28.05.2020, OD 18.00 / PŘEDNÁŠKA / UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ MUSEUM V PRAZE – HISTORICKÁ BUDOVA
Apollón a Hyakinthos Volary, 1809. Foto: Ondřej Kocourek
Přednáška kurátorky výstavy prom. hist. Heleny Brožkové k právě probíhající výstavě V lsku zlata, v záři barev. Sbírka podmaleb UPM v Praze zahrnuje vynikající díla pocházející z většiny stěžejních evropských center výroby tohoto specifického umění. K nim se nejpozději od 17. století řadí i centra v českých zemích. Díky nejnovějšímu výzkumu lze dokonce předpokládat, že se umění podmalby na našem území začalo hojně vyskytovat již ve druhé polovině 16. století. Vedle množství podmaleb uchovaných v tuzemských muzeích to dokládají také písemné prameny, jako například inventář slavné kunstkomory Rudolfa II., jejž sepsal malíř a archivář rudolfínských sbírek Daniel Fröschl. Hojné zmínky o podmalbách pak najdeme i v soupisech mladších sbírek – šlechtických i měšťanských.V přednáškovém sále v přízemí muzea. Vstupné 50 Kč
31. března v 18 hodin
Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova
24.04.2020, OD 18.00 / KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA / UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ MUSEUM V PRAZE – HISTORICKÁ BUDOVA
Vojtěch Lanna. Archiv UPM
Vojtěch Lanna mladší (29. května 1836 v Praze – 31. prosince 1909 v Meranu) byl nejslavnějším členem svého rodu, který se zabýval obchodem se dřevem, dopravními stavbami, splavňováním řek a stavbou železnic. Rozvinutím těchto aktivit vybudoval Lanna mladší postupně jednu z nejvýznamnějších stavebních firem v Rakousku-Uhersku. Těžiště výstavy je ale v jeho sběratelské a mecenášské činnosti. Výstavou věnovanou této osobnosti provede kurátor PhDr. Filip Wittlich, PhD. Vstup i výklad jsou bez rezervace zdarma.
21.03.2020, OD 11:00 / KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA / UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ MUSEUM V PRAZE – HISTORICKÁ BUDOVA
Strop UPM. Foto Ondřej Kocourek
Komentovaná prohlídka interiérů historické budovy postavené podle návrhů architekta Josefa Schulze. Budova, na jejíž stavbě se podíleli čelní představitelé tehdejší Obchodní a živnostenské komory a významné firmy, často mecenášsky, je vrcholnou ukázkou uměleckých řemesel přelomu 19. a 20. století. Účastníci prohlídky nahlédnou také do prostor uzavřených veřejnosti: zhlédnou výstavu o rekonstrukci muzea a podívají se k patě točitého schodiště v muzejní věži. Délka programu asi 60 minut, sraz účastníků v pokladně muzea, cena 50 Kč
Kurátoři expozice: PhDr. Sylva Petrová, Mgr. Milan Hlaveš, PhD. Odborná spolupráce: Ing. Dušan Seidl Texty: PhDr. Sylva Petrová Výtvarné a prostorové řešení: MgA. Jiří Novotný, Ing. Dušan Seidl Výstavní grafika: MgA. Anna Issa Šotolová
Expozice představuje část světově proslulé sbírky skla Uměleckoprůmyslového musea v Praze druhé poloviny 20. a začátku 21. století, tzv. autorské sklo. Výběr klíčových děl z různých desetiletí doprovázejí vysvětlující chronologické texty včetně výroků slavných představitelů sklářské scény. Expozice návštěvníkům názorně přibližuje, čím a v jaké době tyto exkluzivní práce iniciovaly vývoj autorského skla ve světě. Všechna díla, jež budou moci návštěvníci obdivovat, vznikla mnohdy před desítkami let, ale nestárnou, jsou stále esteticky současná, nápaditá v koncepci, objevná v použité technologii i provedení.
Architektura expozice navržená architektem Jiřím Novotným se inspiruje hranami křišťálu i atmosférou uliček městské aglomerace. Návštěvník procházející kubistickými formami tohoto pomyslného města sestávajícího z osmi pyramid objevuje postupně a v různých úrovních více než sto dvacet děl a objektů. Expozice druhého sálu naopak obsahuje minimum intervenčních prvků – vestaveb, které by mohly působit jako „překážky“ ve vnímání celkového prostoru sálu či vstupu přirozeného i umělého světla. Díky tomuto věcnému pojetí vyniká to, co je pro sklářská díla nejpodstatnější: prostor a světlo.
Rozšíření expozice o sál věnovaný Stanislavu Libenskému a Jaroslavě Brychtové a jejich návrhům pro sakrální stavby v Čechách a na Moravě Via Lucis –více informací ZDE
Popisky a edukační průvodce prvním sálem najdete ZDE a ZDE nebo ve výstavě Poetický průvodce expozicí Poezie ve skle ZDE
Drezúra koní – hold vévodovi z Newcastlu, kolem l. 1700–1710 Reprofoto Ondřej Kocourek
Kurátorka: prom. hist. Helena Brožková Odborná spolupráce: Jana Černovská Architekt výstavy: Ing. Dušan Seidl Grafický design výstavy a publikace: Johan Vlach a Matěj Brnický, MiniMaxStudio
Výstava připravená téměř výhradně ze sbírek UPM a pořádaná v roce 135. výročí založení muzea je výsledkem mnohaletého odborného výzkumu, úzce spojeného i s restaurátorským průzkumem. Výstava obsahuje ukázky podmaleb na skle z období od antiky přes středověk, renesanci, baroko až po druhou polovinu 18. a zejména 19. století.
Podmalby neboli obrazy malované na zadní straně skla představují ve sbírce historického skla UPM velmi pestrou kolekci čítající na 387 předmětů z období od pozdní antiky po devatenácté století. Z ní bylo vybráno 135 nejcharakterističtějších obrazů, mnohdy nevelkých rozměrů, ale velmi vzácných, protože dnes jsou již na trhu s uměním velkou zvláštností. Mezi sto pětatřiceti vybranými díly je i soubor třiceti podmaleb, které mezi lety 2001 a 2017 prošly náročným procesem restaurování.
Výstava přibližuje historický vývoj tohoto specifického druhu umění, jež v podobě noblesních předmětů představovalo vysoce ceněné položky v chrámových pokladnicích a šlechtických i měšťanských sbírkách. Tyto předměty byly vždy v popředí sběratelského zájmu, což připomíná i třináct exponátů z původní sbírky zakladatele muzea Vojtěcha svobodného pána Lanny. Z jeho sbírky pochází celkem sedmnáct podmaleb – což sice není ohromující počet, ovšem jedná se o velmi zásadní a cenné položky celé sbírky.
Nejcennější renesanční obrazy zastupuje dílo Hanse Jakoba Sprüngliho (1559–1637) z Curychu nebo drobná podmalba signovaná „VBL“. Z období baroka pocházejí práce nizozemského malíře Gerharda Janssena (1636–1725), Daniela Preisslera (1636–1733) působícího v Kunštátu, podmalby připisované tzv. česko-francké škole nebo díla malířů činných v 18. století v Augsburgu. Naprostá většina vystavených děl pochází ze sbírek UPM, výběr však doplňují podmalby z dalších veřejných galerií a muzeí v České republice i zápůjčky ze sbírek soukromých. Expozice nabízí i výběr grafik, které se staly předlohou pro některé vystavené podmalby.
Výstava, uskutečněná v roce 135. výročí Uměleckoprůmyslového musea v Praze, připomíná třinácti vystavenými exponáty, že i o základ sbírky podmaleb na skle v UPM se zasloužil sám zakladatel muzea Vojtěch svobodný pán Lanna. Z jeho sbírky pochází celkem 17 podmaleb – což sice není ohromující počet, ovšem jedná se o velmi zásadní a cenné položky celé sbírky. Vojtěch Lanna muzeu nejprve daroval dvě podmalby, po skončení výstavy v roce 1906 pak dalších dvanáct. Tři díla pocházející z jeho sbírky byla zakoupena v aukci v Berlíně u firmy Rudolf Lepke v roce 1911.
Kurátor a autor koncepce: Pavel Vančát Architektura výstavy: Oldřich Morys Grafický design: Zuzana Lednická Odborná spolupráce: Zuzana Krišková, Jan Kuntoš
Co vlastně předcházelo Sametové revoluci a jak nakonec skončila? Jaký vliv měla na českou společnost Gorbačovova „perestrojka“ a jaký neoliberální transformace a privatizace? A jak se tyto události odrážejí v dobové vizualitě skrze fotografii, grafický design, film či televizi? Výstava Obrazy konců dějin je vizuální esejí o jedné „antidekádě“, jejíž hranice jsou ideologicky zcela protichůdné, a přitom jsou dány tímtéž (jen zmenšeným) státem a týmiž lidmi, kteří každý po svém kreativně reagovali na horečné tempo přelomové doby.
Vybraní autoři: Český člověk (Malý/Poláček/Lutterer), Ivan Lutterer, Bratrstvo, Jan Malý, Petra Skoupilová, Aleš Najbrt, Ondřej Němec, Lukáš Jasanský / Martin Polák, Iren Stehli, Radek Pilař, Petr Vrána, Pavel Jasanský, Bohdan Holomíček, Jaroslav Kučera, Klára Kvízová, Petr Krejzek, Ivan Mečl a Markéta Othová, Ibra Ibrahimovič, Joska Skalník, Viktor Stoilov, Dušan Šimánek, Post/Radost, Gabina Fárová, Karel Cudlín, Tomáš Vorel a další…
Výstava Obrazy konců dějin volně poukazuje k 30. výročí zlomového podzimu 1989, ale nahlíží jej v širším časovém, politickém i mediálním rozpětí, od počátku „perestrojky“ až po pevné ustanovení nového „demokratického“ politického a mediálního prostředí. Pracuje přitom s tezí, že pád komunismu nebyl náhlou a izolovanou historickou událostí, ale měl své vlastní širší a dlouhodobější příčiny a následky a také souvislosti i v proměně vizuálních médií a jejich rolí.
Název výstavy odkazuje na dobově populární teze Francise Fukuyamy, který počátkem 90. let teoreticky nastínil post-historickou etapu západního neoliberalismu. Onen dodnes postrádaný „happyend dějin“ je příkladem bipolárního vnímání konce totalitní společnosti a zjednodušujícího zhušťování dějin do přelomových okamžiků. Jasně polarizované chápání těchto změn je přitom v poslední době podrobováno kritice ze strany historiků, ale je dodnes i neuralgickým bodem politických debat.
Náznaky oslabení totální kontroly komunistické despocie lze přitom sledovat již během druhé poloviny 80. let a právě tehdejší umění a popkultura byly jasným odrazem tohoto postupného „tání“, kdy se v předtím koherentním systému začaly objevovat průrvy a anomálie. Stejně tak období počátku 90. let neznamenalo jen zcela nový začátek, ale také proměnu a adaptaci vazeb a mechanismů, které byly nastaveny již v průběhu 80. let.
Výstava zachycuje období od roku 1985 do roku 1995 prostřednictvím fotografie a s ní souvisejících médií (grafický design, video, film, karikatura, televize) a soustředí se na vzájemně související politické i mediální změny v české společnosti, přičemž období této „antidekády“ chápe jako koherentní období od počátku „tání“ perestrojky až po konečné ustavení dravého neoliberálního kapitalismu postkomunistického typu.
V médiu fotografie přispěla její „muzealizace“ již od 70. let k jejímu přerodu od zpravodajského média k reflexivnímu prostředku, který byl v českých podmínkách navíc otupován totalitní cenzurou. Náznakovost a skrytost jinotajů tak byla přirozenou součástí jazyka, který sám obsahoval mnohost historických nuancí. Zároveň se dokumentární jazyk fotografie postupně transformoval, i pod vlivem nastupující postmoderny, v hru s odkazy a symboly. Na druhou stranu společnost, která sama byla divadlem (snad dokonce jakýmsi „spektáklem naruby“), a která vytvářela vlastní kulisy k udržení skomírajícího režimu, byla na tuto postmoderní divadelnost vlastně předpřipravena, aby mohla propuknout naplno a bez zábran počátkem let devadesátých. Výstava ukazuje na pozadí historie postupnou transformaci fotografie z věrohodného masového média do mnohotvárného prvku, který se rozpouští v novém chaosu tržně řízené obraznosti raného kapitalismu.
Výstava Obrazy konců dějin popisuje skrze příběhy a medailony vybraných aktérů a fenoménů na půdorysu základní sociálně-politické chronologie proměny obrazového kánonu od poslední „přestavbové“ fáze komunismu, pokoušejícího se marně o vlastní udržení a modernizaci, přes nekontrolovaný a extatický revoluční kvas až po postupnou komercionalizaci nové mediální scény a formování nového politické i mediální krajiny samostatné České republiky. Všímá si však i opozičních, avantgardních a antisystémových tendencí celé epochy, které mnohdy zasahovaly i do masových médií.
Výstava zahrnuje vybrané fotografy, grafické designery, filmaře a image-makery daného období, ale také tehdejší zpravodajství, reklamu a veřejnou vizuální tvorbu, které ukazují vizuální jazyk doby a jeho tehdejší aktuálnost, novost a svůdnost. Můžeme mluvit o vizualitě pre-kapitalismu a posléze i post-komunismu, propojující lákavost nových obrazů s novými pořádky, které přitom dodnes tvoří základ naší vizuální paměti i politického vědomí.
Součástí výstavy Obrazy konců dějin je také projekt Má historie, který má za cíl vytvořit archiv amatérských fotografií z daného období. Zdánlivě banální fotografie z dovolených, cesty do školy, víkendu na chatě nebo rodinné večeře mohou nést cenná svědectví proměny každodenního života.Z nahraných fotografií vzniká unikátní sbírka, jediná svého druhu v ČR.
Vojtěch Lanna mladší (1836–1909) byl nejslavnějším členem svého rodu, který přišel do Čech v 18. století z Horního Rakouska. Jeho otec, Vojtěch Lanna starší (1805–1866) patřil k zakladatelům českého průmyslu, zabýval se obchodem se dřevem, dopravními stavbami, splavňováním řek a stavbou železnic. Rozvinutím těchto aktivit vybudoval Lanna mladší postupně jednu z nejvýznamnějších stavebních firem v Rakousku-Uhersku. Podílel se na výstavbě a úpravě většiny hlavních, dodnes zachovaných železničních tratí a vodních cest. Ústředí firmy sídlilo v Lannově paláci v pražské Hybernské ulici, kde rodina bydlela. Úspěchy v podnikání dodnes připomínají také dvě reprezentativní vily, které Vojtěchu Lannovi sloužily především k odpočinku. První byla postavena v nedaleké Bubenči, druhá v rakouském Gmundenu.
Značnou část nemalých zisků věnoval Lanna rozsáhlé filantropické činnosti a podpoře veřejných institucí. Oceněním jeho záslužné činnosti byla nejen všeobecná vážnost, ale také povýšení do šlechtického stavu a jmenování do řady významných funkcí. Vojtěch Lanna ml. byl například doživotně jmenován členem Panské sněmovny parlamentu Rakouska-Uherska.
Vojtěch Lanna je jedním ze zakladatelů tohoto muzea. Jeho zájem na vzniku uměleckoprůmyslového muzea vycházel z jeho sběratelské vášně a zaujetí pro zvelebení kulturních a hospodářských poměrů v Čechách. Ještě před oficiálním založením UPM v roce 1885 Lanna zprostředkoval jako zkušený znalec nákup řady exponátů pro vznikající muzejní sbírky. Zejména v prvních letech mladého ústavu tvořily zápůjčky z jeho soukromé sbírky páteř vznikající expozice. Po desetiletí zastával funkci předsedy správního výboru a byl rádcem a kolegou prvních ředitelů muzea, především Karla Chytila a Františka Borovského. Často zprostředkoval nákup celých sbírek, které poznal během svých cest po Evropě. Každoročně pak muzeu věnoval desítky sbírkových předmětů. Poté, co se UPM rozrostlo a přesídlilo z pražského Rudolfina do vlastní budovy, propůjčil mu roku 1905 k vystavení svoje sbírky, jež zaplnily čtyři sály druhého patra novostavby. Vrcholným mecenášským gestem se stal jeho dar více než tisíce kusů vzácného historického skla, kterým Vojtěch Lanna v roce 1906 oslavil své sedmdesáté narozeniny.
Uměleckoprůmyslové museum v Praze spravuje více než půl milionu sbírkových předmětů a jejich souborů. Kolekce začala vznikat ještě před oficiálním otevřením muzea v roce 1885. Je dokladem veškerých základních materiálů a technik, které se v uměleckém řemesle a designu používají, a časově pokrývá dobu od antiky a starověku po současnost. Řada celků, jako například sbírka skla, v celosvětovém měřítku náleží k nejucelenějším a nejhodnotnějším.
Bohatství muzea je výsledkem práce jeho ředitelů a kurátorů, kteří svojí odbornou činností vytvářeli české dějiny uměleckého řemesla. Společně s nimi se na budování sbírek významně podíleli sběratelé a příznivci muzea. Mnozí z nich muzeu věnovali cenné předměty, finanční prostředky a často i výsledky své celoživotní sběratelské činnosti.
Uměleckoprůmyslové museum v Praze chce být moderní institucí 21. století. Nezapomíná přitom, že je to možné díky obětavosti předchůdců a šlechetnosti mnohdy neprávem polozapomenutých osobností, které muzeum v minulosti podporovaly. Pokládáme si proto za čest seznamovat s jejich odkazem širší veřejnost. Na přelomu let 2019 a 2020 si tak s vděčností připomínáme 110 let od úmrtí mecenáše a spoluzakladatele muzejních sbírek Vojtěcha Lanny mladšího.
Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova
ulice 17. listopadu 2 110 00 Praha 1
Otevírací doba úterý až neděle 13–18 hodin pondělí zavřeno
Vracíme-li se k výchozím pramenům celoživotního díla fotografa Josefa Sudka (1896 – 1976), musíme pátrat v rodinném zázemí a v krajině jeho dětství. Jeho nedílnou součástí byly maminka a sestra, která však byla vždy skryta v bratrově stínu. Božena Sudková se narodila v obci Nové Dvory roku 1897, rok po Josefovi. Prožili tam svoje dětství, později se rodina přesunula k příbuzným do Kolína nad Labem. Božena tam šla do učení k fotografce Bohumile Bloudilové, byla to jejich starší sestřenice. Osud Josefa Sudka je všeobecně znám, po vyučení na knihvazače propukla světová válka, kde přišel o pravou ruku, pak žil v Praze v Invalidovně, studoval Státní grafickou školu a roku 1927 si zařídil na Újezdě svůj profesionální ateliér. Tam se přestěhovala roku 1930 jeho sestra Boženy, aby pak celý další život společně tvořili velice výkonnou pracovní i rodinou jednotku. Božena vedla veškerou firemní agendu, retušovala fotografie a kompletně zajišťovala chod společné domácnosti. Stejně, jako Josef, zůstala svobodná.
Výstava připomíná Nové Dvory, kde oba sourozenci strávili dětství, nedaleký zámek Kačinu, který se pro Josefa stal opakovaně námětem fotografické práce a Kutnou Horu. Božena, i když získala fotografické školení, neměla v tomto oboru větší ctižádost. Na výstavě jsou představeny její drobné fotografické studie, náladové snímky krajin, několik záběrů z Prahy, autoportréty i portréty, v některých případech barevně tónované. Častěji Boženu nacházíme na bratrových žánrových fotografiích z 20. let, kdy byl ovlivněn příkladem D. J. Růžičky. Ve 30. letech, kdy se Sudek věnoval reklamní tvorbě, vypomohla sestra i jako model pro propagační snímky kosmetiky a léčebných prostředků.
Po smrti Josefa Sudka roku 1976 jeho sestra nezištně darovala do řady kulturních institucí bratrovo rozsáhlé fotografické dílo, čítající desetitisíce pozitivů a negativů. Podobně naložila i s unikátní sbírkou obrazů, kreseb, grafik a soch. Reprodukovala také bratrovo přání, aby Josefův byt na Úvoze sloužil jeho památce. Později, roku 1995, v něm Uměleckoprůmyslové museum v Praze vybudovalo komorní Galerii Josefa Sudka. Božena Sudková žila v ateliéru na Újezdě až do osudného požáru roku 1985, pak byla umístěna do léčebny pro dlouhodobě nemocné v Motole, kde roku 1990 zemřela.
Galerie Josefa Sudka
Úvoz 24 Praha 1–Hradčany
Otevírací doba úterý až neděle 11–17 hodin pondělí zavřeno
Dům U Černé Matky Boží – první pražskou kubistickou stavbu z roku 1912 – navrhl tehdy jednatřicetiletý Josef Gočár pro stavitele Josefa Herbsta jako obchodní dům. Charakteristické kubistické tvarosloví rozvinul architekt zejména na vstupním portálu, střešních vikýřích, kovaných mřížích vstupu a schodišťovém zábradlí, působivá byla i iluzivní výmalba s geometrickým vzorem. Gočár navrhl také interiér kavárny, vestavěný nábytek a barový pult z tmavě mořeného dubového dřeva. Plastika Černé Matky Boží ze 17. století, která dala stavbě jméno, byla přenesena z původní zástavby a zakomponována do severovýchodního nároží. Od roku 2010 je dům v seznamu národních kulturních památek.
Budova sloužila jako obchodní dům pouze do roku 1922. Po devastaci interiérů při postupných úpravách na kanceláře došlo v letech 1993–1994 ke kompletní rekonstrukci domu podle projektu Karla Pragera. Kavárna v prvním patře byla otevřena v roce 2002.
Uměleckoprůmyslové museum v Praze má v nájmu čtyři podlaží nad zmíněnou kavárnou. Ve dvou patrech (2. a 3.) je umístěna stálá expozice Český kubismus, v dalším patře se od května 2016 budou pravidelně konat související krátkodobé výstavy. Poslední patro je určeno především pro edukační programy pro školy i veřejnost (např. výtvarné dílny).
Zámek Kamenice nad Lipou Náměstí Československé armády 1 Kamenice nad Lipou +420 606 078 936 zamek.kamenice@upm.cz
Otevírací doba květen až září denně mimo pondělí 10 – 17 h duben a říjen úterý až pátek 10 – 15 h, sobota a neděle 10 – 17 h listopad až březen zavřeno (pro organizované skupiny v počtu 7 a více osob je možné domluvit individuální prohlídku se správcem zámku prostřednictvím emailu venkrbec@upm.cz)
Město Kamenice nad Lipou leží na severozápadním okraji Českomoravské vrchoviny, asi 20 km od Jindřichova Hradce. Původně renesanční, nyní pozdně klasicistní zámek ze 16. století se zbytky původního hradu je ve správě Uměleckoprůmyslového musea v Praze od roku 1998. Po rozsáhlé obnově je od roku 2004 zámek otevřen pro veřejnost s expozicemi ze sbírek UPM.
Původní hrad ze 13. století byl přestavován v polovině 16. století a znovu v letech 1580—1583, věž nad branou byla dostavěna v roce 1744. Počátkem 19. století dal zámek upravit děd básníka R. M. Rilkeho, F. Rilke. Zásadní klasicistní přestavbu dal provést v letech 1839—1842 Jakub Rudolf Geymüller. Geymüllerové byli posledními soukromými majiteli zámku. Od roku 1945 zde byla umístěna dětská ozdravovna. V roce 1998 byla její činnost ukončena a zámek přešel do správy UPM. Vzhledem k novému poslání zámku byla v letech 1999 až 2004 provedena celková rekonstrukce budovy zámku. Obnově předcházelo zaměření stavby, podrobný restaurátorský průzkum a následný stavebně historický průzkum prováděný v letech 1998–1999, který objasnil vývojové fáze objektu. Pozornost byla věnována zejména nejstarší fázi výstavby – středověkému hradu pánů z Kamenice, zbytky zdiva byly odkryty i při opravách nádvoří. Cenným objevem je rozlehlý renesanční sál ve východním křídle a velký gotický sál.
Galerie Josefa Sudka Úvoz 24 Praha 1–Hradčany telefon 778798234)
Otevírací doba (jen po dobu konání výstavy)
říjen až březen středa, sobota a neděle 11 – 17 h duben až září středa, sobota a neděle 12 – 18 h Se vstupenkou do hlavní budovy je vstup do galerie zdarma.
Galerie Josefa Sudka se nachází v prostorách hradčanského domu U Luny (Úvoz 24), který od roku 1959 až do své smrti obýval český fotograf Josef Sudek (1896 Kolín nad Labem—1976 Praha). V letech 1978 až 1988 byla UPM postupně předávána podstatná část umělcovy fotografické pozůstalosti. V roce 1989 převzalo muzeum prostory umělcova bytu do své správy. V roce 1995 zde byla zpřístupněna fotografická Galerie Josefa Sudka.
Za života Josefa Sudka byl byt místem nesčetných schůzek. K přátelskému okruhu patřili mimo jiné básník Jaroslav Seifert, malíř Jan Zrzavý, architekt Otto Rothmayer a řada umělců nejrůznějších oborů. V bytě, který byl postupně zabydlován množstvím obrazů, rámů, skleněných číší, krabic a fotografických pomůcek, vznikla i řada slavných kompozic z cyklů Letecké vzpomínky, Velikonoční vzpomínky, Labyrinty a Skleněné labyrinty. Z tohoto bytu se Josef Sudek také vydával na své fotografické putování po pražských zahradách, parcích, ale i po milované periferii.
Pětipodlažní budova, která byla slavnostně otevřena v dubnu 2016, má kruhový obvod kolem vnitřní čtvercové základny. Je vybavena nejmodernějšími technologiemi, které zaručují jak bezpečné uložení sbírkových předmětů, tak i komfort souvisejících pracovišť.
Depozitáře jednotlivých sbírek mají svůj vlastní režim ve vnitřní čtvercové budově o rozloze 6 340 m2. Sbírky jsou uloženy podle typu materiálu. V ochozech po obvodu budovy jsou umístěny moderně vybavené restaurátorské ateliéry a kanceláře všech odborných pracovníků, kteří o sbírky pečují, od kurátorů, správců sbírek, restaurátory po pracovníky evidence sbírek. Na každém patře se nacházejí i badatelny pro odbornou veřejnost. Ve vestibulu bude pro veřejnost otevřena kavárna a je zde také prostor pro přednášky, workshopy či menší společenské události.
Celá budova je koncipována jako nízkoenergetický objekt – kanceláře obklopující samotný depozitář zároveň působí jako izolační vrstva, která snižuje spotřebu energie nezbytné k udržování stálého klimatu v depozitářích. K tomu je navíc využívána energie ze zemních vrtů, jež také snižuje energetické nároky budovy.
V prostorách bývalých textilních dílen Střední školy informatiky a služeb ve Dvoře Králové nad Labem, kde obdobné stroje kdysi byly a studenti známé textilní průmyslovky na nich pracovali, vzniklo unikátní muzeum textilního tisku. Do města se vrátily sbírky, které patří UPM a od roku je 1990 vystavovalo muzeum v České Skalici. Stálou Expozici textilního tisku spravuje Městské muzeum ve Dvoře Králové nad Labem.
Expozice textilního tisku prezentuje část sbírek Textilního muzea, které má více než osmdesátiletou historii. Svého času bylo jediným muzeem v Československu i v České republice specializovaným na historii textilní výroby.
Expozice textilního tisku Dvůr Královénad Labem Střední škola informatiky a služeb Nábřeží Jiřího Wolkera 132, Dvůr Králové +420 499 623 800 info@muzeumdk.cz
Otevírací doba úterý až pátek 9 – 12 / 13 – 16 sobota – neděle 13 – 17
Zámek Klášterec nad Ohří se stal, vzhledem k tradici místní proslulé porcelánky, ideálním místem pro představení bohaté sbírky českého porcelánu. Návštěvníci se mohou v sálech prvního patra seznámit s tvorbou předních tuzemských porcelánek v proměnách stylových epoch a v kontextu s dobovým mobiliářem. Vybrané kolekce reprezentují zejména tvorbu období biedermeieru, který byl zlatým věkem českého porcelánu, dále rozvoj raně industriální výroby neorokokového a secesního porcelánu, a také produkci v éře moderních stylů 20. století, kdy český porcelán zejména v meziválečném období a na Světové výstavě Expo ’58 dosahoval mezinárodních úspěchů. Expozici uzavírají ukázky designu sériově vyráběných souprav z přelomu 20. a 21. století. Expozice Porcelán z Číny a Japonska také ze sbírek UPM seznamuje na vybraných ukázkách souborů stolního nádobí, solitérů a figurální tvorby s produkcí čínského a japonského porcelánu. V 18. století na ni navazovala počínající evropská výroba, již dokumentuje další část expozice. Ta přibližuje také osudy původních majitelů vystavených předmětů, kteří se stali ve 20. století oběťmi holokaustu.
Zámek Klášterec nad Ohří Chomutovská 1 Klášterec nad Ohří +420 474 375 436
Otevírací doba od dubna do září úterý až neděle 9 – 17 h od října do března středa až neděle 9 – 15 h
Vstupné Muzeum porcelánu S českým výkladem plné 130 Kč | snížené 100 Kč S cizojazyčným výkladem plné 160 Kč | snížené 120 Kč Děti do 3 let vstup zdarma
Počátky české litografie 1819–1850 Publikace vydaná ke 200. výročí vynálezu litografie
Litografie se na horizontu výtvarného umění objevila v době, kdy se Evropa po Velké francouzské revoluci a během napoleonských válek ocitala ve zrychleném pohybu společenských a politických proměn. Nová technika tisku z plochy této situaci vycházela vstříc svojí snadností a tvárností. Vznikaly litografické dílny a litografie začala být důležitým sdělovacím prostředkem své doby. Pro malíře se stala litografická křída samozřejmým prostředkem umělecké tvorby. Během několika let se tato technika prosadila jako prostředek obrazové reprodukce a podstatnou měrou přispěla k procesu demokratizace výtvarného umění v 19. století. Statě historiků umění z Národní galerie, pražského UPM a dalších sbírek přibližují vynález litografie pražským rodákem Aloisem Senefelderem, počátky kamenotiskařské živnosti v Čechách, spjaté se jménem Antonína Langweila, a nejvýznamnější autory a litografické dílny, mezi něž patřily dílny Antonína Machka, Gottlieba Haaseho či Karla Henniga. Katalog poprvé mapuje nejranější litografickou tvorbu v Čechách a na Moravě. Sleduje její témata a uplatnění v řadě námětových oblastí, od obrazových alb a reprodukcí, portrétní a místopisné grafiky až po zábavné či příležitostné tisky, knižní a časopiseckou produkci a další.
Publikaci vydaly UPM a Národní galerie v Praze u příležitosti stejnojmenné výstavy konané v UPM v roce 1996.
editoři: Jana Wittlichová, Radim Vondráček texty: Kateřina Bečková, Naděžda Blažíčková-Horová, Arno Pařík, Roman Prahl, Jitka Sedlářová, Radim Vondráček, Jana Wittlichová vydání: české formát: 28,5 x 22 cm, měkká vazba grafický design: Rostislav Vaněk počet stran: 184 reprodukce: 87 ISBN 80—7101-035—9 cena v UPM: 280 Kč
Vojtěch Baron Lanna: Collector, Patron and Entrepreneur
Vojtěch svobodný pán Lanna (1836 České Budějovice – 1909 Merano), průmyslník, podnikatel ve stavebnictví, sběratel a významný mecenáš, patří k nejvýraznějším osobnostem 19. století. Pokračoval v díle svého otce – budoval železniční síť v Čechách a prováděl regulaci řek, zejména Vltavy. Byl veřejně činný jako člen panské sněmovny, člen Obchodní a živnostenské komory v Praze a řady dalších společností a jako mecenáš umění. Působil v mnoha tuzemských i zahraničních kulturních institucích. V jeho osobě se příkladným způsobem konfrontuje zaujetí uměním spolu s dobovým gründerstvím a zálibou v okázalém budování: ať už vlastní vily v Bubenči, nebo unikátní sbírky umění a uměleckého řemesla. Její významná část je dnes v majetku UPM, kde tvoří kmenovou část muzejních fondů. Autoři publikace se pokusili rekonstruovat historii počátků a vytváření jednotlivých kolekcí a podařilo se jim podat zatím nejúplnější doklad Lannova promyšleného sběratelství.
Publikaci vydalo UPM v Praze v roce 1996 ke stejnojmenné výstavě.
texty: Filip Wittlich a kol. kurátorů UPM vydání: české s anglickým resumé formát: 28,3 x 21,3 cm, měkká vazba počet stran: 248 reprodukcí: 150 ISBN: 80—7101-034—0 cena: 108 Kč
Skandinávský design vždy byl a stále je velkým zdrojem inspirace. Je spojován s jednoduchostí, moderní elegancí a čistou, vytříbenou formou. Ale co je pravda a co pouhý mýtus? Touto otázkou se zabývají autoři publikaci vydané k výstavě, která během let 2003–2006 putovala po jedenácti zemích a představila se i na Milan International Furniture Fair 2004. Kniha dokumentuje rozmanitost designu, který vytvářel a posiloval image skandinávského designu od padesátých let 20. století až do současnosti. Zastoupeny jsou všechny severské země: Dánsko, Švédsko, Norsko, Finsko a Island. Autory inspiroval Italo Calvino a jeho Šest poznámek pro příští tisíciletí: lehkost, rychlost, přesnost, viditelnost, násobnost a konzistence. Zachycují design v širším kontextu – ve světě, kde jsme nyní mobilnější, komunikativnější a inspirují nás jiné kultury. Za posledních patnáct let se skandinávský design na mezinárodním poli přesunul také do nových oblastí včetně hudby, videa a módy.
editoři: Widar Halén, Kerstin Wickman vydavatel: Arvinius Förlag/Form Förlag, Stockholm 2003 vydání: anglické formát: 28,5 x 22 cm, pevná vazba počet stran: 226 reprodukcí: 229 ISBN 91—974413-5-X cena: 480 Kč
Autorem významného souboru předmětů se specifickou malbou na skle a porcelánu bývá většinou označován pouze Ignác Preissler (1676–1741), nejnověji také jeho otec Daniel (1636–1733). Oba umělci byli činní ve východočeském Kunštátu. Publikace se soupisovým katalogem předmětů z muzejních i soukromých sbírek v České republice, včetně reprodukcí významných děl ze zahraničních sbírek, představuje sledované, často také rozporuplně interpretované dílo poprvé v celé jeho šíři.
Publikaci vydalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze ke stejnojmenné výstavě, konané v UPM ve dnech 23. dubna – 14. června 2009.
autor koncepce, editor: Helena Brožková texty: Helena Brožková, Jaroslav Šůla, Eva Rydlová vydání: české s anglickým a německým resumé grafický design: Lucie Vlachová, Johan Vlach, MiniMax studio počet stran: 236 počet reprodukcí: 212 formát: 25,5 x 21 cm, měkká vazba ISBN: 978—80-7101—071-5 cena v UPM: 280 Kč
A major and lasting source of inspiration, Scandinavian design is associated with simplicity, modern elegance and pure, refined form. Yet what is the truth and what a mere myth? This is a question discussed by the authors of this book published to accompany a travelling exhibition which, in the years 2003–2006, was shown in eleven countries and in 2004 was staged at the Milan International Furniture Fair. The publication documents the variability of design that has been moulding and enhancing the image of Scandinavian design from the 1950s to the present day. All Nordic countries are represented in the volume: Denmark, Sweden, Norway, Finland and Island. The authors were inspired by Italo Calvino and his Six Memos for the Next Millennium: lightness, quickness, exactitude, visibility, multiplicity and consistency. They explore design in a broader context: in a world with greater mobility and communication, and inspiration from other cultures. In the international arena of the past fifteen years, Scandinavian design has also embraced new media, including music, video art and fashion.
publisher: Arvinius Forlag, 2003 editors: Widar Halén, Kerstin Wickman edition: English graphic design: Gabor Palotai format: 28,8 x 22,7 cm, hard cover pages: 232 reproductions: 172 ISBN: 91—974413-5-X
Výpravný katalog v italštině připravilo UPM k výstavě v Terstu (Scuerie e Museo storico del Castello di Mramare) v roce 2017, kterou italskému publiku představilo secesní umění ze svých sbírek. Repríza úspěšné expozice Secese/Vitální umění 1900, již hostil v letech 2013–2015 Obecní dům v Praze, se zaměřila na klíčové české autory, například Alfonse Muchu, Jana Preislera, Jana Kotěru či Josefa Gočára. Díla reprezentující českou uměleckou a řemeslnou produkci zahrnovala plakát, grafiku, nábytek, šperk, sklo či keramiku. Při výběru autoři také brali v úvahu historické souvislosti Terstu a Čech v době před první světovou válkou.
autoři koncepce, editoři: Lucie Vlčková, Radim Vondráček texty: Luciano Celli, Iva Knobloch, Lucie Vlčková, Radim Vondráček, Filip Wittlich et al. vydavatel: Marsilio ed. vydání: italské formát: 24,5 x 21 cm, měkká vazba počet stran: 240, reprodukcí: 228 ISBN 978—88-317—2785-3 cena (v UPM): 780 Kč
The catalogue introduces works from the studio of the famous Swiss printer Peter Kneubühler (1944–1999), who was not only a true magician in a great many printing techniques, but above all the friend and business partner of such noted artists as Markus Raetz, Eric Fischl, Luc Tuymans, Mario Merz and Jan Jedlička. A section of the book is devoted to Czech scholarship holders – Petr Písařík, Milena Dopitová, Irena Jůzová, Markéta Vaňková, Krištof Kinter and Vladimír Skrepl, who were privileged to work in Peter Kneubühler’s studio. The texts are complemented by a glossary of basic printing methods.
publisher: Nakl. Arbor vitae, 2003 editor: Jan Jedlička texts: Rainer Michael Mason, Jan Jedlička, Jana and Jiří Ševčík, Ivona Raimanová edition: Czech-English format: 16.5 x 21 cm pages: 96, images: 51 ISBN 80—86300-42—0, 978—80-86300—42-9
Katalog přináší práce dílny slavného švýcarského tiskaře Petera Kneubühlera (1944–1999), jenž nebyl jen kouzelníkem mnoha grafických technik, ale zejména přítelem a partnerem tak slavných výtvarníků jako byly Markus Raetz, Eric Fischl, Luc Tuymans, Mario Merz nebo Jan Jedlička. Část publikace je věnována českým stipendistům Švýcarsko-českého kulturního fondu – Petru Písaříkovi, Mileně Dopitové, Ireně Jůzové, Markétě Vaňkové, Krištofu Kinterovi a Vladimíru Skreplovi, kteří měli tu čest v dílně Petera Kneubühlera pracovat. Texty doplňuje slovník základních grafických technik.
vydavatel: Nakl. Arbor vitae, 2003 editor: Jan Jedlička texty: Rainer Michael Mason, Jan Jedlička, Jana a Jiří Ševčíkovi, Ivona Raimanová vydání: česko-anglické formát: 16,5 x 21 cm počet stran: 96, ilustrací a příloh: 51 ISBN 80—86300-42—0, 978—80-86300—42-9 cena v UPM: 80 Kč
Sbírka hodin a hodinek pražského UPM je jednou z největších a druhově i výtvarně nejbohatších na území České republiky. Na rozdíl od Národního technického muzea, které je zaměřeno na mechanickou podstatu hodin, soustřeďuje se UPM především na hodiny umělecky tvarované a zdobené. Publikace seznamuje s historií a vývojem hodin a dokumentuje soubor hodin slunečních, pozoruhodnou sbírku hodin interiérových i sbírku hodinek. Interiérové kolečkové hodiny patřily od svého vzniku k vzácnostem a jejich vnějšímu vzhledu byla proto věnována mimořádná péče. Stejně jako v jiných druzích uměleckého řemesla se v nich obráží měnící se slohový názor, který se projevoval v různých obdobích specifickým postavením hodin ve výzdobě interiérů. Na vytváření hodinových schránek se podíleli významní umělci, architekti, sochaři a malíři. Hodinky jsou pak projevem nápaditosti a výtvarné schopnosti zlatníků, klenotníků, rytců, cizelérů a emailérů.
Reedice publikace vydaná k otevření sálu „Stroje času“ stálé expozice Uměleckoprůmyslového musea v Praze v prosinci 2005.
text: Libuše Urešová vydání: česko-anglické překlad: Linda Paukertová, Jan Kroupa, Susan Gockeler foto: Gabriel Urbánek, Ondřej Kocourek grafická úprava: Lucie Vlachová, Johan Vlach, MiniMaxstudio počet stran: 120 barevné reprodukce: 103 vazba: brožovaná, 21 x 23 cm ISBN: 80—7101-045—6 cena v UPM: 140 Kč
Od konce 50. let se začalo radikálně měnit i pojetí krajky. Ta zcela opustila tradiční funkci a stala se trojrozměrným monumentálním dílem. Stejně jako ve světě u nás dochází k přibližování textilního umění umění volnému. Nový umělecky svobodný pohled na krajku, spojený s dokonalou znalostí klasických technik, podnítil bohatou tvorbu tří generací výtvarnic. Jejich přínos ke světovému vývoji byl mnohokrát potvrzen udělením ocenění na mezinárodních výstavách, počínaje Světovou výstavou v Bruselu 1958, v Montrealu 1967 až po řadu uznání na Mezinárodních bienále krajky v Bruselu. Dnešní tvůrci krajky hledají svoji cestu v nových podmínkách jen obtížně.
Katalog vydalo UPM ke stejnojmenné výstavě (UPM, červenec – srpen 2004).
text: Konstantina Hlaváčková vydání: česko-anglické překlad: Pavla Niklová, Don Nixon foto: Gabriel Urbánek, Jaroslav Jeřábek a další grafická úprava: Ondřej Zámiš počet stran: 36 barevné reprodukce: 26 vazba: kroužková s pevnými deskami, 23 x 20,5 cm ISBN: 80—7101-073—1 cena: 99 Kč
Publikace mapuje část tvorby jednoho z nejvýraznějších českých umělců první poloviny 20. století, Vojtěcha Preissiga, zaměřenou na umělcovo angažmá pro vlast na poli grafického designu. V období prvního i druhého odboje vytvořil řadu plakátů, brožur, letáků, grafických listů, návrhů i štočků. Jádro kolekce tvoří náborové legionářské plakáty, které jsou pro svou uměleckou úroveň, působivost a kultivovaný výraz výjimečné i ve světovém kontextu. Ve svém působišti na Wentworth Institute v Bostonu Preissig zhotovil plakáty pro americkou armádu a další tiskoviny. Mezi ukázky jeho angažované tvorby patří také návrhy na československou vlajku.
Publikaci vydala Pražská edice ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze k výstavě konané v Clam-Gallasově paláci v Praze ve dnech 12. září – 28. října 2008.
autor koncepce, editor: Lucie Vlčková texty: Aleš Brožek, Jaroslav Čvančara, Petr Koura, Ilona Krbcová, Lucie Vlčková grafický design: Štěpán Malovec, Martin Odehnal vydání: české s anglickým resumé rozsah: 158 stran formát: 210 x 210 cm, vazba brožovaná reprodukce: 92 ISBN: 80—86239-160—0 prodejní cena v UPM: 280 Kč
Autorská kniha jako svébytné médium je setrvalou součástí umělecké scény od druhé poloviny 20. století. Intenzivní zájem jí byl věnován především v 60. a 70. letech minulého století, kdy se uplatňovala napříč aktuálními uměleckými formami a přístupy — v umění objektu, vizuální poezii, konceptuálním a akčním umění. Tak nabývala nejrůznějších podob a funkcí, od samostatného objektu po součást akcí či jako jejich dokument. Záměrem projektu Artists’ Book on Tour bylo nejen přiblížit tento specifický žánr širokému publiku, ale především sledovat jeho aktuální stav a případné proměny v éře digitálních médií. Katalog nabízí padesát děl, vybraných a oceněných mezinárodní porotou ve stejnojmenné soutěži, uspořádané vídeňským Muzeem užitého umění (MAK) ve spolupráci s UPM v Praze a Mezinárodním centrem grafického umění v Lublani. V soutěži otevřené pro autory evropských zemí a jejich práce z posledních dvou let bylo hodnoceno 925 děl z pětatřiceti evropských zemí.
editor: Kathrin Pokorny-Nagel texty: Jianping He, Martina Kandeler-Fritsch, Helena Koenigsmarková (UPM), Kathrin Pokorny-Nagel, Florian Pumhösl, Nevenka Šivavec (MGLC), Christoph Thun-Hohenstein (MAK), Lawrence Weiter, Maria White vydavatel: Verlag de Buchhandlung Walther König, Köln, 2011 vydání: anglické počet stran: 80 reprodukcí: 56 formát: 26 x 21 cm, měkká vazba ISBN 978—86335-085—7 cena v UPM: 160 Kč
This lavish Italian-language catalogue was prepared by the Museum to accompany an exhibition held in 2017 in Terst (Scuerie e Museo storico del Castello di Mramare), in which the museum presented Art Nouveau art from its collection to the Italian audiences. The rerun of the successful exhibition Art Nouveau/Sezession 1900 on view in 2013–2015 at the Municipal House in Prague focuses on the foremost Czech artists, such as Alphonse Mucha, Jan Preisler, Jan Kotěra and Josef Gočár. The works representing Czech arts and crafts comprised poster art, graphic design, furniture, jewellery, glass and ceramics. In their selection, the curators took into account the historical relationships between Terst and Bohemia in the period before World War I.
editors: Lucie Vlčková, Radim Vondráček texts: Luciano Celli, Iva Knobloch, Lucie Vlčková, Radim Vondráček, Filip Wittlich et al. publisher: Marsilio ed. edition: Italian format: 24.5 x 21 cm, soft cover pages: 240, reproductions: 228 ISBN 978—88-317—2785-3
Paviljon Bosne i Hercegovine na Svjetskoj izložbi u Parizu 1900. Rodine
In its first section, the book traces the phenomenon of world expositions in the second half of the 19th century, with a focus on the largest and for a long time the most important world’s fair held in 1900 in Paris. All the other texts are devoted chiefly to the exposition’s Pavilion of Bosnia and Herzegovina, which – to a large degree – was also a political manifestation of sorts, as the Austrian Monarchy wished to demonstrate the progress that the previously underdeveloped region of the Balkans had achieved under Vienna’s administration. The pavilion was constructed after the plans of the Czech architect Karel Pánek and most of the interior decoration was the work of Alphonse Mucha, another Czech artist living in Paris. His large canvases, which hung on all four walls of the upper storey, depicted the history of these lands, reflecting their strong influence of various religions and cultures: Paganism, Classical and Christian traditions, and Islam. Contrary to the pavilion as such (as was also the case of the pavilions representing other countries, including their interiors), Mucha’s paintings have survived and are now in the possession of the Museum of Decorative Arts in Prague. Following their partial restoration, the paintings – whether as a whole, or only some of them, have been shown to the public on various occasions since 1998 at exhibitions held in Prague, Vienna, Montpelier and Munich.
The book was published by UPM in partnership with The Luka Praha Association, under the auspices of the Embassy of Bosnia and Herzegovina in the Czech Republic.
author of the concept: Petr Štembera texts: Jan Brabcová-Orlíková, Christian Richet, Jasna Šamiç, Petr Štembera, Filip Wittlich edition: English-Bosnian-Serbian photo: Ondřej Kocourek a Gabriel Urbánek (UPM), Ota Palán, Mucha Trust graphic design: Patrik Svoboda format: 30 x 20.2 cm, hard cover pages: 168 reproductions: 50 ISBN (UPM): 978—80-7101—154-5
Kniha se v první části zabývá fenoménem světových výstav druhé poloviny 19. století a především tou největší a na dlouhou dobu nejvýznamnější, výstavou v roce 1900 v Paříži. Všechny ostatní texty se věnují zejména pavilonu Bosny a Hercegoviny na této výstavě, který byl do značné míry politickou záležitostí – rakousko-uherská monarchie chtěla ukázat pokrok, jakého dosáhla tato donedávna zaostalá část Balkánu pod správou Vídně. Pavilon byl postaven podle návrhu českého architekta Karla Pánka, většinu vnitřní výzdoby provedl v Paříži žijící další Čech, Alfons Mucha. Na všech čtyřech stěnách horního patra zobrazil na velkých plátnech především dějiny těchto zemí, silně ovlivněné různými náboženstvími a kulturami: pohanstvím, antickými a křesťanskými tradicemi i islámem. Na rozdíl od samotného pavilonu (stejně jako pavilonů ostatních států, včetně jejich interiérů) se Muchovy malby zachovaly a jsou dnes v majetku Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Po alespoň částečné opravě byly malby, ať už jako celek, či části, od roku 1998 několikrát prezentovány veřejnosti na výstavách v Praze, Vídni, Montpellieru a Mnichově.
Publikaci vydalo UPM ve spolupráci s The Luka Praha Association pod záštitou Velvyslanectví Bosny a Hercegoviny v ČR.
autor koncepce: Petr Štembera texty: Jan Brabcová-Orlíková, Christian Richet, Jasna Šamiç, Petr Štembera, Filip Wittlich vydání: anglicko-bosensko-srborchorvatské fotografie: Ondřej Kocourek a Gabriel Urbánek (UPM), Ota Palán, Mucha Trust grafický design: Patrik Svoboda formát: 30 x 20,2 cm, pevná vazba počet stran: 168 počet reprodukcí: 50 ISBN (UPM): 978—80-7101—154-5 cena: 600,- Kč
Publikace stručně charakterizuje vliv secesního slohu na cínařskou produkci a představuje několik nejvýznamnějších firem, jejichž předměty jsou ve sbírce secesního cínu Uměleckoprůmyslového musea v Praze zastoupeny. Jedná se o firmy německé a rakouské provenience, zastávající důležitá místa na trhu s předměty z cínu a cínových kompozic na přelomu 19. a 20. století.
Vydalo Město Ústí nad Orlicí a Uměleckoprůmyslové museum v Praze ve spolupráci s Městským muzeem Ústí nad Orlicí ke stejnojmenné výstavě připravené k otevření Kulturně společenského centra česko-polského příhraničí v Ústí nad Orlicí ve dnech 25. a 26. dubna 2008.
koncepce publikace: Michal Stříbrný texty: Helena Koenigsmarková, Michal Stříbrný vydání: české fotografie: Ondřej Kocourek grafická úprava: Štěpán Malovec počet stran: 16 reprodukce: 11 vazba: brožovaná, formát A5 ISBN: 978—80-7101—077-7 VYPRODÁNO
Publikace připravená ve spolupráci s Britskou radou představuje současnou britskou módu, pro niž je charakteristická směs ruční práce a vyspělé technologie, projevující se v unikátní estetice. Přináší díla zavedených i teprve nastupujících módních a textilních návrhářů a designérů módních doplňků.
Publikace byla vydána ke stejnojmenné výstavě v UPM 28. 2.–28. 4. 2002.
text: Marie O’Mahony, Sarah E. Braddock vydání: české překlad: Petr Studený, Pavla Niklová, Konstantina Hlaváčková foto: Michael Danner grafická úprava: Ondřej Zámiš počet stran: 32 barevné reprodukce: 30 vazba: kroužková, pevné desky, 20 x 23,5 cm ISBN: 80—7101-047—2 cena: 50 Kč
První část publikace seznamuje s plakáty z přelomu 19. a 20. století – z období slohového proudu, který Vídeň nazývala secesí, Paříž a západní Evropa Art Nouveau a v Německu je známý jako Jugendstil. Tyto plakáty pocházejí z Paříže či Vídně, a z dalších měst v Belgii, Německu a Itálii. Druhá část publikace dokumentuje modernu dvacátých a začátku třicátých let 20. století ve Francii, Holandsku, Německu, Itálii a Maďarsku. Vedle plakátů k výstavám a různým zábavním akcím se objevují turistické plakáty a reklamní plakáty na předměty „masové spotřeby“, i poměrně kuriózní záležitosti.
Publikaci vydala Pražská edice ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museum v Praze a Archivem hl. města Prahy ke výstavě Evropský plakát konané v Clam-Gallasově paláci v Praze ve dnech 28. dubna – 6. června 2009.
text: Petr Štembera vydání: české, anglické resumé grafický design: Štěpán Malovec formát: 22 x 20 cm, měkká vazba počet stran: 84 reprodukce: 64 ISBN: 978—80-86239—17-0 cena: 235 Kč
Biedermeier – the lifestyle as well as artistic style of the first half of the nineteenth century – was created by aristocracy and wealthy bourgeoisie, and gradually affected all strata of society. In the spirit of emerging civil society it was professing the ideals of practicality and simplicity, discovering the charm of everyday objects and pleasures as well as the beauty of nature and natural materials. Characteristic features of Biedermeier – the restrained elegance and straightforwardness – echoed the general modernisation of society and had come to embody the foreshadowing of modern design.
The guide has been published by the Museum of Decorative Arts in Prague to accompany the exhibition held in Prague Castle Riding-school from the 28th of May to the 28th of September 2008.
publication concept: Radim Vondráček texts: Radim Vondráček, Helena Koenigsmarková English translation: Rosana Murcott, Anna Bryson edition: separate Czech, English graphic design: Filip Heyduk, Martin Strnad, HMS design, s.r.o. number of pages: 120 binding: softback, 23 x 19 cm colour reproduction: 120 ISBN: 978—80-7101—074-6
Průvodce seznamuje s vývojem porcelánu v českých zemích, včetně ukázek čínského a japonského porcelánu a evropské produkce kameniny, která předcházela výrobě porcelánu v Čechách.
Vydalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze v roce 2005 ke stálé expozici porcelánu.
text: Jiří Fronek vydání: české a německé překlad: Felicia Jerie foto: Ondřej Kocourek, Gabriel Urbánek grafická úprava: Ondřej Zámiš počet stran: 64 barevné reprodukce: 44 vazba: brožovaná, 21 x 12 cm ISBN: 80—7101-109—6 (české), 80—7101-145—2 (německé) cena v UPM: 50 Kč (české), 70 Kč (německé)
Sochy Josefa Symona (*1932) jsou precizní jako šperk a jeho šperk má ve svém měřítku monumentalitu sochy. Doménou Miroslavy Symon (*1938) je papír a kůže, jež ji přivedly k restaurování historických rukopisů. Oba studovali na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, Josef Symon v ateliéru sochaře Bedřicha Stefana. Na počátku 60. let stál u zrodu tzv. autorského šperku. Tuto výtvarnou scénu, jejímž významným mezníkům bylo I. mezinárodní symposium stříbrného šperku v Jablonci nad Nisou v roce 1968, sledovala kurátorka UPM Věra Vokáčová, díky níž je tvorba Josefa Symona ve sbírkách UPM silně zastoupena. Po emigraci do Vídně v roce 1968 se oba umělci v nové vlasti rychle etablovali na výtvarné scéně. Hlavním působištěm Josefa Symona se stala vídeňská Hochschule für angewandte Kunst. Vedle příspěvků Věry Vokáčové a Aleny Křížové k autorově výstavě Retrospektiva 1960–1993 (UPM 1993) publikace zahrnuje text současné kurátorky šperku UPM Petry Matějovičové a Petera Marboe z vídeňské Nadace Alexandera Zemlinského, pro niž Josef Symon navrhl pomník a cenu. Joachim Angerer, bývalý opat kláštera Geras, ve svém příspěvku líčí genezi výzdoby a souboru liturgických předmětů, které Josef Symonem pro klášter vytvořil. Drobná publikace byla vydána u příležitosti stejnojmenné výstavy konané v prostorách křížové chodby Strahovského kláštera od 6. dubna do 31. května 2017.
vydavatelé: UPM a Královská kanonie premonstrátů na Strahově autoři textů: Helena Koenigsmarková, Alena Křížová, Petra Matějovičová, Věra Vokáčová, Joachim Angerer, Peter Marboe grafický design: Josef Symon a Petr Osvald vydání: české formát: 22 x 22 cm, měkká vazba počet stran: 52 počet reprodukcí: 72 ISBN 978—80-7101—167-5 (UPM) ISBN 978—80-88009—10-8 (Král. kanonie premonstrátů na Strahově) cena (v UPM): 160 Kč
Bauerova vila Libodřice č.p. 111 280 02 okres Kolín +420 770 112 747 (ve dnech, kdy je otevřeno a neprobíhá komentovaná prohlídka)
Otevírací doba
V pátek 29. 8. bude vila z provozních důvodů uzavřena
červenec a srpen čtvrtek až neděle 10 – 17 h květen – červen a září – říjen sobota a neděle 10 – 17 h listopad až březen zavřeno (na objednání dle dohody)
polední přestávka 12.30–13 h
Vstupné bez výkladu základní 120 Kč | snížené 70 Kč
Vstupné s výkladem základní 160 Kč | snížené 100 Kč
Vila postavená v letech 1912-1914 podle návrhu architekta Josefa Gočára (1880-1945) je jedinečnou a stylově charakteristickou realizací architektury kubismu. Místním velkostatkářem Adolfem Bauerem byla objednána v době, kdy vznikaly nejvýraznější Gočárovy kubistické stavby – Dům u Černé Matky Boží v Praze a lázeňský dům v Bohdanči. Pro bydlení Bauerovy rodiny vila sloužila do roku 1931, v roce 1940 byla jako židovský majetek zkonfiskována a přešla pod německou správu a v roce 1948 byla znárodněna. O záchranu a rekonstrukci vily se v novém tisíciletí postarala Nadace českého kubismu, v roce 2025 je pod péčí Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Interiér vily představuje expozici nábytkové tvorby a užitého umění kubismu – zejména díla Vlastislava Hofmana, Pavla Janáka, Josefa Gočára, Ladislava Machoně či artefakty z produkce družstva Artěl.
Komentované prohlídky vily jsou na cca 50 minut a probíhají od 11.00, 14.00 a 16.00 hodin každý otevírací den. Po dobu prohlídky bude vila zavřena. Prosíme návštěvníky o pochopení a vyčkání do konce komentované prohlídky.
Objednávky komentovaných prohlídek pro větší skupiny na emailu libodrice@upm.cz
Publikace nastiňuje souvislosti a východiska výstavby panelových sídlišť. Ukazuje, jak se v prostředí poválečného Československa proměnila utopická myšlenka avantgardy poskytnout všem lidem bez rozdílu kvalitní bydlení a jak politické, ekonomické a společenské dění v 50. až 80. letech ovlivnilo podobu a fungování panelových sídlišť. Dnes na nich žijí více než tři miliony obyvatel České republiky a ukazuje se, že i do budoucna některá z nich mohou být zajímavou formou bydlení. Svébytnou částí knihy, nikoli pouhou ilustrací textu, je cyklus fotografií Jaromíra Čejky zachycující každodenní život na Jižním Městě na začátku 80. let. Čejkovy snímky v tomto rozsahu nebyly dosud nikdy publikovány.
vydavatelé: Uměleckoprůmyslové museum v Praze a nakladatelství Arbor vitae text: Lucie Zadražilová vydání: české s anglickým resumé fotografie: Jaromír Čejka grafický design: Štěpán Malovec formát: 21 x 18 cm, měkká vazba počet stran: 144 počet reprodukcí: 70 ISBN (UPM): 978—80-7101—133-0
Osobnosti a sbírky nábytkového designu 19. a 20. století
Publikace je věnována nejvýznamnějším tvůrcům (Jan Kotěra, Josip Plečnik, Antonín Kybal), ale i méně známým jménům (Bohumil Južnič, Vladimír Mareček, Auguste Portois a další). Představuje řadu odvětví a oborů interiérového designu – nábytku pro elitní kruhy, nábytku pro všední den, dekorativních nádob, hraček, skla, textilu atd. Stranou nezůstávají ani pováleční umělci, architekti a designéři, jako je Karel Prager, Jan Šrámek, Zbyněk Hřivnáč nebo Ladislav Vrátník. V druhé části knihy autoři představují významná muzea, která u nás spravují sbírky moderního nábytkového designu.
autor koncepce: Ladislav Zikmund-Lender texty: Jaroslav Horáček, Jindřich Chatrný, Martin Janák, Helena Koenigsmarková, Mariana Kubištová, Martina Lehmannová, Jan Mohr, Anna Oplatková, Adriana Primusová, Michal Stříbrný, Michal Šula, Adam Štěch, Lucie Vlčková, Ladislav Zikmund-Lender vydavatel: Zikmund Hradec Králové, 2014 vydání: české formát: 16,8 × 21 cm, měkké desky počet stran: 220 stran reprodukcí: 124 ISBN 978—80-905271—4-0 cena: 373 Kč (VYPRODÁNO)
Tvorba Vojtěcha Preissiga, jednoho z nejvýraznějších českých umělců první poloviny 20. století v oblasti grafického designu, zahrnuje široké spektrum oborů a typů grafické a dekoratérské činnosti, počínaje akcidenční grafikou (plakáty, pozvánky, oznámení, novoročenky a ex libris) přes knižní a časopiseckou tvorbu, ornamentální předlohy a vzory až po typografii. Na pozadí Preissigova nevšedního životního osudu, vytyčeného významnými historickými událostmi, sledujeme umělcovy zásadní tvůrčí etapy, které mu přinášely specifické úkoly, nabízely různé příležitosti a určovaly jeho orientaci – zejména studium v Paříži, činnost vlastního ateliéru, přesídlení do Spojených států amerických, působení v prvním odboji, pedagogická činnost na Wentworthově institutu v Bostonu, práce pro americké tiskárny a nakladatelství, spolupráce se Státní tiskárnou v Praze, návrat do Československa a působení v druhém odboji.
Publikaci vydalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze ve spolupráci s nakladatelstvím Arbor vitae.
text: Lucie Vlčková vydání: české a anglické grafický design: Štěpán Malovec formát: 22 x 19 cm, měkká vazba počet stran: 224 reprodukce: 216 ISBN 978—80-7101—122-4 (čj) cena v UPM: 620 Kč
Umělecká díla Čech a Moravy první poloviny 19. století odrážejí osobitý umělecký a myšlenkový proud – biedermeier. Průvodce výstavou ukazuje skutečnou tvářnost biedermeieru jako životního a uměleckého stylu, který si vytváří aristokracie a bohaté měšťanstvo a který postupně zasahuje všechny vrstvy společnosti. V duchu rodící se občanské společnosti vyznával ideály praktičnosti a jednoduchosti, objevoval půvab všedních věcí a radostí i krásu přírody a přírodních materiálů. Střízlivá elegance a věcnost – charakteristické rysy estetického cítění biedermeieru – odrážely celkovou modernizaci společnosti a staly se předzvěstí moderního designu.
Průvodce vydalo UPM ke stejnojmenné výstavě konané v Jízdárně Pražského hradu 28. 5.–28. 9. 2008.
koncepce publikace: Radim Vondráček text: Radim Vondráček, Helena Koenigsmarková hesla: Helena Brožková, Jiří Fronek, Daniela Karasová, Šárka Leubnerová, Zuzana Novotná, Dana Stehlíková, Eva Uchalová, Vít Vlnas, Radim Vondráček, Jana Wittlichová a další vydání: samostatně české a anglické grafická úprava: Filip Heyduk, HMS design, s.r.o. počet stran: 120 vazba: brožovaná, 23 x 19 cm počet reprodukcí: 120 ISBN: 978—80-7101—075-3
Miroslav Klivar sleduje českou skleněnou plastiku z hlediska sochařské a estetické kvality, neopomíjí však ani technologický aspekt. Takový přístup umožňuje hodnotit tento poměrně mladý obor v syntéze vizuálních umění. Publikace s bohatou obrazovou přílohou představuje nejvýraznější tvůrce, jako je například Jaroslav Brychta, Jiří Šuhájek, Miluše a René Roubíčkovi, Václav Cigler, Jaromír Rybák, Pavel Hlava, Vladimír Kopecký a mistři české tavené plastiky Jaroslava Brychtová a Stanislav Libenský. Česká skleněná plastika se vyvíjí jako sochařský fenomén v bohaté škále estetických a názorových koncepcí, které se staly součástí moderního světového umění.
texty: Miroslav Klivar vydavatel: Moraviapress Břeclav, 1999 vydání: česko-anglické formát: 30,5 x 25,5 cm, pevná vazba počet stran: 188 reprodukcí: 131 ISBN 80—86181-23—5
1. cena v kategorii Historická fotografie v soutěži Nejlepší fotografické knihy ze střední a východní Evropy 2009—2010, Bratislava
Nejrozsáhlejší publikace věnovaná české fotografii představuje jednotlivé směry a trendy fotografického umění od počátku století (piktorialismus, dokumentární a reportážní fotografii), přes moderní fotografické směry ve dvacátých letech, surrealistické experimenty, poetismus, dále poválečnou reportážní a dokumentární fotografii, výtvarnou fotografií a její dílčí směry (happening, land art, konceptuální umění, body art) až po inscenovanou a portrétní fotografii konce 20. století. Ve výběru je zastoupeno téměř dvě stě autorů, mezi nimi Josef Sudek, František Drtikol, Jaromír Funke, Jaroslav Rössler, Karel Hájek, Václav Jírů, Vilém Reichmann, Jan Reich, Jan Saudek či Josef Koudelka. Snímky zapůjčené z tuzemských i zahraničních sbírek podávají komplexní pohled na fotografii v českých zemích.
Publikaci vydalo Nakladatelství Kant ve spolupráci s UPM.
texty: Vladimír Birgus a Jan Mlčoch vydání: české a anglické grafický design: Vladimír Vimr, Martin Vimr formát: 28,5 x 25 cm, pevná vazba počet stran: 392 reprodukce: 517 ISBN (UPM): 978—80-7101—089-0 ISBN (KANT): 978—80-7437—026-7 cena: 1180,- Kč (VYPRODÁNO)
Česko-americký designér Ladislav Sutnar (1897—1976) – autor mnoha ikonických děl světového designu – se od svých pětašedesáti let intenzivně věnoval malbě. Doprovodná publikace k výstavě Americké Venuše/US Venus prezentuje jeho americkou volnou tvorbu i jedinečný umělecký osud Sutnara-malíře. Obrazy ženských aktů Sutnar nazýval Venuše a vystavoval je jako Joy-Art, umění radosti. V tomto svém programu formuloval představu umění pro 21. století, umění vitální, humanistické, humorné. Geometricky komponované figury kontrastních barev tak reagují na soudobou americkou malbu, zejména pop art.
Publikaci vydalo nakladatelství Arbor vitae ve spolupráci s UPM k výstavě konané v malé galerii Galerie Rudolfinum 29. 6.–19. 9. 2011.
editor: Iva Knobloch texty: Karel Císař, Magdaléna Juříková, Iva Knobloch, Tomáš Pospiszyl vydání: české s anglickým resumé grafický design: Štěpán Malovec formát: 22 x 19 cm, měkká vazba počet stran: 215 počet reprodukcí: 214 ISBN: 978—80-7101—102-6
Působení Krásné jizby, jedné z klíčových kulturních institucí meziválečného Československa, se vztahovalo nejen k produktovému designu a kultuře bydlení, ale stejnou měrou i k umění volnému. Výstavní činnost Krásné jizby měla v dobovém kontextu nepřehlédnutelné místo jak množstvím uspořádaných výstav, tak i skladbou zastoupených oblastí tvorby a autorů, mezi kterými nechyběly nejvýraznější osobnosti umělecké scény. Publikace dokumentuje výstavní činnost Krásné jizby s ohledem na kritické reference a společenský dosah výstav. Karikatura, grafický design, fotografie a plastika jsou zpracovány v samostatných kapitolách. Publikaci doplňuje webová prezentace (http://krasna-jizba.webnode.cz/)).
Vydalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze. Výzkum a realizaci publikace financovala Grantová agentura ČR v rámci projektu Výstavní činnost Krásné jizby 1928–1938 a její dobová kritická reflexe, GAČR 408/08/1385.
editor: Lucie Vlčková autoři textů: Mariana Holá, Lenka Pastyříková, Alice Řiháčková, Petr Štembera, Lucie Vlčková vydání: české grafický design: Štěpán Malovec formát: 21 x 18 cm, brožovaná vazba počet stran: 192 počet ČB reprodukcí: 120 ISBN: 978—80-7101—083-8 cena: 280 Kč (VYPRODÁNO)
Švédsko a Českou republiku spojuje dlouhodobá tradice spolupráce a ovlivňování v oblasti tvorby průmyslového i ateliérového skla. Publikace dokumentuje společné trendy v českém a švédském skle 20. století a připomíná nejlepší díla švédského sklářství.
Publikaci vydalo Smålands museum–Swedish Glass Museum a UPM ke stejnojmenné výstavě, konané v UPM ve dnech 17. prosince 2009 – 28. února 2010.
autoři koncepce publikace a textů: Gunnel Holmér, Milan Hlaveš editor: Milan Hlaveš vydání: česko-anglické grafický design: Johan Vlach, MiniMaxstudio formát: 25,5 x 21 cm, brožovaná vazba počet stran: 52 počet reprodukcí: 43 ISBN: 978—80-7101—082-1 cena: 160 Kč (VYPRODÁNO)
Nejkrásnější česká kniha roku—3. místo v kategorii Katalogy
Obsáhlá publikace seznamuje se čtvrt století trvající činností družstva Artěl – jedné z nejvýznamnějších institucí českého užitého umění a designu prvé poloviny 20. století. Artěl, založený v Praze roku 1908, sdružoval nejvýraznější osobnosti české výtvarné scény. V počátcích se soustředil na navrhování a produkci „drobného umění pro všední den“ – menších užitných a dekorativních předmětů ze dřeva, keramiky, kovů a dalších materiálů, následně však svou činnost rozšířil i na komplexní řešení bytových a komerčních interiérů. V průběhu činnosti se v Artělu střetávalo více názorových proudů, ale společné vždy zůstávalo úsilí o prosazení moderního výtvarného myšlení do oblasti užitého umění a snaha podílet se na kultivaci bytové kultury a životního stylu. Můžeme tedy i dnes říci, že Artěl je součástí evropské moderny stejně jako inspirující Wiener Werkstätte v Rakousku či hnutí Bauhaus v Německu.
Publikaci vydalo Uměleckoprůmyslové museum v Praze a nakladatelství Arbor vitae ke stejnojmenné výstavě konané v Uměleckoprůmyslovém museum v Praze ve dnech 27. listopadu 2008 – 15. března 2009.
autor koncepce, editor: Jiří Fronek texty: kol. kurátorů UPM, Vendula Hnídková a Michael Třeštík grafický design: Štěpán Malovec vydání: české, německé počet stran: 400 počet reprodukcí: 750 vazba: pevná, 27,5 x 20,5 cm ISBN UPM: 978—8071-081—4 ISBN Arbor vitae: 978—80-87164—12-9
Deponáty židovského majetku v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze
Publikace představuje jeden z výsledků práce Centra pro dokumentaci majetkových převodů kulturních statků obětí druhé světové války. V úzké spolupráci s UPM se jeho pracovníkům podařilo dohledat a identifikovat několik set předmětů z porcelánu, skla, kovu, dřeva a dalších materiálů, které původně patřily židovským obětem z protektorátu. Na základě transportních čísel, podle nichž byli majitelé deportování do Terezína, dokázali určit část původních vlastníků a přibližují zde jejich životní osudy. Obsáhlá odborná studie je věnována činnosti Treuhandstelle, která ukradené umělecké sbírky spravovala. Knihu doplňují informace o místech, kde se uloupené předměty skladovaly, a především asi tisíc fotografií identifikovaných předmětů dokládajících svědectví o zločinu, který se alespoň tímto způsobem dostává do povědomí veřejnosti.
Publikaci vydalo Nakladatelství Tilia a Ústav pro soudobé dějiny AV ČR v roce 2007. Výstava Návraty paměti, která se konala ve výstavním sále UPM 27. června – 28. září, byla doprovodnou akcí mezinárodní Konference k osudu majetku obětí holocaustu (Praha a Terezín 26.–30. června 2009).
autoři: Helena Krejčová, Mario Vlček vydání: české s anglickým resumé formát: 26,5 x 21 cm, vazba pevná počet stran: 360 ISBN: 978—80-86904—24-5 cena: 779,-Kč (VYPRODÁNO)