmennou výstavu, jejímž prostřednictvím Uměleckoprůmyslové museum v Praze představuje sbírku skla podnikatele ve stavebnictví, mecenáše a spoluzakladatele muzea Vojtěcha Lanny (1836–1909). Jeho zájem na vzniku muzea vycházel z jeho sběratelské vášně a zaujetí pro zvelebení kulturních a hospodářských poměrů v Čechách. Proslulou a nezvykle rozsáhlou sbírku především renesančního a barokního skla získalo muzeum darem roku 1906. Její význam a uměleckohistorickou hodnotu dokládá osm desítek vybraných ukázek, které obrazem i textem seznamují s jedinečnými památkami nejen benátského a českého sklářského umění 16. až 18. století.
Katalog vydalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze v roce 2022 ke stejnojmenné výstavě konané v UPM od 15. června do 30. října 2022 u příležitosti 26. Generální konference ICOM Praha 2022.
koncepce: Jana Černovská, Jan Mergl
texty: Helena Brožková, Jana Černovská, Helena Koenigsmarková, Jan Mergl, Jan Schöttner, Filip Wittlich
LES – je hlavním tématem 14. ročníku Designbloku, největší středoevropské přehlídky designu a módy. Od 5. do 9. října 2022 proběhne ve dvou výstavních prostorech – Gabriel Loci v Holečkově ulici a Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Novinky představí přes 178 vystavujících z řad etablovaných firem, značek, studií, nezávislých tvůrců, talentovaných nováčků i mezinárodních hvězd. Bohatý program nabídne řadu speciálních výstav věnovaných českému sklu a porcelánu, současnému ukrajinskému designu, rodinnému podnikání i progresivní studentské tvorbě. V rámci festivalu se po celé Praze otevře také řada showroomů, prodejen a ateliérů.
Jaké designérské objekty by dnes sbíral významný český podnikatel, mecenáš a spoluzakladatel pražského Uměleckoprůmyslového musea Vojtěch Lanna mladší? Odpověď nabídne letošní Art House. Pod vedením kurátorky Danici Kovářové dojde k intervenci současných designérů do výstavy Sběratel. Lannova sbírka skla v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Velkorysou sbírku sklářského umění od antiky až po 19. století doplní například spolupráce Federica Díaze se sklárnou Moser, tvorba Zdeňka Lhotského, Lady Semecké, Pauly Benčaťové, studia LLEV, Lukáše Nováka a dalších současníků
Sumář nejzajímavějších porcelánových objektů z posledních let i zcela nová díla nabídne další z hlavních výstav letošního Designbloku, která bude v UPM, s názvem Terra Alba – nová vlna českého porcelánu. Kurátorský výběr historika umění Radka Wohlmutha v neortodoxní architektuře Maxima Velčovského. „Více než pětadvacet autorů naznačí sice fragmentovaný, ale navzájem kompatibilní obraz českého autorského porcelánu. Zároveň s ním přinese i kombinovanou zprávu o naší každodennosti, v níž rezonují i taková témata jako jsou například ekologie, udržitelnost, inkluze nebo pandemická situace. Nesmí se zapomenout ani na to, že také současný autorský porcelán je katalyzátorem emocí a způsobem komunikace. Některé práce přitom dosahují až existenciálního rozměru a balancují na hranici volného umění,“ poodkryl kurátor výstavy, teoretik umění Radek Wohlmuth.
V Uměleckoprůmyslovém museu rovněž naváže na loňský úspěch výstava Rodinné stříbro pořádaná ve spolupráci s časopisem Forbes. Prezentace 12 úspěšných rodinných firem – Brokis, Dílna Šesták, Kaplan Nábytek, Kozel Fenestra, Le bon, MOW, Qubus, ROBOT by Bohematic, Tkalcovna Kubák, USSPA, Vasky, Wuders – odvypráví příběhy záchrany prastarých továren a řemeslných dílen i úspěchy etablovaných značek, které vznikly v posledních desetiletích na zelené louce. Protože základní průmyslová jednotka státu je prostě rodina…
Každý návštěvník si bude moci prohlédnout v rámci Designbloku výstavu moderního skla ze sbírek UPM Plejády skla 1946- 2019, dále Via Lucis či již zmíněnou výstavu Sběratel.
Festival Designblok opět nabídne novinky současného českého i mezinárodního designu, módy a šperku v tradičních formátech Superstudia a Openstudia. V Superstudiu v Gabriel Loci se setká padesátka firem z celé Evropy – ikonické zahraniční značky jako Vitra, Moroso nebo holandské studio Toer s českými výrobci Johann Malle, Master&Master, TON a mnoho dalších. Komplexní pohled na současnou tvář českého designu poodkryje Openstudio.
Místo setkávání, kavárna, přednášková Reflex Stage, dětské hřiště – pulzující srdce Designbloku, zvané Designerie, se v proskleném ambitu Gabriel Loci letos pod taktovkou designérek Moniky Matějkové a Veroniky Watzkové ze studia MY DVĚ promění na hravou oázu inspirovanou lesem a houbami, kde budou moct návštěvníci kontemplovat a vzdělávat se. Veškeré dekorace jsou vyrobeny z již použitého nebo recyklovaného materiálu.
Výše zmíněná Reflex Stage v Designerii denně nabídne sérii edukativních přednášek a diskuzí z oboru designu, architektury, módy, marketingu, ekologie a dalších. Kompletní doprovodný program je už nyní na webových stránkách Designbloku.
V Gabriel Loci se v rámci výstavy Sláva Ukrajině! předvede sedm progresivních ukrajinských designérů, studií a značek. Pod kurátorským výběrem studia Ihor. V Openstudiu se představí Gunia Project, Gushka Wool, OLK manufactory / Oksana Levchenya, RE:QUIET, Seri/graph studio a Sergey Zhernov. V samostatné instalaci a české premiéře v kostele Zvěstování Panny Marie u Gabriel Loci nabídneme exkluzivní pohled na práci jedné z hlavních protagonistek současného ukrajinského designu, Viktorie Yakushy, tvořící pod značkou FAINA.
Soukromá komentovaná procházka představí účastníkům domovní znamení na Malé Straně. Trasa procházky po domovních znameních povede účastníky od Galerie Josefa Sudka na Úvoze Malou Stranou.
Domovní znamení spojují uměleckořemeslnou práci s architekturou, objevují se na mnoha pražských domech a písemné záznamy vypovídají o tom, že jejich počet je v Praze nejvyšší v celé Evropě. Nejstarší pražská domovní znamení pocházejí ze 14. století. V roce 1770 je císařovna Marie Terezie nahradila čísly popisnými. Mnoho znamení se naštěstí dochovalo dodnes. Také dnes mohou tyto uměleckořemeslné značky inspirovat umělce k tvůrčímu počinu, jak potvrzuje cyklus domovních znamení z opalinového skla Martina Janeckého, který byl poprvé vystaven v našem muzeu od června do začátku září 2022 na výstavě Martin Janecký: Hvězdáři a jiné studiové práce ze skla.
K zakoupení nabízíme poukazy na komentovanou procházku pro malé skupiny do 5 osob, střední skupiny do 10 osob a pro velké skupiny do 20 osob s platností 1 rok od data nákupu. Termín procházky je nutné domluvit nejméně týden předem na emailu objednavky@upm.cz.
Praktické informace: možnosti výkladu: ČJ délka procházky: 90 minut možnost zakoupení poukazu: online a osobně v pokladně Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Soukromá komentovaná procházka představí účastníkům domovní znamení Staré Prahy. Trasa procházky po staroměstských domovních znameních dovede účastníky od Domu U Černé Matky Boží k hlavní budově UPM.
Domovní znamení spojují uměleckořemeslnou práci s architekturou, objevují se na mnoha pražských domech a písemné záznamy vypovídají o tom, že jejich počet je v Praze nejvyšší v celé Evropě. Nejstarší pražská domovní znamení pocházejí ze 14. století. V roce 1770 je císařovna Marie Terezie nahradila čísly popisnými. Mnoho znamení se naštěstí dochovalo dodnes. Také dnes mohou tyto uměleckořemeslné značky inspirovat umělce k tvůrčímu počinu, jak potvrzuje cyklus domovních znamení z opalinového skla Martina Janeckého, který byl poprvé vystaven v našem muzeu od června do začátku září 2022 na výstavě Martin Janecký: Hvězdáři a jiné studiové práce ze skla.
K zakoupení nabízíme poukazy na komentovanou procházku pro malé skupiny do 5 osob, střední skupiny do 10 osob a pro velké skupiny do 20 osob s platností 1 rok od data nákupu. Termín procházky je nutné domluvit nejméně týden předem na emailu objednavky@upm.cz.
Praktické informace: možnosti výkladu: ČJ délka procházky: 90 minut možnost zakoupení poukazu: online a osobně v pokladně Domu U Černé Matky Boží nebo Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Lektorka Mgr. Kristýna Václavů vás provede interiéry historické budovy postavené podle návrhů architekta Josefa Schulze. Budova, na jejíž stavbě se podíleli čelní představitelé tehdejší Pražské Obchodní a živnostenské komory a významné firmy, často mecenášsky, je vrcholnou ukázkou uměleckých řemesel přelomu 19. a 20. století. Nahlédnete také do prostor uzavřených veřejnosti, zhlédnete výstavu o rekonstrukci muzea a podíváte se k patě točitého schodiště v muzejní věži.
Délka komentované prohlídky je kolem 60 minut, rezervace a vstupenky na webu UPM nebo v pokladně. Sraz účastníků je u pokladny v historické budově UPM.
Expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze představuje český kubismus jako styl ideově propojující volné i užité umění a architekturu. Vystavené soubory i solitérní kusy nábytku spolu s interiérovými doplňky z keramiky, skla a kovů reprezentují průřez realizacemi nejvýznamnějších autorů kubismu. Zastoupeni jsou přední architekti a designéři Pavel Janák, Josef Gočár, Josef Chochol, Vlastislav Hofman, Otakar Novotný či František Kysela. Jejich díla doplňuje výběr kubistické malby autorů Emila Filly, Bohumila Kubišty, Josefa Čapka a Václava Špály a plastiky Otto Gutfreunda. Vliv kubismu na architekturu přibližuje projekce současných i dobových snímků převážně pražských realizací a návrhů kubistických a rondokubistických staveb. Expozicí provází lektorka Markéta Čejková.
PhDr. Jan Mergl, PhD., jeden z kurátorů výstavy Sběratel. Lannova sbírka skla, promluví o barokním skle ve sbírce Vojtěcha Lanny.
Dnes obecně přijímaný názor o zásadním přínosu českého barokního řezaného skla a zlomové roli, kterou sehrálo ve vývoji světového sklářského umění, se začal utvářet a prosazovat během poslední čtvrtiny 19. století. Nemalým podílem k tomu přispěla také sběratelská aktivita Vojtěcha Lanny završená roku 1906 darováním obsáhlého souboru barokního skla do sbírek Uměleckoprůmyslového musea..
Soubor skla 17. a 18. století z Lannovy sbírky je nad jiné zřetelným dokladem sběratelova zájmu co nejúplněji a s vědomím historického významu i uměleckořemeslné kvality podchytit všechny důležité projevy barokní sklářské tvorby z jejího raného i vrcholného období. Obsahuje mnohá mistrovská díla řezáčů skla nejen z Čech, ale i ostatních významných středoevropských center sklářského umění.
Procházka začíná v Galerii Josefa Sudka v ulici Úvoz 24 v Praze 1 na Hradčanech, kde v letech 1959-1976 fotograf bydlel. Účastníci si tedy prohlédnou nejen autentický Sudkův byt, ale i aktuální výstavu fotografií Josef Sudek & spol. Poté se s lektorkou vydají po okolí a projdou si některá z míst, která Josef Sudek fotografoval.
Poetický průvodce expozicemi Plejády skla a Luciske stažení zde
výběr z české, ukrajinské a další evropské poezie jako jiná možnost prohlídky vystavených exponátů:
Milí návštěvníci, nabízíme vám možnost si prohlédnout naše expozice skla jinak, a to s poetickým průvodcem, kterého pro vás připravily dvě studentky prvního ročníku bakalářského studia KVV PedF UK, jedna české, druhá ukrajinské národnosti, které vystavené exponáty inspirovaly i k vlastní tvorbě. Ukrajinská poezie je přeložena do českého jazyka a průvodce byl realizován ve spolupráci s edukačním oddělením muzea.
Inspiroval vás některý exponát k vlastní tvorbě a chtěli byste rozšířit našeho průvodce?
Zašlete svůj text společně s fotografií exponátu na adresu edukace@upm.cz
Slovník autorů plakátů působících v českých zemích v letech 1890–1938
Plakát jako umělecké médium, prostředek reklamy, osvěty i propagandy se od závěru 19. století těší zájmu sběratelů a badatelů, a to nejen z oblasti uměnovědných a historických oborů, ale i z mezioborových disciplín, jako je teorie vizuální komunikace a kulturologie. Lexikon českých afišistů 1890–1938 je první publikací shrnující pramenné materiály k plakátové tvorbě u nás a jeho záměrem je poskytnout základní literaturu a nástroj k výzkumu v oblasti plakátu pro pracovníky sbírkových institucí, sběratele a odborné vědecké pracovníky nejrůznějších oborů.
vydavatel: UPM 2021 autoři: Petr Štembera, Lucie Vlčková fotografie: Ondřej Kocourekfotografie: Ondřej Kocourek grafický design: Vladimír Vimr vydání: české s anglickým resumé formát: 21 x 14,8 cm, měkká vazbavydání: české s anglickým resuméf počet tiskových stran: 300 počet reprodukcí: 7
Muzea mají novou definici – Praze ji schválila Mezinárodní rada muzeí ICOM
Ve dnech 20.–28. 8. 2022 proběhla generální konference Mezinárodní rady muzeí ICOM Prague 2022. V Praze se setkalo téměř 3 500 nejvýznamnějších odborníků z muzeí, galerií, dalších kulturních odvětví ze 123 zemí světa.
Diskutovali a sdíleli myšlenky týkající se aktuálních otázek oboru, v čem spočívá síla muzeí, jak mohou přispět k rozvoji společnosti, jak využívat nových technologií nebo jak muzea mohou spoluutvářet udržitelný svět. Zabývali se i interními tématy, jako je muzejní leadership nebo rozvoj a směřování ICOM jako světové organizace.
Nejvýznamnějším výstupem konference je nová, pražská, ICOM definice muzea. Ta předchozí platila s drobnými úpravami od roku 1974 a významný podíl na jejím znění měli muzejníci z tehdejšího Československa. Po velkém fiasku na generální konferenci ICOM Kjóto 2019, kdy předložený text nebyl po ostré kritice odsouhlasen, nová, pražská, ICOM definice muzea završila dlouholeté hledání textu, který by postihl význam muzeí na celém světě v 21. století. Podle definice se muzea určují nejen jako instituce sbírkotvorné, ale musí dbát i na to, aby byla přístupná, inkluzivní, fungovala udržitelně a eticky!
Pražská ICOM definice muzea:„Muzeum je stálá nezisková instituce ve službách společnosti, která odborně zpracovává, sbírá, konzervuje, interpretuje a vystavuje hmotné i nehmotné dědictví. Muzea jsou otevřená veřejnosti, přístupná a inkluzivní. Podporují a rozvíjejí rozmanitost a udržitelnost, fungují a komunikují eticky, profesionálně a za účasti různých komunit. Nabízejí rozličné podněty pro vzdělávání, potěšení, reflexi a sdílení vědomostí.“
Hlavními hosty odborných panelů byli Hilda Flavia Nakabuye, spoluzakladatelka Fridays for Future v Ugandě; Seb Chan, přední odborník na uplatňování nových technologií v kultuře působící v Austrálii; Lonnie G. Bunch III, 14. tajemník Smithsonian Institution, největšího muzejního a vzdělávacího komplexu na světě; Hilary Carty OBE, specialistka na muzejní leadership z Londýna a Margarita Reyes Suárez kolumbijská antropoložka se specializací na práci s komunitami. Na hlavní přednášky navazovaly panelové diskuse, kulaté stoly a soubory odborných přednášek. Program obsahuje více jak 600 jednotlivých položek, které jsou delegátům přístupné další tři měsíce po generální konference na online konferenční platformě Gcon. Virtualizace přebohatého programu konference je jedním z nejpozitivnějších dopadů pandemie COVID-19 a výrazně tak zvyšuje dostupnost celého obsahu programu.
Generální konference se významně věnovala současnému dění na Ukrajině. Symbolicky dne 21. 8. proběhla panelová diskuse Ochrana kulturního dědictví na Ukrajině, jejímž výsledkem bylo nastavení další pomoci Ukrajině při ochraně a záchraně jejího kulturního dědictví během současné ruské invaze. V rámci panelu byl představen i nový ICOM RED LIST pro Ukrajinu – seznam kulturních statků ztracených ve válečných konfliktech. Red Listy vydává ICOM od roku 2000 a připravuje je ve spolupráci s policejními odborníky z celého světa, Interpolem nebo např. s UNESCO.
Poprvé v dějinách ICOM se pražská Generální konference 2022 konala v novém hybridním formátu. Virtuální konferenční platforma Gcon umožnila plnohodnotný vzdálený přístup k odbornému programu i účastníkům, kteří do Prahy nedorazili osobně a všichni, kteří v Praze byli, se mohou seznámit s obsahem přednášek, které v rámci bohatého programu nestihli navštívit. Mezinárodní rada muzeí tak naplňuje jeden ze svých principů, tedy otevřenost a participaci pro všechny.
Současně na Mezinárodním muzejním veletrhu firmy a muzea prezentovala své nejnovější inovace a řešení určená pro muzejní a kulturní odvětví.
Přípravné setkání v UPM v srpnu 2021Hromadné vyšívání vlajky ICOM v UPM v zimě 2022Helena Koenigsmarková, ředitelka UPM, a kocour Líba, maskot pražské konference ICOM, v Kongresovém centru PrahaMartin Janecký provedl delegáty ICOM svojí výstavou v rámci Muzejní nociMartin Janecký provedl delegáty ICOM svojí výstavou v rámci Muzejní nociDelegátům Muzejní noci hrálo akordeonové kvarteto z Pražské konzervatořeDelegáti ICOM si v rámci Muzejní noci prohlédli i výstavu Plejády skla, kde jim byla k dispozici kurátorka Sylva PetrováKurátorka Konstantina Hlaváčková provedla delegáty ICOM výstavou The Power of Lace. Krajka – objekt – oděvKurátorka Konstantina Hlaváčková provedla delegáty ICOM výstavou The Power of Lace. Krajka – objekt – oděvMódní přehlídka studentů Liběny RochovéMódní přehlídka studentů Liběny RochovéMódní přehlídka studentů Liběny RochovéMartina Lehmannová, Helena Koenigsmarková a Zhao OuLiběna RochováLiběna Rochová a Helena KoenigsmarkováMartina Lehmannová, Liběna Rochová a Helena KoenigsmarkováExkurze ICOM Costume do Českého KrumlovaExkurze ICOM Costume do Českého KrumlovaExkurze ICOM Costume do Českého KrumlovaExkurze ICOM Costume do Českého KrumlovaExkurze ICOM Costume do Českého Krumlova
Procházka po malostranských domovních znameních inspirovaná dílem Martina Janeckého.
Cyklus domovních znamení z opalinového skla Martina Janeckého, vystavený do 11. září v hlavní budově UPM, potvrzuje, že i dnes mohou tyto uměleckořemeslné značky domů inspirovat k tvůrčímu počinu.
Připravili jsme pro vás dvě procházky, jednu po domovních znameních na Starém Městě a druhou na Malé Straně a Hradčanech. Účastníci si nejprve prohlédnou cyklus znamení na výstavě Martin Janecký: Hvězdáři a jiné studiové práce ze skla v hlavní budově a poté se vydají objevovat jejich předobraz v ulicích města.
Malostranská procházka končí u Galerie Josefa Sudka, kde fotograf bydlel a kde UPM pořádá fotografické výstavy.
Přibližná délka konání procházky je 2,5 hodiny. Sraz v pokladně muzea.
Jana Černovská, jedna z kurátorek výstavy Sběratel. Lannova sbírka skla, promluví o vlivu Benátek na evropskou sklářskou tvorbu.
Přednáška představí výrobu skla v nejvýznamnějším centru období renesance, Benátkách, která v 15. a 16. století převyšovala soudobou produkci po stránce technologické i umělecké. Prostřednictvím italských sklářů se však venecianizující prvky rychle dostávaly i do dalších oblastí Evropy, zejména do Jižního Nizozemí, Španělska, ale i do zaalpských oblastí včetně Českých zemí. Jana Černovská se tedy bude věnovat také sklu v benátském stylu tzv. façon de Venise, a zároveň představí soubor českého a německého skla malovaného emailovými barvami, který patří k nejreprezentativnějším kolekcím na světě.
Procházka začíná v Galerii Josefa Sudka v ulici Úvoz 24 v Praze 1 na Hradčanech, kde v letech 1959-1976 fotograf bydlel. Účastníci si tedy prohlédnou nejen autentický Sudkův byt, ale i aktuální výstavu fotografií. Poté se s lektorkou vydají vzhůru Úvozem a následovně přes Petřín až na Malou Stranu a projdou si některá z míst, která Josef Sudek fotografoval.