Rubriky
muzeum žije

ARCHA 2 PRO UKRAJINU. PROJEKT POMOCI OHROŽENÝM PAMÁTKÁM STARTUJE

Ukrajina získá dvě mobilní pracoviště – Konzervační a digitalizační pro zachování tištěného kulturního dědictví. Program Podpora ukrajinské kultury startuje. 

Zástupci Ministerstva kultury ČR, Českého výboru ICOM, Národní knihovny ČR, nadace Karel Komárek Family Foundation, společnosti MND a.s., pan Libor Winkler a pan Dalibor Dědek ze Zapojme Ukrajinu představili mimořádný projekt Archa – výsledek unikátní spolupráce veřejného a soukromého sektoru v rámci programu Podpora ukrajinské kultury. 

Od počátku Putinovy války proti Ukrajině je jednoznačně patrné, že Rusové cíleně likvidují ukrajinské kulturní dědictví, tvořící národní identitu a historickou paměť Ukrajiny. Dokladem tohoto barbarského počínání jsou seznamy zničených historických budov, knihoven, galerií, divadel či jiných kulturních zařízení a obrovského množství předmětů kulturního dědictví.

„Archa je první projekt programu. Je dokonalým naplněním faktu, že kultura spojuje. Archa je symbolem záchrany. Ukrajinské kulturní dědictví je v ohrožení. K tomu nesmíme být lhostejní. A také nejsme. Jsem velmi rád, že se nám všem podařilo spojit síly pro dobrou věc. Děkuji všem dárcům, jejich pomoci si velmi vážím. Bez nich by totiž nebylo možné Archu vybudovat. Archa 1 je již finančně pokrytá, Archa 2 na své dárce teprve čeká. Dnes proto odstartuje kampaň, která pro ni má získat finanční prostředky a do které se může připojit každý z nás,” říká ministr kultury Martin Baxa a dodává: „Česká republika je jedním z nejpevnějších ukrajinských spojenců v oblasti zbrojního materiálu, diplomatické i humanitární podpory, podpora kultury je dalším logickým krokem. Program tvoří jednotlivé projekty, které jsou vždy připravovány s ukrajinskou stranou tak, aby pomáhaly řešit konkrétní problémy. Jde o unikátní propojení veřejné a soukromé sféry. Stát prostřednictvím Ministerstva kultury ČR a Českého výboru ICOM komunikuje s ukrajinskou stranou potřeby tamní kulturní obce. Tak vznikl zásobník projektů, které mohou být postupně realizovány díky finančním prostředkům soukromých dárců.“

Ministerstvo kultury ČR a jeho příspěvkové organizace jsou v oblasti pomoci Ukrajině velmi aktivní už od začátku války. Ministerstvo kultury ČR je již od prvních dnů, kdy vypukla agrese Putinova Ruska vůči Ukrajině, v kontaktu s Ministerstvem kultury a informační politiky Ukrajiny. Děje se tak napřímo i prostřednictvím expertů z Českého výboru ICOM. V květnu loňského roku Ministerstvo kultury ČR poslalo na Ukrajinu materiální pomoc pro ochranu kulturního dědictví, po celou dobu konfliktu podporuje Ukrajinu na diplomatickém poli v rámci vyjednávání v Evropské unii, a pokračuje v hledání dalších cest, jak podpořit Ukrajinu materiálně. ICOM pak sehrál klíčovou roli při vytváření tzv. Red listu, stěžejního dokumentu bránícího vývozu významných uměleckých děl a artefaktů za hranice Ukrajiny. Program Podpora ukrajinské kultury je vyústěním všech předchozích aktivit. 
 

Co je projekt Archa?

Archa 1 – mobilní konzervační pracoviště pro zachování tištěného kulturního dědictví Ukrajiny. Zařízení zajistí Národní knihovna ČR díky příspěvkům MND a.s., nadace Karel Komárek Family Foundation a pana Libora Winklera a jeho přátel. Předpokládaná hodnota zařízení  je dvanáct milionů korun a na Ukrajinu bude předáno do poloviny příštího roku.

Archa 2 – mobilní digitalizační pracoviště pro zachování tištěného kulturního dědictví Ukrajiny bude financováno prostřednictvím kampaně, kterou organizuje Nadační fond pro Ukrajinu. Všechny informace najdete na webové stránce www.zapojmeukrajinu.cz, číslo sbírkového účtu je 319902145/0300. Předpokládaná hodnota je 12 milionů korun.

Gina Renotière, předsedkyně Českého výboru ICOM: „Role kultury je mnohdy ve společnosti podceňována, ale ruské útoky na řadu památek a kulturních institucí ukazují, že je to právě naopak kultura, která definuje identitu samostatné a nezávislé Ukrajiny. Během více než rok a půl trvající války zničili Rusové řadu kulturních památek – muzeí, galerií, knihoven, ale i slavných památníků. Mnoho kulturních pracovníků padlo, ať již v řadách obránců země, nebo mezi civilisty, kteří se stávají tak často obětí ruských útoků. Mnohé instituce jsou zničené, lidé přišli o svá zaměstnání a zdroje obživy. Ale věří ve svůj národ a věří v poslání kultury, a cítíme povinnost je v tomto podpořit a pomáhat jim.”

Generální ředitel Národní knihovny ČR Tomáš Foltýn k výše uvedenému doplňuje: „Národní knihovna ČR je celosvětově renomovanou institucí zejména pro své aktivity v oblasti trvalého uchování a zpřístupnění kulturního dědictví. Tuto zásadní roli se chystá naplnit i prostřednictvím vybudování mobilního konzervačního pracoviště, do něhož vkládá své znalosti získané jak ve špičkových výzkumných laboratořích, tak při aktivní pomoci dalším organizacím, které byly vystaveny poškození svých fondů. Toto mobilní pracoviště, které bude v polovině příštího roku poskytnuto ukrajinským knihovnám, pomůže zajistit prvotní záchranu tamějšího tištěného kulturního dědictví – rychle, efektivně, na místě samém. Odborní pracovníci Národní knihovny ČR zároveň zaštítí i potřebné zaškolení obsluhy pracoviště. Obdobným způsobem zajistí Národní knihovna také mobilní digitalizační pracoviště. “

Luboš Veselý, Ředitel nadace Karel Komárek Family Foundation: „Iniciativu Archa, u jejíhož zrodu jsme stáli, považujeme za velmi smysluplnou i proto, že témata kultury a umění naplňují jeden z programových pilířů naší nadace. Při podpoře jednotlivců i kulturních projektů se často vztahujeme k citátu Jana Viktora Mládka, že ‚Přežije-li kultura, přežije národ‘. Když dennodenně sledujeme cílenou destrukci ukrajinského kulturního dědictví, rezonuje s námi tato myšlenka o to silněji. Zapojení naší nadace do projektu Archa je navíc vyústěním našeho téměř dva roky trvajícího programu Pomoc Ukrajině, díky němuž ihned po vypuknutí války získaly domov ukrajinské rodiny a později odstartoval systém podpory volnočasových aktivit pro ukrajinské i české děti,“ uvedl ředitel Nadace KKFF Luboš Veselý s tím, že nadace podpořila vznik první archy částkou 2 000 000 Kč.

Jana Hamršmídová, Ředitelka divize Energy společnosti MND a.s.: “Situace na Ukrajině se nás dotýká – lidsky i z hlediska podnikání. Na západě země těžíme plyn a stavíme větrnou elektrárnu. Zaměstnáváme zde více než čtyři desítky lidí. Díky nim známe místní potřeby. V prvních dnech ruské invaze jsme pomáhali s akutní humanitární pomocí, později jsme například pro město Irpiň pořizovali dieselové generátory pro situace, kdy kvůli ostřelování nešel proud. V létě jsme s naším ukrajinským partnerem podporovali sérii táborů s psychologickou pomocí pro děti, které přišly ve válce o rodiče. Vnímáme, že v ohrožení nejsou jen životy lidí, ale také kulturní dědictví ukrajinského národa a je třeba jej chránit. Proto jsme se rozhodli podpořit projekt Archa.”

Libor Winkler: „V kulturních a společensky prospěšných projektech se angažuji již řadu let a stejně tak je znám můj velmi kladný vztah k Ukrajině, který vznikl roky před ruskou invazí. Mám tu zemi ze srdce rád, a tak mě vpád ruských vojsk hluboce zasáhl. Možnost podpořit projekt Archy a přesvědčit k tomu samému mé přátelé, kterým není kulturní bohatství Ukrajiny lhostejné, jsem přijal s velkým odhodláním. Myslím si, že kulturní dědictví je to, za co stateční Ukrajinci pokládají své životy, a proto je jeho záchrana velice důležitá. Jsem rád, že Archa 1 brzy „vypluje“ na svou záchrannou misi a věřím, že Archa 2 ji bude i díky veřejné sbírce následovat. Upřímně bych byl ale nejraději, kdyby žádné další archy už nebyly v budoucnu potřeba.“  

Financování Archy 2 – mobilního digitalizačního pracoviště bude probíhat prostřednictvím sbírky Zapojme Ukrajinu

Dalibor Dědek, Nadační fond pro Ukrajinu: „Nadační fond pro Ukrajinu se sice primárně věnuje pomoci Ukrajinské armádě, máme za sebou ale už pár projektu, které jsou vyloženě humanitárního charakteru. Na Ukrajině jsou naše sanitky, generátory, čerpadla nebo vysoušeče. Věříme, že projekt Archa 2 bude další úspěšně realizovanou sbírkou.”

„Po měsících práce dnes představujeme první velký počin. Budeme i nadále pokračovat v koordinaci aktivit, které přinesou ukrajinské kultuře konkrétní podporu a budeme je také postupně představovat veřejnosti spolu s našimi partnery, kterým patří velký dík,“ doplňuje ministr kultury Baxa. 

Ministerstvo kultury ČR v současné době jedná i o dalších projektech. Mezi ně patří například příprava filmového festivalu či získání finančních prostředků pro arteterapii, kterou ukrajinská strana považuje za velmi důležitou podporu při zvládání traumatických následků války, jimiž Ukrajinci trpí. 

Vitalij Usatyj, Chargé d’affaires Velvyslanectví Ukrajiny v České republice: „Celkový počet památek kulturního dědictví poškozených Ruskem od 24. února 2022 do 25. října 2023 je 853. Rusko se snaží zničit ukrajinskou kulturu. Útočí na kostely, muzea, knihovny, archivy, architektonické památky, divadla, tyto objekty nepředstavují žádnou hrozbu. Každý takový útok je projevem genocidy ukrajinského lidu. Ukrajina brání svou podstatu, a je těžké nacházet v naší obtížné situaci sílu věnovat se jiným aktivitám, než je obrana státu a pouhé přežití. Naše kultura je ale tím, co nás formuje a odlišuje od těch, kteří o nás chtějí rozhodovat. Jsem proto velice rád, že i díky programu Podpora ukrajinské kultury můžeme rozvíjet i tyto oblasti našeho života.“

Přispět na Archu 2 můžete ZDE

Rubriky
programy

PROCHÁZKA PRAHOU JOSEFA SUDKA

13. 12. 2023 v 16 h

Josef Sudek sedí na stoličce a místo stolu má židli

Procházka začíná v Galerii Josefa Sudka v ulici Úvoz 24 v Praze 1 na Hradčanech, kde v letech 1959-1976 fotograf bydlel. Účastníci si tedy prohlédnou nejen autentický Sudkův byt, ale i aktuální výstavu fotografií Jana Posselta. Poté se s lektorkou Bc. Zorou Kouteckou vydají po okolí a projdou si některá z míst, která Josef Sudek fotografoval. Trasa vede Petřínskými sady na Újezd, kde měl Sudek svůj dřevěný ateliér.

Přibližná délka konání procházky je 90 minut.

Sraz před Galerií Josefa Sudka.

Galerie Josefa Sudka

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Jednotné vstupné 150 Kč

Rubriky
programy

KABINETY. PARVUS MUNDUS. PŘEDNÁŠKA

27. 02. 2024 v 18 h

Kabinety. Mistrovská díla uměleckého řemesla 16. a 17. století z českých sbírek. Detail

Přednášku s názvem Kabinety. Parvus Mundus povede kurátor výstavy Kabinety. Mistrovská díla uměleckého řemesla 16. a 17. století z českých sbírek PhDr. Jiří Fronek Ph.D.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 90 Kč
Pro členy programu Moje museu(p)m zdarma

Rubriky
programy

KABINETY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

12. 3. 2024 v 18 h

Kabinety. Mistrovská díla uměleckého řemesla 16. a 17. století z českých sbírek. Detail

Komentovaná prohlídka s kurátorem PhDr. Jiřím Fronkem, Ph.D.

Výstava představí 21 vzácných kabinetů ze sbírky UPM, Národního památkového ústavu, ale také  z oblastních a soukromých sbírek. Kabinety 16. a 17. století patří k nejzajímavějším pracím v historii uměleckého řemesla. Jejich kořeny lze sledovat již ve vyspělých kulturách starověku, přední místo zaujímaly v luxusním mobiliáři panovnických dvorů evropského novověku, ale svou vrcholnou roli sehrály v éře manýrismu a časného baroku, kdy se jako „Kunstkammer en miniature“ staly svébytným uměleckým dílem, reprezentujícím složitý myšlenkový svět idejí novověké přírodní filosofie. 

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 200 Kč | snížené 130 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
programy

KABINETY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

13. 02. 2024 v 18 h

Kabinety. Mistrovská díla uměleckého řemesla 16. a 17. století z českých sbírek. Detail

Komentovaná prohlídka s kurátorem PhDr. Jiřím Fronkem, Ph.D.

Výstava představí 21 vzácných kabinetů ze sbírky UPM, Národního památkového ústavu, ale také  z oblastních a soukromých sbírek. Kabinety 16. a 17. století patří k nejzajímavějším pracím v historii uměleckého řemesla. Jejich kořeny lze sledovat již ve vyspělých kulturách starověku, přední místo zaujímaly v luxusním mobiliáři panovnických dvorů evropského novověku, ale svou vrcholnou roli sehrály v éře manýrismu a časného baroku, kdy se jako „Kunstkammer en miniature“ staly svébytným uměleckým dílem, reprezentujícím složitý myšlenkový svět idejí novověké přírodní filosofie. 

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 200 Kč | snížené 130 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
programy

KABINETY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

23. 01. 2024 v 18 h

Kabinety. Mistrovská díla uměleckého řemesla 16. a 17. století z českých sbírek. Detail

Komentovaná prohlídka s kurátorem PhDr. Jiřím Fronkem, Ph.D.

Výstava představí 21 vzácných kabinetů ze sbírky UPM, Národního památkového ústavu, ale také  z oblastních a soukromých sbírek. Kabinety 16. a 17. století patří k nejzajímavějším pracím v historii uměleckého řemesla. Jejich kořeny lze sledovat již ve vyspělých kulturách starověku, přední místo zaujímaly v luxusním mobiliáři panovnických dvorů evropského novověku, ale svou vrcholnou roli sehrály v éře manýrismu a časného baroku, kdy se jako „Kunstkammer en miniature“ staly svébytným uměleckým dílem, reprezentujícím složitý myšlenkový svět idejí novověké přírodní filosofie. 

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 200 Kč | snížené 130 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Pro členy programu Moje museu(p)m zdarma

Rubriky
programy

KABINETY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

07. 12. 2023 v 17 h

Kabinety. Mistrovská díla uměleckého řemesla 16. a 17. století z českých sbírek. Detail

Komentovaná prohlídka s kurátorem PhDr. Jiřím Fronkem, Ph.D.

Výstava představí 21 vzácných kabinetů ze sbírky UPM, Národního památkového ústavu, ale také  z oblastních a soukromých sbírek. Kabinety 16. a 17. století patří k nejzajímavějším pracím v historii uměleckého řemesla. Jejich kořeny lze sledovat již ve vyspělých kulturách starověku, přední místo zaujímaly v luxusním mobiliáři panovnických dvorů evropského novověku, ale svou vrcholnou roli sehrály v éře manýrismu a časného baroku, kdy se jako „Kunstkammer en miniature“ staly svébytným uměleckým dílem, reprezentujícím složitý myšlenkový svět idejí novověké přírodní filosofie. 

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 200 Kč | snížené 130 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
články

Edukační program Můj muzejní deník

edukační program Můj muzejní deník
edukační program Můj muzejní deník
edukační program Můj muzejní deník

edukační program Můj muzejní deník
edukační program Můj muzejní deník
edukační program Můj muzejní deník

edukační program Můj muzejní deník
edukační program Můj muzejní deník
edukační program Můj muzejní deník

edukační program Můj muzejní deník
Rubriky
muzeum žije

MINISTR BAXA OCENIL MEDAILÍ ARTIS BOHEMIAE AMICIS CELOŽIVOTNÍ PRÁCI HELENY KOENIGSMARKOVÉ

Helena Koenigsmarková působila více než třicet let na pozici ředitelky Uměleckoprůmyslového musea v Praze, jedné z nejvýraznějších muzejních institucí v České republice. Podílela se rovněž na vzniku Asociace muzeí a galerií a ve své činnosti měla i výrazné přesahy do zahraničí.

„Paní doktorka Helena Koenigsmarková svou soustavnou celoživotní prací bezpochyby významně přispěla a přispívá k prezentaci české kultury nejenom u nás, ale i mimo hranice naší republiky. Jako ředitelka UPM prokázala skvělé manažerské schopnosti, má za sebou řadu mezinárodních výstav a dostala Uměleckoprůmyslové museum na mapu špičkových muzeí světa. Velmi si vážím jejího mimořádného přínosu české kultuře a nepochybně nejen jménem svým, ale jménem tisíců vděčných návštěvníků za něj znovu děkuji,“ řekl ministr kultury Martin Baxa.  

Helena Koenigsmarková nastoupila do UPM po vystudování oboru dějiny umění v roce 1971. Působila jako kurátorka sbírky nábytku, kovů a dalších materiálů. Po změnách v roce 1989 působí od roku 1991 jako ředitelka UPM. V 90. letech byla frekventantkou úspěšného nizozemského kurzu MATRA, tematicky orientovaného na muzejní management, který měl výrazný dopad do českého muzejního prostředí. Výrazným úspěchem UPM za vedení Heleny Koenigsmarkové se stala rekonstrukce zámku v Kamenici nad Lipou, kde je dnes umístěna rozsáhlá expozice nábytkového designu 19. a 20. století a hraček, stavba Centrálního depozitáře, rekonstrukce historické budovy a otevření nové stálé expozice. Na počátku 90. let Helena Koenigsmarková sehrála výraznou roli při vzniku Asociace muzeí a galerií a patří mezi výrazné osobnosti, které směřování českého muzejnictví pro další léta tehdy proměnily. Výrazná je její stopa i v mezinárodním muzejnictví – jako členka mezinárodní komise pro užité umění a design (ICDAD) měla možnost shlédnout množství zahraničních výstavních projektů a navázala množství kontaktů v oblasti uměleckoprůmyslového designu.

Díky úzkému spojení Heleny Koenigsmarkové s prací zahraničních uměleckoprůmyslových muzeí se během více jak třiceti let podařilo uspořádat množství výstav ze sbírek UPM v zahraničí; mezi nejvýznamnější patří například prezentace „Josef Sudek – Prague panoramique“ (září-říjen 2002, Francie), „Ladislav Sutnar: Design in Action“ (Německo, Nizozemí 2004), Tschechische Fotografie des 20. Jahrhuderts“ (Německo, 2009) nebo „100 Years of Czech Design“ (Japonsko,  2019).

Helena Koenigsmarková je členkou správních rad památníku Šoa Praha o.p.s., Musea Kampa – Nadace Jana a Medy Mládkových, Pražského jara o.p.s., Nadace Dagmar a Václala Havlových VIZE 97. Působí též jako členka dramaturgické rady festivalu Hračkobranní, přípravného výboru Cen Czech Grand Design. Je čestnou členkou Desingbloku a poradního orgánu Asociace českého průmyslového designu. V prosinci 2003 byla oceněna ministrem kultury Francie udělením řádu Rytíře umění za dlouholetou kulturní spolupráci. V roce 2019 obdržela stříbrnou medaili od primátora hlavního města Prahy a bylo jí uděleno čestné občanství.

Rubriky
muzeum žije

RADIM VONDRÁČEK SE UJAL FUNKCE ŘEDITELE UPM

Své nové funkce ředitele Uměleckoprůmyslového musea se od 1. listopadu ujal PhDr. Radim Vondráček, PhD., který byl na tuto pozici vybrán v červnu tohoto roku. Před tím v muzeu zastával pozici ředitele sbírek a výzkumu. Stal se nástupcem PhDr. Heleny Koenigsmarkové, která muzeum řídila více než 30 let.

Radim Vondráček je historikem umění a dlouholetým kurátorem muzea, v poslední době jedním z nejbližších spolupracovníků bývalé ředitelky. Je uznávaným odborníkem na dějiny umění 19. století a na historii a teorii designu. Funkce se ujímá v okamžiku, kdy muzeum disponuje moderním centrálním depozitářem, opravenou historickou budovou a novou stálou expozicí ART, LIFE. Muzeum se tak může stát opět jedním z center kulturního života v Praze a plně se věnovat přípravě nových atraktivních programů pro všechny věkové kategorie.

Nový ředitel klade důraz na systematický výzkum užitého umění, designu a fotografie včetně nových médií a multioborových intervencí, chce ještě více prohloubit spolupráci s tvůrci a producenty současného designu a propagovat je. Za velmi důležité považuje mezinárodní výstavní a publikační projekty s partnery v Evropě i zámoří. Při výkonu své funkce může těžit z vysoké odborné erudice sbírkových pracovišť i restaurátorů. Prioritně se zaměří na urychlené digitální zpřístupnění sbírek UPM online formou veřejného portálu a na širší uplatnění digitální transformace v oblasti výzkumu, péče o sbírky, vzdělávání a v propagaci.

Radim Vondráček muzeum pojímá nejen jako paměťovou a vzdělávací instituci, ale jako otevřenou komunikační platformu, která s návštěvníky vede dialog, klade si kritické otázky a vyjadřuje se k širším sociálním problémům např. udržitelného rozvoje (design a konzumní společnost, biodesign) nebo muzealizace exponátů a jejich původu; na tyto otázky chce edukačně zaměřit programy stálé expozice a vést obecnější diskusi o vztahu ke kulturnímu dědictví.

Rubriky
články

Fotografem na vlastní kůži

Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka

Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka

Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Fotky z programu v Galerii Josefa Sudka
Rubriky
programy

KRÁSA MOBILIÁŘE. PŘEDNÁŠKA

21. 11. 2023 v 18 h

Dřevěná intarzie

Poznejte krásu dřeva a ozdobných technik nejčastěji používaných na historickém mobiliáři na přednášce vedoucího restaurátorského oddělení UPM v Praze Tomáše Sterna.

Určitě už vás někdy při pohledu na krásný historický mobiliář napadlo, že byste chtěli vědět, z jakého dřeva je vyroben a jakým způsobem vznikla jeho výzdoba. Odpovědi na tyto a mnohé další otázky k druhům používaných dřevin a výzdobných technik se můžete dozvědět na přednášce restaurátora dřeva UPM Tomáše Sterna.

Přednáška bude doplněna ukázkami materiálů, ze kterých se mobiliář vyrábí, a postupy některých ozdobných technik. Na závěr nahlédneme do stálé expozice Art. Live. Umění pro život, v níž vám restaurátor představí vybrané exponáty ze sbírky nábytku UPM.

Ing. Tomáš Stern – absolvent Vyšší školy restaurátorské v Písku, obor restaurování nábytku a nepolychromované dřevořezby, a , fakulty lesnické a dřevařské ČZU v Praze, oboru dřevařské inženýrství, působí od roku 1999 jako restaurátor dřeva v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Od roku 2017 vede restaurátorské oddělení. Během více než dvacetileté praxe spolupracoval na přípravě mnoha sbírkových předmětů pro krátkodobé i dlouhodobé výstavy UPM.

Cyklus Materiály, techniky, postupy vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)

logo Financováno Evropskou unií

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 120 Kč

Rubriky
whats on

CABINETS. MASTERPIECES OF 16th AND 17th CENTURY CRAFTSMANSHIP FROM CZECH COLLECTIONS

06. 12. 2023 – 10. 03. 2024

Detail dřevěného kabinetu s intarzií

Curator: Jiří Fronek
Exhibition design: Tomáš Džadoň
Graphic design: Vladimír Vimr

An exclusive selection of rare cabinets from the collections of the Museum of Decorative Arts in Prague, the National Heritage Institute, and regional and private collections

Cabinets from the 16th and 17th centuries are among the most interesting works in the history of craftsmanship. Their sophisticated decoration was only possible thanks to collaboration between many different specialists such as cabinetmakers, engravers, stonecutters, goldsmiths, sculptors and painters. A cabinet’s primary purpose was to serve as a repository for precious objects, and this, together with its exquisite craftsmanship, meant it departed from the usual categories of furniture making. It played a supreme role in the age of Mannerism and the Early Baroque, when as a “Kunstkammer en miniature” it became a work of art in its own right, representing the complex intellectual world of modern natural philosophy. At this time the cabinet began to be seen and appreciated as a precious collector’s item, an opulent showpiece that reflected its owner’s status.

The cabinets on display represent the important historical collections of the Houses of Austria-Este, Schwarzenberg, Lobkowicz, Wallenstein, Auersperg and others. This is the first time these unique cabinets from various collections have been assembled in one place; indeed for some of them it is the first time they have ever left their original locations.

The exhibition has been organised by the Museum of Decorative Arts in Prague in collaboration with the National Heritage Institute and Lobkowicz Collections, o. p. s.

The Museum of Decorative Arts – main building

17. listopadu 2
110 00 Prague 1

Opening Hours
Tuesday 10 a.m.–8 p.m.
Wednesday – Sunday 10 a.m.–6 p.m.
Monday closed

Addmission
full CZK 150 | concession CZK 80

Rubriky
whats on

LOBMEYR VIENNA – 200 YEARS WITH BOHEMIAN GLASS

23. 11. 2023 – 17. 03. 2024

Curator: Jan Mergl
Exhibition design: Dušan Seidl
Graphic design: Studio Bušek+Dienstbier

The exhibition, prepared by the Museum of Decorative Arts in Prague to celebrate the 200th anniversary of the J. & L. Lobmeyr company, presents not only the history and production of the world’s leading glass company through a rich selection of exhibits, both in number and style, but also focuses on the design work of a a several artists who collaborated with the company in the 19th and 20th centuries. In parallel, it also focuses on tracing and detailing the fundamental contribution of Czech glassworks and refineries to the shape of Lobmeyr glass.

The Museum of Decorative Arts – main building

17. listopadu 2
110 00 Prague 1

Opening Hours
Tuesday 10 a.m.–8 p.m.
Wednesday – Sunday 10 a.m.–6 p.m.
Monday closed

Addmission
full CZK 150 | concession CZK 80

Rubriky
programy

VÁNOCE V PAPÍRU. VÝTVARNÁ DÍLNA

25. 11. 2023 od 10 do 18 h

Vánoce v papíru

Co všechno je možné vytvořit z papíru? Přijďte se inspirovat do naší stálé expozice a poté si v muzejním ateliéru vytvořte originální vánoční přání, novoročenku, ozdobu nebo balicí papír na dárky.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné zdarma, dospělí potřebují vstupenku do stálé expozice

Rubriky
programy

FOTOGRAFEM NA VLASTNÍ KŮŽI. INTERAKTIVNÍ PROGRAM

15. 11. 2023 v 15 h

Komorní interaktivní program s dramatickými prvky Fotografem na vlastní kůži seznámí účastníky s životem a tvorbou Josefa Sudka a zároveň v rámci programu účastníci navštíví i aktuální výstavu v Galerii Josefa Sudka Jan Posselt: Fotografie. Provází Martin Piják.

Kdo je fotograf a co všechno může na svých snímcích zachytit? Co předchází tomu, než se zmáčkne spoušť? Jaká byla cesta Josefa Sudka k tomu, aby se stal významným českým fotografem? Kdy a kde žil, s kým se stýkal, a jaké fyzické omezení musel při své životní cestě překonávat?
Společně se projdeme místy, která Josef Sudek fotografoval, a také navštívíme byt, kde dnes UPM provozuje Galerii Josefa Sudka.

Program je součástí cyklu Zažít profesi. Cyklus Zažít profesi vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)

Galerie Josefa Sudka

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Vstupné 130 Kč | snížené 110 Kč

Rubriky
programy

KDYŽ SVĚTLO KRESLÍ MODŘE. ODBORNÁ DÍLNA

28. 11. 2023 v 16 h

Různé papíry a nůžky na stole

Objevte půvab jedné z historicky nejstarších fotografických technik, kyanotypie, která dokáže vykreslit křehké obrazy modrých tónů.

Roku 1842 anglický přírodovědec a astronom Sir John Frederick Herschel vynalezl fotografickou techniku založenou na citlivosti železitých solí ke světlu – kyanotypii. Botanička Anna Atkins v roce 1843 využila tuto techniku pro ilustrace své knihy o mořských řasách. Vdechla tak technice šíři umělecké kreativity, ve které jde kyanotypie využít. Chcete objevit její modré kouzlo i vy? Během odborného workshopu se nejdříve seznámíme s historií a technikou kyanotypie, a poté si ji v ateliéru pro návštěvníky sami vyzkoušíme.

Workshop je součástí cyklu Materiály, techniky, postupy.

Mgr. Magdalena Nerudová: Absolventka oboru Dějiny křesťanského umění na KTF UK, kde se soustředila na téma vlámské a české figurální kabinetní malby, které nyní dále zpracovává ve své dizertační práci. Od roku 2020 působí v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze jako správkyně depozitáře plakátů a obrazů.

MgA. Markéta Šíblová: Absolventka Ateliéru restaurování papíru a knižní vazby na Fakultě restaurování Univerzity Pardubice. Od roku 2013 působí v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Zabývá se restaurováním a preventivní konzervací papírových sbírkových předmětů, zaměřuje se na restaurování fotografie.

Cyklus Materiály, techniky, postupy vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)

logo Financováno Evropskou unií

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 500 Kč

Rubriky
programy

SLEPOTISK A ZLACENÍ. PŘEDNÁŠKA

09. 11. 2023 v 17 h

Přednáška seznámí posluchače s uměleckořemeslnou technikou slepotisku a zlacení, které se často používají zejména na kožených pokryvech historické knižní vazby, alb, ozdobných desek či krabiček. Po stručném seznámení se s historií techniky a jejími dobovými obměnami, projdeme skrze způsoby provedení až do současnosti, kdy je vše ovlivněno novými technologiemi a doba si žádá inovativní přístupy i v tomto tradičním řemesle. 

Přednáška je součástí cyklu Materiály, techniky, postupy (Cyklus Materiály, techniky, postupy vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ 2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)

Bc. Martina Chadimová: Restaurátorka papírových materiálů, fotografie a přidružených materiálů, která od roku 2001 působí jako restaurátorka papíru a fotografie při sbírce užité grafiky a fotografie UPM. Zajímá se o vše, co alespoň zčásti souvisí s konzervací a restaurováním papíru, a spolupracuje na výzkumných projektech zabývajících se problematikou uložení, ošetření a dlouhodobého uchovávání sbírkových předmětů z papíru ( např. Památkový postup pro ochranu a ošetření chromolitografických tisků na papírech zušlechtěných natíráním). Spolupracovala na řadě velkých výstav, např 2003, L. Sutnar,: Praha – New York – Design in action, 2020 Mezi kýčem a akademií.  Chromolitografie ve službách reklamy a umění, 2022, Řeč plakátu 1890 – 1938. Jejím oblíbeným tématem jsou zejména velkoformátové předměty.

Bc. Radka Prokopová: Knihařka se specializací na kožené vazby, provozuje svůj knihařský atelier pod značkou RaduAtelier od roku 2016. Věnuje se autorské i zakázkové výrobě originálních kožených zápisníků, rodinných kronik a fotoalb, a ve své tvorbě se snaží propojovat tradiční historické techniky knihařského řemesla s vlastním výtvarným pojetím. 

Návazné odborné dílny praktického slepotisku s Bc. Radkou Prokopovou:
13.11.2023 od 17.30 do 19 h
24. 11 .2023 od 17.30 do 19 h
8.12.2023 od 17.30 do 19 h

Podrobné informace a objednávky: www.radu.cz

.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 90 Kč

Rubriky
programy

JAN POSSELT: FOTOGRAFIE. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

08. 11. 2023 v 16 h

Prezident Masaryk a egyptský král v automobilu

Novou výstavou v Galerii Josefa Sudka provede její kurátor Jan Mlčoch.

Jan Posselt (1885 – 1970) patřil k zakladatelské generaci moderní české fotografie. Vedle portrétní činnosti se věnoval i fotografii reportážní (sokolské slety, divadlo, sport, výstavy ad.), reklamní (architektura, železnice, strojní výroba) a nakonec i reprodukční. Komorní výstava v Galerii Josefa Sudka je první samostatnou výstavou tohoto fotografa.

Galerie Josefa Sudka

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Vstupné 90 Kč | snížené 70 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
programy

PROCHÁZKA PRAHOU PO PRVOREPUBLIKOVÝCH MÓDNÍCH SALONECH

04. 11. 2023 v 16 h

S historičkou umění Mgr. Markétou Čejkovou se projdete v okolí Národní třídy a ulice na Příkopě po místech, v nichž sídlily vyhlášené prvorepublikové módní salony. Představí se vám nejen známé značky jako Podolská, Roubíčková či Rosenbaum, ale i salony dnes již pozapomenuté – rodiny Metzelesů, Marthe Loeffové či Hedviky Vlkové. Seznámíte se s osudy majitelů a návrhářů, pomocí fotografií i s vybranými modely z jejich dílen či zajímavými interiéry a prostředím módních salonů.

Délka procházky je 90 minut.

Sraz účastníků na Piazzetě Národního divadla.

Sraz na piazzetě Národního divadla

Cena 150 Kč

Rubriky
programy

LETEM MALÝM GALERIJNÍM SVĚTEM. PROCHÁZKA

04. 11. 2023 v 15 h

Exkluzivní komentovaná procházka po soukromých a neziskových galerijních prostorech v Praze s výkladem insiderky galerijního provozu a kurátorky UPM Mgr. Markéty Vinglerové, která je součástí cyklu Zažít profesi. Co obnáší práce kurátora? A liší se nějak ve velké instituci a v malé galerii?

Praha nabízí v rámci své bohaté kulturní infrastruktury kromě velkých reprezentativních galerijních a muzejních institucí i několik desítek menších privátních galerií, non-profit prostorů či pop-up galerií zaměřených na současné umění. V rámci komentované prohlídky nabídne Markéta Vinglerová vhled do této zajímavé vrstvy galerijního provozu v Praze. Po krátké prezentaci v přednáškovém sále UPM se účastníci procházky vydají Prahou a navštíví několik vybraných prostor za přítomnosti majitelů, provozovatelů, kurátorů či umělců. Jedinečná příležitost prohlédnout si aktuální výstavy, nahlédnout do zákulisí galerijního provozu a setkat se bezprostředně s těmi, kdo jej utvářejí.

Cyklus Zažít profesi vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)

Mgr. Markéta Vinglerová (nar. 1977) Historička umění. Od roku 2016 kurátorka Sbírky textilu, módy a hraček v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze. Zabývá se textilem 20. století a zejména jeho výzkumem v kontextu současného umění. V letech 2007 – 2016 vedla  etc. galerii, neziskový prostor zaměřený na současné umění. Je autorkou textů týkajících se vztahu umění a textilu či výstavní a pedagogické praxe v kontextu textilu. Spolupracovala jako kurátorka na řadě výstavních projektů – např. Pocta suknu: Textil v kontextu umění, 8smička, Humpolec, 2018 (s kurátorkou Emmou Hanzlíkovou), Móda v modré. Tradice a současnost indiga v japonském a českém textilu, 2021/22, UPM, (s kurátorkou Setsuko Shibata), Když se textil stává tvarem, 2016, Hunt Kastner Artworks.

Sraz účastníků u pokladny hlavní budovy, délka propgramu 2,5 hodiny s přesuny.

logo Financováno Evropskou unií

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 300 Kč

Rubriky
whats on

JAN POSSELT: PHOTOGRAPHS

28. 10. 2023 – 11. 2. 2024

Prezident Masaryk a egyptský král v automobilu

Curator: Jan Mlčoch
Assistant: Jitka Štětková
Graphic design: Štěpán Malovec

Jan Posselt’s Smíchov studio was among the first to prefer artificial lighting. Besides portraiture, he took up documentary photography, advertising photography, and ultimately also reproduction photography – noteworthy in this field is his authoritative book The Royal Capital Prague published in 1912. The scope of his pursuits was very broad indeed, yet he found time to produce independent photographs that he sent to various exhibitions; he also took part in numerous competitions. To make positive prints, he employed the bromoil print process; for his documentary and advertising photography he used modern bromide silver papers. He was among the first to employ the natural colour technique.

Jan Posselt’s legacy was remembered by Rudolf Skopec, Pavel Scheufler and Vladimír Birgus, together with the author of this text. However, his importance was best appreciated by Antonín Dufek in 1981, who – in connection with the Brno exhibition Czech Photography 1918–1938 – described him as “an extraordinarily progressive professional of the earlier generation (of photographers)”. Despite Jan Posselt being a founder of modern Czech photography, this is his first solo exhibition which, in a sense, is a repayment of a debt we owe him and his oeuvre.

Josef Sudek Gallery

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Opening Hours
from April to September Wednesday, Saturday and Sunday 12am–6pm
from October to March Wednesday, Saturday and Sunday 11am–5pm

Addmission
full CZK 40 | concession CZK 20 |

Rubriky
vystavujeme

LOBMEYR VÍDEŇ – 200 LET S ČESKÝM SKLEM

23. 11. 2023 – 17. 03. 2024

Kurátor výstavy: Jan Mergl
Architektonický design: Dušan Seidl
Grafický design: Studio Bušek+Dienstbier

Výstava, kterou Uměleckoprůmyslové museum v Praze připravilo k 200. výročí firmy J. & L. Lobmeyr, představuje prostřednictvím početně i stylově bohatého výběru exponátů nejen historii a produkci přední světové sklářské firmy, ale zaměřuje se také návrhářskou tvorbu řady uměleckých osobností, které v 19. a 20. století s firmou spolupracovaly. Souběžně se také soustřeďuje na sledování a podrobné přiblížení zásadního podílu českých skláren a rafinérií na podobě lobmeyrského skla.

Historie světově proslulé sklářské firmy J. & L. Lobmeyr začíná roku 1823 v malém obchodě sklem, který ve Vídni založil Josef Lobmeyr. S ním a jeho synem Ludwigemm, stejně jako s jejich následovníky v čele se Stephanem Rathem, byla a je vždy spojena nejen snaha reagovat na aktuální a moderní proudy v uměleckořemeslné tvorbě, ale i potřeba se na hledání nových cest podnětně spoluúčastnit. Svědčí o tom také dlouhá řada uměleckých osobností, návrhářů a designerů, s nimiž firma spolupracovala a spolupracuje. Sklo se značkou J. & L. Lobmeyr, ať už historické či současné, proto vždy stojí na nejvyšších stupních projevů sklářské kultury. Nebylo by tomu však bez zásadního podílu výrobců lobmeyrského skla – skláren a rafinérských dílen v Čechách. Bez sklářských mistrů, brusičů, rytců či malířů, kteří do řemeslně náročného provádění výtvarně jedinečných návrhů předních umělců vkládali veškerý um a zkušenosti se zpracováním hmoty skla.

.



Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Otevírací doba
úterý 10 – 20 hodin
středa až neděle 10–18 hodin
pondělí zavřeno

Vstupné
základní 150 Kč | snížené 80 Kč

Rubriky
programy

PÁTRACÍ HRA PRO MALÉ I VELKÉ

Holčička vyplňuje papír

Hra po muzejní budově a stálé expozici Art, Life. Umění pro život, která je pro vás připravena na pokladně.

Zajímá vás, jak to vypadá v muzeu a jaké předměty vystavujeme? Přijďte s dětmi poznat naši muzejní budovu a stálou expozici Art, Life. Umění pro život trochu jinak s pátrací hrou. Ta vám přiblíží muzejní zahradu i budovu, vybrané exponáty naší stálé expozice, a prostřednictvím několika indicií můžete vyluštit tajenku, která vás dovede k odměně.

Hra je v muzeu k dispozici na pokladně v obvyklé otevírací době. Účastnický poplatek je 30 Kč. 

Praktické informace:
jazykové možnosti hry: ČJ
možnost zakoupení poukazu: online a osobně v pokladně Uměleckoprůmyslového musea v Praze

Hra je samoobslužná, každý účastník pátrání obdrží sešit s pátrací hrou.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 30 Kč za účastníka hry + vstupenka do výstavy

Rubriky
programy

PLEJÁDY SKLA – KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

31.10. 2023 v 18 h

Pohled do výstavy

Komentovaná prohlídka dlouhodobé výstavy, která představuje nejkrásnější kusy autorského skla ze sbírky UPM. Výstavou provádí Markéta Čejková.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 200 Kč | snížené 130 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
muzeum žije

DESIGNBLOK 2023: TRADIČNĚ I V UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉM MUSEU V PRAZE

Největší svátek designu střední a východní Evropy proběhne od 4. do 8. října v Praze a i letos návštěvníky zavede na mimořádná místa, kde naservíruje to nejlepší ze současného evropského designu. Uměleckoprůmyslové museum v Praze je takovým místem už potřetí. Hlavní zahraniční hvězdou letošního ročníku bude neortodoxní nizozemská designérka Ineke Hans. Představí se ve speciální expozici prezentující značku Circuform a s ní první nizozemskou zálohovanou židli. Zároveň usedne jako prezidentka mezinárodní poroty Cen Designbloku, která každoročně vybírá nejlepší projekty celého ročníku.

Pojícím tématem letošního ročníku je Cesta. Na putování za designem mohou návštěvníci vydat mezi naším muzeem, Veletržním palácem Národní galerie Praha a Pražským hradem. V Uměleckoprůmyslovém museu festival koncentruje Superstudio, tedy prostor pro prezentaci firem, výrobců a značek, a Openstudio představující nezávislé tvůrce, produktový design, módu a šperk. Svoji premiéru zde letos má speciální výstava High Craft vzniklá ve spolupráci s prestižním časopisem Vogue CS a třetí pokračování nabídne také výstavní projekt Rodinné stříbro připravený ve spolupráci s Forbes Česko.

Po dobu trvání Designbloku je možné zakoupit zvýhodněnou vstupenku do stálé expozice UPM ART, LIFE. Umění pro život za 50 Kč.

Všechny informace o Designbloku 2023 najdete ZDE

Rubriky
programy

AKVIZICE KUBISMUS. NÁKUP DO SBÍREK UPM. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

21. 11. 2023 v 18 h

Kávová souprava na tácu , šálky, konvice, mléčenka z bílé keramiky s úzkým černým proužkěm

UPM získalo v loňském roce možnost odkoupit kvalitou i rozsahem nejvýznamnější sbírku Nadace českého kubismus. Jejích 14 nábytkových souborů (59 předmětů) a 65 položek-souborů keramických, kovových i skleněných prací (s více než 160 sbírkovými kusy) zahrnuje díla nejvýznamnějších představitelů kubismu – Vlastislava Hofmana, Josefa Gočára, Pavla Janáka a dalších autorů. Muzeu se touto akvizicí podařilo zásadním způsobem rozšířit svou sbírku kubistického designu o zcela nedostupná díla, zhodnotit některé soubory nábytku a keramiky jejich scelením, a umožnit tak uchování dokladů výjimečného fenoménu českého umění pro příští generace i pro jeho reprezentaci v zahraničí.

Nově otevřenou výstavou Akvizice kubismus. Nákup do sbírek UPM provede PhDr. Radim Vondráček, PhD. a kurátorka výstavy PhDr. Lucie Vlčková, Ph.D.


Dům U Černé Matky Boží

Ovocný trh 19
Praha 1 – Staré Město
110 00

Cena 130 Kč | snížená 90 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
programy

AKVIZICE KUBISMUS. NÁKUP DO SBÍREK UPM. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

24. 10. 2023 v 18 h

Kávová konvička, dva šálky a cukřenka, černo-bílé kostky

UPM získalo v loňském roce možnost odkoupit kvalitou i rozsahem nejvýznamnější sbírku Nadace českého kubismus. Jejích 14 nábytkových souborů (59 předmětů) a 65 položek-souborů keramických, kovových i skleněných prací (s více než 160 sbírkovými kusy) zahrnuje díla nejvýznamnějších představitelů kubismu – Vlastislava Hofmana, Josefa Gočára, Pavla Janáka a dalších autorů. Muzeu se touto akvizicí podařilo zásadním způsobem rozšířit svou sbírku kubistického designu o zcela nedostupná díla, zhodnotit některé soubory nábytku a keramiky jejich scelením, a umožnit tak uchování dokladů výjimečného fenoménu českého umění pro příští generace i pro jeho reprezentaci v zahraničí.

Nově otevřenou výstavou Akvizice kubismus. Nákup do sbírek UPM provede PhDr. Radim Vondráček, PhD. a kurátorka výstavy PhDr. Lucie Vlčková, Ph.D.


Dům U Černé Matky Boží

Ovocný trh 19
Praha 1 – Staré Město
110 00

Cena 130 Kč | snížená 90 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
whats on

CUBISM ACQUISITIONS. PURCHASED FOR UPM´S COLLECTION

19. 10. 2023 – 22. 09. 2024

Kávová konvička, dva šálky a cukřenka, černo-bílé kostky


Curator:
Lucie Vlčková, Radim Vondráček
Architecture: Dušan Seidl
Graphic design:
Vladimír Vimr

Cubist interior artefacts represent unique and highly prized examples of Czech design of the first quarter of the 20th century. Only in Bohemia did Cubism evolve into a style of its own, finding its niche in the pre-First World War period not only in painting and sculpture, but also in architecture, furniture production and decorative objects made of ceramics, metals and glass. Czech Cubist architecture and design dating from 1910–1914 in particular are unparalleled worldwide and constitute a singular phenomenon in Czech art history. The Cubist collection in the Museum of Decorative Arts began to be assembled in the 1950s, initially from the property of the designers themselves and their clients. Only very few preserved works in private hands, making them extremely rare and much sought-after.

The Czech Cubism Foundation created what is the most important private Cubist collection in terms of quality and extent, cultivating for over a decade its promotion and presentation in the form of a permanent exhibition on view in the Bauer’s Villa in Libodřice, Central Bohemia, and through loans to exhibitions in the Czech Republic and abroad. In 2022, thanks to a special grant from the Ministry of Culture, the Museum of Decorative Arts was given the opportunity to purchase the collection, thus preserving it in its entirety. Its fourteen furniture suites (a total of 59 items) and sixty-five items-collections of ceramic, metal and glass objects (consisting of over 160 pieces) includes works by the most accomplished exponents of Cubism – Vlastislav Hofman, Josef Gočár, Pavel Janák, and others. The purchase of the collection is an acquisition of paramount significance in the Ministry of Culture’s art collecting strategy, and its acquisition is an outstanding feat in the State’s cultural policy that strives to preserve the country’s national cultural heritage and make it accessible to the public. Through this acquisition, the Museum has greatly expanded its holdings of Cubist design to include works hitherto unavailable on the art market and increased the value of certain furniture ensembles and ceramics through their completion (for example, the furniture designed by Vlastislav Hofman for sculptor Josef Mařatka), thereby facilitating the preservation of works documenting the extraordinary phenomenon of Czech art for future generations and for its international representation.

The House at the Black Madonna

Ovocný trh 19
Praha 1
+420 725 038 628

Opening Hours
Tuesday 10 a.m.–8 p.m.
Wednesday – Sunday 10 a.m.–6 p.m.
Monday closed

on Sunday 12 May the exhibition will be open until 12.30 p.m.

Addmission for the exhibition
full CZK 80 | concession CZK 40

Rubriky
vystavujeme

AKVIZICE KUBISMUS. NÁKUP DO SBÍREK UPM

19. 10. 2023 – 22. 09. 2024

Kávová konvička, dva šálky a cukřenka, černo-bílé kostky

Kurátorka: Lucie Vlčková, Radim Vondráček
Architektonické řešení: Dušan Seidl
Grafický design: Vladimír Vimr

Uměleckoprůmyslové museum v Praze získalo v loňském roce díky mimořádné dotaci poskytnuté Ministerstvem kultury ČR kvalitou i rozsahem nejvýznamnější privátní sbírku kubistických artefaktů, kterou vytvořila Nadace českého kubismu. Ta také více než deset let pečovala o její propagaci a prezentaci formou expozice v Bauerově vile v Libodřicích. Tuto sbírku tvoří 14 nábytkových souborů (59 předmětů) a dalších 65 položek-souborů keramických, kovových i skleněných prací (s více než 160 sbírkovými kusy), zahrnuje díla nejvýznamnějších představitelů kubismu – Vlastislava Hofmana, Josefa Gočára, Pavla Janáka a dalších autorů.

Muzeu se touto akvizicí podařilo zásadním způsobem rozšířit svou sbírku kubistického designu, kterou prezentuje ve stálé expozici Český kubismus, o zcela nedostupná díla, zhodnotit některé soubory nábytku a keramiky jejich scelením (například nábytek Vlastislava Hofmana pro sochaře Josefa Mařatku), a umožnit tak uchování dokladů výjimečného fenoménu českého umění pro příští generace i pro jeho reprezentaci v zahraničí.

Artefakty kubistického interiéru představují unikátní a nejcennější doklady českého designu první čtvrtiny 20. století. Pouze v Čechách se kubismus rozvinul jako styl, a uplatnil se tak v době před první světovou válkou nejen v malířství a sochařství, ale i v architektuře, nábytkové tvorbě a užitných předmětech z keramiky, kovů a skla. Česká kubistická architektura a design zvláště z období 1910–1914 nemají ve světové tvorbě obdoby a jsou jedinečným fenoménem českých dějin umění.

Dům U Černé Matky Boží

Ovocný trh 19
Praha 1
+420 725 038 628

Otvírací doba
úterý 10 – 20 h
středa až neděle 10 – 18 h
pondělí zavřeno

(v neděli 1. 9. bude výstava otevřena až od 12.30 h)

Vstupné na výstavu
základní 80 Kč | snížené 40 Kč
(vstupenka opravňuje k 15% slevě v Café Orient v 1. patře)

Rubriky
vydáváme

S PASTELKAMI PO UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉM MUSEU V PRAZE

Ilustrovaný průvodce nejen pro děti, rodiny a školy vychází v řadě První průvodce památkami pro děti. Muzeem návštěvníky provede jeho spoluzakladatel a mecenáš Vojtěch Lanna, čtenáři se hravou formou dozví kdy a proč muzeum vzniklo, co sbírá, kde všude se s jeho sbírkami můžete setkat, kdo vytvořil jeho budovu a jak je vyzdobena. Najdetou v něm i soubor samolepek vybraných exponátů stálé expozice Art, Life.
Umění pro život, které si při prohlížení expozice můžou nalepit na místa, kam patří.

vydavatel: Uměleckoprůmyslové museum v Praze a Nakladatelství Hranostaj Olomouc, 2023
texty a ilustrace: Eva Chupíková
vydání: české
formát: 23 x 15,5 cm, měkká vazba
počet stran: 14


ISBN 978-80-87627-80-8

Cena 60 Kč

Rubriky
programy

TEPANÁ A LITÁ KRÁSA. PŘEDNÁŠKA

31. 10. 2023 v 18 h

Zlaté kování na staré knize

Přednáška restaurátorky Karly Frajerové a správkyně depozitáře Lucie Kölbersberger o ochranných zdobných kovových prvcích na historických knižních vazbách ze sbírek UPM s praktickou ukázkou v přednáškovém sále Centrálního depozitáře UPM. Přednáška je součástí cyklu Materiály, techniky, postupy.

Cyklus Materiály, techniky, postupy vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)

logo Financováno Evropskou unií

Centrální depozitář UPM Stodůlky

Červeňanského 2843/19
Praha 13

Rubriky
programy

NA TĚLO! SPODNÍ PRÁDLO A FIGURÍNY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

24. 10. 2023 v 18 h

FIGURÍNY

Komentovaná prohlídka z cyklu Materiály, techniky, postupy s restaurátorkami textilu Bc. Nelou Lahodovou a Mgr. Bc. Michaelou Závadskou.

Silueta ženské postavy se v průběhu staletí různě proměňovala podle módy a současně reflektovala i postavení ženy ve společnosti. Do sálu Oděv: Tělo a tělesnost stálé expozice UPM byl vybrán a postupně zrestaurován soubor spodního prádla, který doplňuje chronologickou řadu vývoje odívání od doby empíru až po současnost. Změna tvaru a postupné uvolňování postavy od svazujících korzetů a spodniček dokumentují figuríny, které byly vyrobeny a přizpůsobeny na míru každému exponátu. Na jaká tajemství se během restaurování narazilo a co už se nepropsalo do popisků ve vitríně? Jaká silueta byla pro výrobu nejsložitější? Co všechno obnáší práce restaurátora a s čím se nejčastěji potýká? Na tyto a další otázky budou odpovídat restaurátorky textilu UPM.

Cyklus Materiály, techniky, postupy vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)

logo Financováno Evropskou unií

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 250 Kč | snížené 180 Kč
(jen vstupenka do výstavy, výklad je zdarma)

Rubriky
programy

LITHYALIN, LAZURY A LISTRY. PŘEDNÁŠKA

10. 10. 2023 v 18 h

tŘI SKLENĚNÉ NÁDOBY Z LITHYALINU

Přednáška PhDr. Jana Mergla, Ph.D. k výstavě Lithyalin! Revive! Lithyalin – sklo napodobující polodrahokamy – je jedním z „vynálezů“ Friedricha Egermanna, nejslavnějšího z rafinérů skla doby biedermeieru. Přednáška k výstavě pohovoří o tom, jak a proč tak lithyalin vypadá, co této skleněné novince předcházelo a co na ni navazovalo. Pokusí se také vystopovat, jak Egermannovy objevy různých typů lazur ovlivňovaly další vývoj malby na skle až do počátku 20. století. 

.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 90 Kč

Rubriky
programy

PROCHÁZKA PRAHOU JOSEFA SUDKA

07. 10. 2023 v 16 h

Josef Sudek sedí na stoličce a místo stolu má židli
Josef Sudek ve svém bytě

Procházka začíná v Galerii Josefa Sudka v ulici Úvoz 24 v Praze 1 na Hradčanech, kde v letech 1959-1976 fotograf bydlel. Účastníci si tedy prohlédnou nejen autentický Sudkův byt, ale i aktuální výstavu fotografií Jana Glozara Portréty. Poté se s lektorkou Bc. Zorou Kouteckou vydají po okolí a projdou si některá z míst, která Josef Sudek fotografoval. Trasa vede Petřínskými sady na Újezd, kde měl Sudek svůj dřevěný ateliér.

Přibližná délka konání procházky je 90 minut.

Sraz před Galerií Josefa Sudka.

Galerie Josefa Sudka

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Jednotné vstupné 150 Kč

Rubriky
programy

JAN GLOZAR. PORTRÉTY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

04. 10. 2023 v 16 h

Jan Glozar chodil v 80. letech po Praze a stejně jako mnoho jeho generačních druhů-fotografů zachycoval lidské typy. Svérázným způsobem si vybíral z české společnosti osoby, které nějakým způsobem přečnívaly zaběhnutou úzkou společenskou šablonu. Jednalo se o náhodné známé, se kterými se fotograf střetl a zachytil jejich portrét, doplněný často krátkou autentickou výpovědí nebo popisem setkání. Soubor Portréty vznikal v letech 1986 až 1988. Výstavní premiéru má Glozarův unikátní soubor Vltavěnka, který není sérií portrétů, nýbrž výjimečným fotografickým cyklem zachycujícím v syrové podobě osobnost staré ženy žijící ve svém vlastním světě u Slapské přehrady. 

Výstavou provede její kurátor Jan Mlčoch.

Galerie Josefa Sudka

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Vstupné 90 Kč | snížené 70 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
vystavujeme

JAN POSSELT: FOTOGRAFIE

28. 10. 2023 – 11. 2. 2024

Prezident Masaryk a egyptský král v automobilu

Kurátor: Jan Mlčoch
Grafický design: Štěpán Malovec

Počátkem 20. století se stala Praha významným centrem moderní fotografie. Rozvíjející se společenský život vytvořil vhodné prostředí mimo jiné pro fotografické salóny. V roce 1910 si svůj ateliér otevřel i Jan Posselt: sídlil na Smíchově, který byl tehdy ještě předměstím Prahy.

Jan Posselt (1885 – 1970) patřil k zakladatelské generaci moderní české fotografie. Vedle portrétní činnosti se věnoval i fotografii reportážní (sokolské slety, divadlo, sport, výstavy ad.), reklamní (architektura, železnice, strojní výroba) a nakonec i reprodukční. Zvláště rozsáhlá byla Posseltova činnost v nejrůznějších odborných sdruženích a spolcích, kde se neřešily jen otázky odborné, ale i sociální. Ve 30. letech se účastnil všech  zásadních výstavy reklamní fotografie, roku 1936 legendární Mezinárodní výstavy fotografie v pražském Mánesu a o tři roky později přehlídky Sto let české fotografie konané v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.

Sbírka fotografií Jana Posselta začala v UPM vznikat už od 70. let prostřednictvím jednotlivých nákupů především v antikvariátech. Na začátku 90. let 20. století ji obohatil soubor, který původně patřil soukromé majitelce. Komorní výstava v Galerii Josefa Sudka je první samostatnou výstavou tohoto fotografa.

.

Galerie Josefa Sudka

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Otevírací doba
říjen až březen středa, sobota a neděle 11 – 17 h
duben až září středa, sobota a neděle 12 – 18 h
Galerie je otevřena pouze v době konání výstavy, se vstupenkou z hlavní budovy je vstup do galerie zdarma.


Vstupné
základní 40 Kč | snížené 20 Kč

Rubriky
články

Pátrací hra v rámci Muzejního pikniku

Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik

Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik

Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik
Fotka z akce Muzejní piknik
Rubriky
pro školy

FOTOGRAFEM NA VLASTNÍ KŮŽI

PROGRAM PRO ŠKOLY S PRVKY DRAMATICKÉ VÝCHOVY / GALERIE JOSEFA SUDKA

Program pro 3. – 9. ročník ZŠ, gymnázia, SŠ a ZUŠ

Kdo je fotograf a co všechno může na svých snímcích zachytit? Co předchází tomu, než se zmáčkne spoušť? Jaká byla cesta Josefa Sudka k tomu, aby se stal významným českým fotografem? Kdy a kde žil, s kým se stýkal, a jaké fyzické omezení musel při své životní cestě překonávat?
Společně se projdeme místy, která Josef Sudek fotografoval a také navštívíme byt, kde dnes UPM provozuje Galerii Josefa Sudka. Budeme hledat městské přírodní fotografické motivy a v interiéru si vyzkoušíme, jak Josef Sudek postupoval při tvorbě svých zátiší, a s jakými potížemi se musel potýkat.

vzdělávací oblasti
vzdělávací oblasti Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura, vzdělávací obor Dramatická výchova

očekávané výstupy RVP ZV

  • objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
  • posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
  • vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu
  • uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků
  • užívá prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích – počítačová grafika, fotografie, video, animace
  • interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
  • rozvíjí, variuje a opakuje herní situace (samostatně, s partnerem, ve skupině), přijímá herní pravidla a tvořivě je rozvíjí
  • přistupuje k dramatické a inscenační tvorbě jako ke společnému tvůrčímu procesu, ve kterém přijímá a plní své úkoly, přijímá zodpovědnost za společnou tvorbu a prezentaci jejího výsledku

délka programu cca 90 minut
maximální kapacita 20 žáků
cena programu 90 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma
rezervace objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)

Fotogalerie

Rubriky
pro školy

KDO ŽIDLI MÁ, BYDLÍ!*

PROGRAM PRO ŠKOLY KE STÁLÉ EXPOZICI / UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ MUSEUM V PRAZE – HISTORICKÁ BUDOVA

V tomto edukačním programu se formou interaktivní komentované prohlídky seznámíme s vývojem sedacího nábytku prostřednictvím exponátů stálé expozice Art, Life. Umění pro život a získané poznatky využijeme při výtvarných aktivitách.
Společně se zamyslíme nad tím, jakou roli hraje v našem životě sedací nábytek. Na čem se dříve sedělo? Z jakého materiálu se sedací nábytek vyráběl v minulosti, a z jakého dnes? Měnila se v průběhu času jeho funkce a hodnota? K jakým účelům se dnes používá?

učivo
design, užité umění, nábytek, sedací nábytek, proměna domácnosti, proměna každodennosti

výstupy (žák)
vlastními slovy vysvětlí, co je design a užité umění
rozlišuje nábytek podle jeho funkce, materiálu a doby, ve které byl vyroben
přemýšlí v historickém a společenském kontextu a získané poznatky uplatňuje v každodenním životě
samostatně přemýšlí nad estetickými a praktickými kritérii, a zjištěné poznatky uplatňuje ve vlastní tvorbě

vzdělávací oblasti
Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Umění a kultura

očekávané výstupy RVP ZV

  • dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
  • zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
  • vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti
  • užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
  • interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
  • porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů

očekávané výstupy RVP G

  • volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum
  • charakterizuje proces modernizace, vysvětlí průběh industrializace a její ekonomické, sociální a politické důsledky; rozpozná její ekologická rizika; určí základní příčiny asymetrického vývoje Evropy a světa v důsledku rozdílného tempa modernizace
  • rozpoznává specifičnosti různých vizuálně obrazných znakových systémů a zároveň vědomě uplatňuje jejich prostředky k vytváření obsahu při vlastní tvorbě a interpretaci
  • na příkladech objasní vliv procesu komunikace na přijetí a interpretaci vizuálně obrazných vyjádření; aktivně vstupuje do procesu komunikace a respektuje jeho pluralitu
  • rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření
  • vědomě uplatňuje tvořivost při vlastních aktivitách a chápe ji jako základní faktor rozvoje své osobnosti; dokáže objasnit její význam v procesu umělecké tvorby i v životě

délka programu cca 90 minut
maximální kapacita 25 žáků
cena programu 90 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma
rezervace objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)

*název programu vychází z písňového textu Vratislava Blažka

Rubriky
muzeum žije

NOVÝ OBJEV: VLIV HNUTÍ BAUHAUS NA TVORBU SALÓNU ROSENBAUM

Přestože od výstavy Pražské módní salony v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze uplynulo již dvanáct let a od vydání monografie Evy Uchalové o Odřichu Rosenbaumovi šest let, výzkum tohoto tématu stále pokračuje. A Eva Uchalová má na toto téma nové zprávy:

S novými překvapujícími poznatky přišel norský badatel Widar Halén, emeritní ředitel Národního muzea designu a řemesla v Oslu, který se odborně zabývá textilní produkcí výtvarné školy umění, designu a architektury  Bauhaus ve 20. a 30. letech. V současné době připravuje publikaci o její významné absolventce a posléze samostatné návrhářce a textilní výtvarnici Otti (Otilii) Berger. Už před pár lety se nám podařilo identifikovat Otti jako sestru modeléra a střihače  Modelového domu Rosenbaum v Praze Otty Bergera. Widar Halén si všiml nápadné příbuznosti tkaniny bílého pláště z kompletu paní Tilleové z roku ca 1932 s látkou navrženou Otti, jejíž vzorky jsou uložené v několika evropských muzeích. Restaurátorka UPM Alena Samohýlová provedla analýzu vazby i materiálu tkaniny pláště a jejich identita se bude dále zkoumat. Koncem června přijel Widar do Prahy, aby si plášť i další oděvy ze salonu Rosenbaum osobně prohlédl.

Widar Halén objevil ještě další zajímavou skutečnost, totiž že v salonu Rosenbaum počátkem 30. let pracovala jako vicedirectress Margret Keller-Dambeck,  také absolventka Bauhausu. Jsou to velmi důležitá zjištění, která staví osobnost Oldřicha Rosenbauma do zcela nového světla. Ukazují, že byl v kontaktu s avantgardním centrem Bauhaus, kde se v duchu funkcionalismu vytvářel moderní životní styl. Srovnání analýz v blízké budoucnosti prokáže, jestli látka skutečně pochází z dílny Otti Berger, ale podle ing. Samohýlové je nesporné, že je produktem dílenským, autorským, nikoliv průmyslovým.

V každém případě je to zatím první doklad přímého vlivu Bauhausu na pražskou  módní tvorbu. A nepřekvapuje, že se objevuje právě u Oldřicha Rosenbauma, který většinu roku trávil cestováním po módních centrech Evropy. Není ani náhoda, že byla tato látka použita pro plášť Marie Tilleové, jejíž matka v minulosti vlastnila a nosila celou kolekci oděvů Wiener Werkstätte a jejíž manžel Dr. Ing. Jan Tille působil jako ředitel  Báňské a hutní společnosti v době, kdy budovala jako své nové sídlo úžasný funkcionalistický palác v Lazarské ulici 7 s podzemním sálem, kde od roku 1930 až do zavření divadel nacisty v roce 1944 hrálo Divadlo Vlasty Buriana.

Rubriky
pro školy

KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY EXPOZICE ART, LIFE

Vizuální atraktivita vystavených exponátů ve stálé expozici Art, life. Umění pro život a jejich velmi kvalitní výběr poskytuje prostor nejen pro příjemný estetický zážitek, ale zároveň otevírá snadnou cestu k ilustraci lidské každodennosti v průběhu dlouhých staletí.
Pro školní skupiny nabízíme komentované prohlídky stálé expozice zaměřené na historický a společenský kontext exponátů. Všechny prohlídky jsou orientovány na propojenost exponátů s dobou, ve které byly vytvořeny, a dnešním každodenním životem. Rozvíjejí klíčové kompetence, zejména kompetenci kulturní.

vzdělávací oblasti (RVP ZV, RVP G)
Český jazyk a literatura, Člověk a společnost, Umění a kultura

cílová skupina: žáci ZŠ, studenti SŠ a gymnázií, žáci ZUŠ, studenti VŠ, zájmové skupiny
délka programu: 60 minut
maximální kapacita: 25 žáků
cena programu v českém jazyce: 70 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma
cena programu v cizím jazyce (AJ, NJ): 90 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma
cena vstupenky do expozice: do 15 let zdarma, nad 15 let 30 Kč osoba, pedagogický doprovod zdarma
objednání komentované prohlídky: objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
Nabízíme přizpůsobení tematické prohlídky konkrétním vzdělávacím cílům pedagogů.
Kontaktujte nás na adrese objednavky@upm.cz.

Rubriky
pro školy

KOMENTOVANÉ PROHLÍDKY EXPOZICE ČESKÝ KUBISMUS

PROGRAM PRO ŠKOLY KE STÁLÉ EXPOZICI / DŮM U ČERNÉ MATKY BOŽÍ

cílová skupina: žáci ZŠ, studenti SŠ a gymnázií, žáci ZUŠ, studenti VŠ, zájmové skupiny
délka programu: 60 minut
maximální kapacita: 25 žáků/studentů
cena programu v českém jazyce: 70 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma
cena programu v cizím jazyce (AJ, NJ): 90 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma
cena vstupenky do expozice: do 15 let zdarma, nad 15 let 40 Kč osoba, pedagogický doprovod zdarma
objednání komentované prohlídky: objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)

Aktivní zóny v expozici

V aktivní zóně expozice je možné vyzkoušet, jak se sedí na replikách kubistických židlí. Pracovní listy Obyčejná židle, nebo muzejní exponát? vyzývají návštěvníky ke zkoumání sedacího nábytku z neobvyklých úhlů pohledu.
Pracovní listy Obyčejná židle ke stažení zde

Expozici ve stejném patře doplňuje projekce návrhů a realizací převážně pražské kubistické architektury jako jedinečného světového fenoménu. Po zhlédnutí expozice se návštěvníci mohou s mapkou Procházka po pražské kubistické architektuře vydat na prohlídku kubistické Prahy.
Mapa Procházky ke stažení zde

Rubriky
vystavujeme

LITHYALIN! REVIVE!

21. 09. 2023 – 19. 11. 2023

nádoby z lithyalinu

koncepce výstavy: Palo Macho
kurátoři: Sylva Petrová, Palo Macho
prostorové a grafické řešení: Marcel Benčík
vystavující: Žofia Dubová, Zuzana Gállyová, Lucia Kupcová, Dávid Kurinec, Kristína Ligačová, Palo Macho, Katarína Pozorová, Pavla Pšenicová, Jakub Sojka, Anna Zbořilová

Výstavu připravilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze ve spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení v Bratislavě (Slovenská republika).

Dva mezioborové workshopy na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě ve spolupráci s firmami Glassbor CZ s.r.o, sklárnou Jílek v Kamenickém Šenově a Vyšší odbornou školou sklářskou v Novém Boru se uskutečnily v roce 2022. Oba byly zaměřeny na hutní a zušlechťovací historické techniky skla lithyalin s aplikací stříbrné a měděné lazury. S těmito historickými sklářskými technologiemi autoři experimentovali kombinací tradičního i autorského přístupu a hledali nejen novou estetiku, ale také nové významy v kontextu současného vizuálního umění a art designu. U finálních autorských intervencí do foukaných lithyalinových tvarů je akcentována kresba tužkou, perokresba, malířské gesto a sochařský zásah pískováním, broušením, hranováním, rytím a řezáním skla.

Výstava je prezentací experimentů mladých slovenských autorů s raritní a technologicky náročnou historickou sklářskou technikou lithyalinem. Všechny objekty vznikly ve firmě Václava Kuželky – Glassbor CZ v Novém Boru, ve městě, kde tato technologie v 19. století vznikla. Pedagogický a výtvarný koncept vytvořil se studenty a absolventy pedagog Palo Macho.

Co je lithyanin

Počátkem 19. století začaly severočeské sklárny hledat způsob, jak oživit upadající odbyt a našly jej ve výrobě barevných skel napodobujících polodrahokamy: v hyalitu, agatinu a lithyalianu. Lithyalin je obvykle spojován s opakním taveným sklem, a proto dostal název podle řeckého lithos – kámen, ale jsou známy i průsvitné verze.  Vyvinul jej novoborský sklářský vynálezce a podnikatel Friedrich (Bedřich) Egermann (1777 – 1864). V roce 1828 si tento nový objev nechal patentovat a úspěšně lithyalinová skla v různých tvarových i barevnách variantách,  dekorovavaná  řezáním, broušením, rytím, lazurami a  zlacením,  také vyráběl. To trvalo zhruba do poloviny 19. století, pak zájem o tyto výrobky opadal a po Egermannově smrti se  lithyalin  již nevyráběl. Zájem o něj se zvedl až po druhé světové válce, kdy se stal sběratelskou komoditou. Dlouho se nedařilo  vyrobu lithyalinu obnovit,  ač byly známy i  původní receptury, protože tavení skloviny po starém způsobu se nedalo zopakovat, a bylo pro délku tavby ekonomicky neúnosné. Cestu k  lithyalinu našel technolog až ing. Václav Kuželka, který přišel na způsob, jak historické předchůdce této sklářské technologie v nových podmínkách napodobit, a  možnosti lithyalinu tak dále rozšiřovat.  Na  tvůrčí výzvu jak s  lithyalinem nově pracovat reagují nyní sklářští výtvarníci na Slovensku.  





Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Otevírací doba
úterý 10 – 20 h
středa až neděle 10 – 18 h
pondělí zavřeno


Rubriky
muzeum žije

WOVEN IDENTITIES: ODĚVNÍ TRADICE ASEAN

Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) oslavilo 8. srpna 56. výročí založení v našem muzeu vernisáží výstavy tradičních oděvů států, které jsou členy tohoto sdružení. Brunej, Kambodža, Indonésie, Laos, Malajsie, Myanmar, Filipíny, Singapur, Thajsko a Vietnam mají dlouhou tradici oblékání, které vždy bylo v souladu s protokolem a zvyklostmi a zároveň uměleckým vyjádřením.

Výstava je nahlédnutím do oděvních tradic jednotlivých zemí. Dokládá, že pozoruhodné řemeslné zpracování a jedinečná identita každé kultury má společné základní rysy. Veřejně přístupná je do 22. srpna v 1. patře muzea.

Rubriky
programy

SLABIKÁŘ NOVORENESANČNÍHO SLOHU A ORNAMENTU – KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

26. 09. 2023 v 18 hodin

Lektorka Mgr. Kristýna Václavů vás provede interiéry historické budovy postavené podle návrhů architekta Josefa Schulze. Budova, na jejíž stavbě se podíleli čelní představitelé tehdejší Pražské Obchodní a živnostenské komory a významné firmy, často mecenášsky, je vrcholnou ukázkou uměleckých řemesel přelomu 19. a 20. století. Nahlédnete také do prostor uzavřených veřejnosti, zhlédnete výstavu o rekonstrukci muzea a podíváte se k patě točitého schodiště v muzejní věži.

Délka komentované prohlídky je kolem 60 minut, rezervace a vstupenky na webu UPM nebo v pokladně. Sraz účastníků je u pokladny v historické budově UPM.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Cena 120 Kč, snížená 90 Kč

Pro účastníky věrnostního programu Moje museu(p)m zdarma

Rubriky
programy

SKLENĚNÁ DUŠE / PIETAS. NÁVRAT FUNERÁLNÍ PLASTIKY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

12. 09. 2023 v 18 h

Výstava Skleněná duše

Komentovaná prohlídka výstavy Skleněná duše / Pietas. Návrat funerální plastiky s kurátorkou Martinou Sikorovou, historikem umění Karlem Holubem a autory vystavovaných funerálních plastik, kterými jsou přední čeští umělci z různých oborů.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 130 Kč | snížené 90 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Pro členy věrnostního programu Moje museu(p)m zdarma

Rubriky
programy

DANIELA FLEJŠAROVÁ – MAGDALENA KOŽENÁ. KONCERT PRO DVA SMYSLY. BESEDA

14. 09. 2023 v 17 h

Daniela Flejšarová

Komentovaná prohlídka výstavy Daniela Flejšarová – Magdalena Kožená. Koncert pro dva smysly s Danielou Flejšarovou a kurátorkou Konstantinou Hlaváčkovou a následné nahlédnutí do procesu navrhování oděvů (střihy, aranžování, výběr materiálu) v muzejním ateliéru.

UPM, přednáškový sál v přízemí a výstavní sál ve 3. patře

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 130 Kč | snížené 90 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
programy

JAN GLOZAR. PORTRÉTY. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

06. 09. 2023 v 17 h

Jan Glozar chodil v 80. letech po Praze a stejně jako mnoho jeho generačních druhů-fotografů zachycoval lidské typy. Svérázným způsobem si vybíral z české společnosti osoby, které nějakým způsobem přečnívaly zaběhnutou úzkou společenskou šablonu. Jednalo se o náhodné známé, se kterými se fotograf střetl a zachytil jejich portrét, doplněný často krátkou autentickou výpovědí nebo popisem setkání. Soubor Portréty vznikal v letech 1986 až 1988. Výstavní premiéru má Glozarův unikátní soubor Vltavěnka, který není sérií portrétů, nýbrž výjimečným fotografickým cyklem zachycujícím v syrové podobě osobnost staré ženy žijící ve svém vlastním světě u Slapské přehrady. 

Výstavou provede její kurátor Jan Mlčoch.

Galerie Josefa Sudka

Úvoz 24
Praha 1–Hradčany

Vstupné 90 Kč | snížené 70 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)

Rubriky
programy

SBĚRATEL. LANNOVA SBÍRKA SKLA. KOMENTOVANÁ PROHLÍDKA

05. 09. 2023 v 18 h

Okenní terč ze sbírky Vojtěcha Lanny

Poslední komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou Janou Černovskou. Výstava končí 17. 9.

Zájem o historické sklo poutal Vojtěcha Lannu již od šedesátých let 19. století. Stal se nejen jeho nadšeným sběratelem, ale i zkušeným znalcem, vyhledávajícím a nakupujícím význačné památky sklářské tvorby po celé Evropě. Lannovou zásluhou, ve značné části z jeho darů a prostřednictvím jím zprostředkovaných nákupů, vznikal již od osmdesátých let 19. století základ jedinečné muzejní sbírky skla. Její nedostižnou uměleckohistorickou hodnotu pak Vojtěch Lanna roku 1906 ještě povýšil velkorysým darem více než jedenácti set skleněných artefaktů.

Uměleckoprůmyslové museum v Praze – historická budova

ulice 17. listopadu 2
110 00 Praha 1

Vstupné 200 Kč | snížené 130 Kč
(v ceně je vstupenka do výstavy)