Hra po muzejní budově a stálé expozici Art, Life. Umění pro život, která je pro vás připravena na pokladně.
Zajímá vás, jak to vypadá v muzeu a jaké předměty vystavujeme? Přijďte s dětmi poznat naši muzejní budovu a stálou expozici Art, Life. Umění pro život trochu jinak s pátrací hrou. Ta vám přiblíží muzejní zahradu i budovu, vybrané exponáty naší stálé expozice, a prostřednictvím několika indicií můžete vyluštit tajenku, která vás dovede k odměně.
Hra je v muzeu k dispozici na pokladně v obvyklé otevírací době. Účastnický poplatek je 30 Kč.
Praktické informace: jazykové možnosti hry: ČJ možnost zakoupení poukazu: online a osobně v pokladně Uměleckoprůmyslového musea v Praze
Hra je samoobslužná, každý účastník pátrání obdrží sešit s pátrací hrou.
Největší svátek designu střední a východní Evropy proběhne od 4. do 8. října v Praze a i letos návštěvníky zavede na mimořádná místa, kde naservíruje to nejlepší ze současného evropského designu. Uměleckoprůmyslové museum v Praze je takovým místem už potřetí. Hlavní zahraniční hvězdou letošního ročníku bude neortodoxní nizozemská designérka Ineke Hans. Představí se ve speciální expozici prezentující značku Circuform a s ní první nizozemskou zálohovanou židli. Zároveň usedne jako prezidentka mezinárodní poroty Cen Designbloku, která každoročně vybírá nejlepší projekty celého ročníku.
Pojícím tématem letošního ročníku je Cesta. Na putování za designem mohou návštěvníci vydat mezi naším muzeem, Veletržním palácem Národní galerie Praha a Pražským hradem. V Uměleckoprůmyslovém museu festival koncentruje Superstudio, tedy prostor pro prezentaci firem, výrobců a značek, a Openstudio představující nezávislé tvůrce, produktový design, módu a šperk. Svoji premiéru zde letos má speciální výstava High Craft vzniklá ve spolupráci s prestižním časopisem Vogue CS a třetí pokračování nabídne také výstavní projekt Rodinné stříbro připravený ve spolupráci s Forbes Česko.
Po dobu trvání Designbloku je možné zakoupit zvýhodněnou vstupenku do stálé expozice UPM ART, LIFE. Umění pro život za 50 Kč.
UPM získalo v loňském roce možnost odkoupit kvalitou i rozsahem nejvýznamnější sbírku Nadace českého kubismus. Jejích 14 nábytkových souborů (59 předmětů) a 65 položek-souborů keramických, kovových i skleněných prací (s více než 160 sbírkovými kusy) zahrnuje díla nejvýznamnějších představitelů kubismu – Vlastislava Hofmana, Josefa Gočára, Pavla Janáka a dalších autorů. Muzeu se touto akvizicí podařilo zásadním způsobem rozšířit svou sbírku kubistického designu o zcela nedostupná díla, zhodnotit některé soubory nábytku a keramiky jejich scelením, a umožnit tak uchování dokladů výjimečného fenoménu českého umění pro příští generace i pro jeho reprezentaci v zahraničí.
Nově otevřenou výstavou Akvizice kubismus. Nákup do sbírek UPM provede PhDr. Radim Vondráček, PhD. a kurátorka výstavy PhDr. Lucie Vlčková, Ph.D.
UPM získalo v loňském roce možnost odkoupit kvalitou i rozsahem nejvýznamnější sbírku Nadace českého kubismus. Jejích 14 nábytkových souborů (59 předmětů) a 65 položek-souborů keramických, kovových i skleněných prací (s více než 160 sbírkovými kusy) zahrnuje díla nejvýznamnějších představitelů kubismu – Vlastislava Hofmana, Josefa Gočára, Pavla Janáka a dalších autorů. Muzeu se touto akvizicí podařilo zásadním způsobem rozšířit svou sbírku kubistického designu o zcela nedostupná díla, zhodnotit některé soubory nábytku a keramiky jejich scelením, a umožnit tak uchování dokladů výjimečného fenoménu českého umění pro příští generace i pro jeho reprezentaci v zahraničí.
Nově otevřenou výstavou Akvizice kubismus. Nákup do sbírek UPM provede PhDr. Radim Vondráček, PhD. a kurátorka výstavy PhDr. Lucie Vlčková, Ph.D.
Curator: Lucie Vlčková, Radim Vondráček Architecture: Dušan Seidl Graphic design: Vladimír Vimr
Cubist interior artefacts represent unique and highly prized examples of Czech design of the first quarter of the 20th century. Only in Bohemia did Cubism evolve into a style of its own, finding its niche in the pre-First World War period not only in painting and sculpture, but also in architecture, furniture production and decorative objects made of ceramics, metals and glass. Czech Cubist architecture and design dating from 1910–1914 in particular are unparalleled worldwide and constitute a singular phenomenon in Czech art history. The Cubist collection in the Museum of Decorative Arts began to be assembled in the 1950s, initially from the property of the designers themselves and their clients. Only very few preserved works in private hands, making them extremely rare and much sought-after.
The Czech Cubism Foundation created what is the most important private Cubist collection in terms of quality and extent, cultivating for over a decade its promotion and presentation in the form of a permanent exhibition on view in the Bauer’s Villa in Libodřice, Central Bohemia, and through loans to exhibitions in the Czech Republic and abroad. In 2022, thanks to a special grant from the Ministry of Culture, the Museum of Decorative Arts was given the opportunity to purchase the collection, thus preserving it in its entirety. Its fourteen furniture suites (a total of 59 items) and sixty-five items-collections of ceramic, metal and glass objects (consisting of over 160 pieces) includes works by the most accomplished exponents of Cubism – Vlastislav Hofman, Josef Gočár, Pavel Janák, and others. The purchase of the collection is an acquisition of paramount significance in the Ministry of Culture’s art collecting strategy, and its acquisition is an outstanding feat in the State’s cultural policy that strives to preserve the country’s national cultural heritage and make it accessible to the public. Through this acquisition, the Museum has greatly expanded its holdings of Cubist design to include works hitherto unavailable on the art market and increased the value of certain furniture ensembles and ceramics through their completion (for example, the furniture designed by Vlastislav Hofman for sculptor Josef Mařatka), thereby facilitating the preservation of works documenting the extraordinary phenomenon of Czech art for future generations and for its international representation.
Kurátorka: Lucie Vlčková, Radim Vondráček Architektonické řešení: Dušan Seidl Grafický design: Vladimír Vimr
Uměleckoprůmyslové museum v Praze získalo v loňském roce díky mimořádné dotaci poskytnuté Ministerstvem kultury ČR kvalitou i rozsahem nejvýznamnější privátní sbírku kubistických artefaktů, kterou vytvořila Nadace českého kubismu. Ta také více než deset let pečovala o její propagaci a prezentaci formou expozice v Bauerově vile v Libodřicích. Tuto sbírku tvoří 14 nábytkových souborů (59 předmětů) a dalších 65 položek-souborů keramických, kovových i skleněných prací (s více než 160 sbírkovými kusy), zahrnuje díla nejvýznamnějších představitelů kubismu – Vlastislava Hofmana, Josefa Gočára, Pavla Janáka a dalších autorů.
Muzeu se touto akvizicí podařilo zásadním způsobem rozšířit svou sbírku kubistického designu, kterou prezentuje ve stálé expozici Český kubismus, o zcela nedostupná díla, zhodnotit některé soubory nábytku a keramiky jejich scelením (například nábytek Vlastislava Hofmana pro sochaře Josefa Mařatku), a umožnit tak uchování dokladů výjimečného fenoménu českého umění pro příští generace i pro jeho reprezentaci v zahraničí.
Artefakty kubistického interiéru představují unikátní a nejcennější doklady českého designu první čtvrtiny 20. století. Pouze v Čechách se kubismus rozvinul jako styl, a uplatnil se tak v době před první světovou válkou nejen v malířství a sochařství, ale i v architektuře, nábytkové tvorbě a užitných předmětech z keramiky, kovů a skla. Česká kubistická architektura a design zvláště z období 1910–1914 nemají ve světové tvorbě obdoby a jsou jedinečným fenoménem českých dějin umění.
autor neznámý Smetáček s lopatkou, kolem r. 1920Pavel Janák (1882–1956)
Kanelované vázy konvexní a konkávní, 1911
Pavel Janák (1882–1956)
Kanelované vázy konvexní a konkávní, 1911Pavel Janák (1882–1956)
Kanelované vázy konvexní a konkávní, 1911Pavel Janák (1882–1956)
Osmiboké dózy s víkem, před r. 1912Pavel Janák (1882–1956)
Osmiboké dózy s víkem, před r. 1912Pavel Janák (1882–1956)
Osmiboké dózy s víkem, před r. 1912Vlastislav Hofman (1884–1964)
Dóza s víkem, 1919Vlastislav Hofman (1884–1964)
Dóza s víkem, 1918–1920
Ilustrovaný průvodce nejen pro děti, rodiny a školy vychází v řadě První průvodce památkami pro děti. Muzeem návštěvníky provede jeho spoluzakladatel a mecenáš Vojtěch Lanna, čtenáři se hravou formou dozví kdy a proč muzeum vzniklo, co sbírá, kde všude se s jeho sbírkami můžete setkat, kdo vytvořil jeho budovu a jak je vyzdobena. Najdetou v něm i soubor samolepek vybraných exponátů stálé expozice Art, Life. Umění pro život, které si při prohlížení expozice můžou nalepit na místa, kam patří.
vydavatel: Uměleckoprůmyslové museum v Praze a Nakladatelství Hranostaj Olomouc, 2023 texty a ilustrace: Eva Chupíková vydání: české formát: 23 x 15,5 cm, měkká vazba počet stran: 14
Přednáška restaurátorky Karly Frajerové a správkyně depozitáře Lucie Kölbersbergero ochranných zdobných kovových prvcích na historických knižních vazbách ze sbírek UPM s praktickou ukázkou v přednáškovém sále Centrálního depozitáře UPM. Přednáška je součástí cyklu Materiály, techniky, postupy.
Cyklus Materiály, techniky, postupy vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)
Komentovaná prohlídka z cyklu Materiály, techniky, postupy s restaurátorkami textilu Bc. Nelou Lahodovou a Mgr. Bc. Michaelou Závadskou.
Silueta ženské postavy se v průběhu staletí různě proměňovala podle módy a současně reflektovala i postavení ženy ve společnosti. Do sálu Oděv: Tělo a tělesnost stálé expozice UPM byl vybrán a postupně zrestaurován soubor spodního prádla, který doplňuje chronologickou řadu vývoje odívání od doby empíru až po současnost. Změna tvaru a postupné uvolňování postavy od svazujících korzetů a spodniček dokumentují figuríny, které byly vyrobeny a přizpůsobeny na míru každému exponátu. Na jaká tajemství se během restaurování narazilo a co už se nepropsalo do popisků ve vitríně? Jaká silueta byla pro výrobu nejsložitější? Co všechno obnáší práce restaurátora a s čím se nejčastěji potýká? Na tyto a další otázky budou odpovídat restaurátorky textilu UPM.
Cyklus Materiály, techniky, postupy vznikl jako součást projektu Interaktivní vzdělávání v oblasti tradičních řemesel, technik a materiálů v muzejní praxi, realizovaném v rámci programu Erasmus+ (2022-1-CZ01-KA122-ADU-000078277)
Přednáška PhDr. Jana Mergla, Ph.D. k výstavě Lithyalin! Revive! Lithyalin – sklo napodobující polodrahokamy – je jedním z „vynálezů“ Friedricha Egermanna, nejslavnějšího z rafinérů skla doby biedermeieru. Přednáška k výstavě pohovoří o tom, jak a proč tak lithyalin vypadá, co této skleněné novince předcházelo a co na ni navazovalo. Pokusí se také vystopovat, jak Egermannovy objevy různých typů lazur ovlivňovaly další vývoj malby na skle až do počátku 20. století.
Procházka začíná v Galerii Josefa Sudka v ulici Úvoz 24 v Praze 1 na Hradčanech, kde v letech 1959-1976 fotograf bydlel. Účastníci si tedy prohlédnou nejen autentický Sudkův byt, ale i aktuální výstavu fotografií Jana Glozara Portréty. Poté se s lektorkou Bc. Zorou Kouteckou vydají po okolí a projdou si některá z míst, která Josef Sudek fotografoval. Trasa vede Petřínskými sady na Újezd, kde měl Sudek svůj dřevěný ateliér.
Jan Glozar chodil v 80. letech po Praze a stejně jako mnoho jeho generačních druhů-fotografů zachycoval lidské typy. Svérázným způsobem si vybíral z české společnosti osoby, které nějakým způsobem přečnívaly zaběhnutou úzkou společenskou šablonu. Jednalo se o náhodné známé, se kterými se fotograf střetl a zachytil jejich portrét, doplněný často krátkou autentickou výpovědí nebo popisem setkání. Soubor Portréty vznikal v letech 1986 až 1988. Výstavní premiéru má Glozarův unikátní soubor Vltavěnka, který není sérií portrétů, nýbrž výjimečným fotografickým cyklem zachycujícím v syrové podobě osobnost staré ženy žijící ve svém vlastním světě u Slapské přehrady.
Kurátor: Jan Mlčoch Grafický design: Štěpán Malovec
Počátkem 20. století se stala Praha významným centrem moderní fotografie. Rozvíjející se společenský život vytvořil vhodné prostředí mimo jiné pro fotografické salóny. V roce 1910 si svůj ateliér otevřel i Jan Posselt: sídlil na Smíchově, který byl tehdy ještě předměstím Prahy.
Jan Posselt (1885 – 1970) patřil k zakladatelské generaci moderní české fotografie. Vedle portrétní činnosti se věnoval i fotografii reportážní (sokolské slety, divadlo, sport, výstavy ad.), reklamní (architektura, železnice, strojní výroba) a nakonec i reprodukční. Zvláště rozsáhlá byla Posseltova činnost v nejrůznějších odborných sdruženích a spolcích, kde se neřešily jen otázky odborné, ale i sociální. Ve 30. letech se účastnil všech zásadních výstavy reklamní fotografie, roku 1936 legendární Mezinárodní výstavy fotografie v pražském Mánesu a o tři roky později přehlídky Sto let české fotografie konané v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze.
Sbírka fotografií Jana Posselta začala v UPM vznikat už od 70. let prostřednictvím jednotlivých nákupů především v antikvariátech. Na začátku 90. let 20. století ji obohatil soubor, který původně patřil soukromé majitelce. Komorní výstava v Galerii Josefa Sudka je první samostatnou výstavou tohoto fotografa.
Otevírací doba říjen až březen středa, sobota a neděle 11 – 17 h duben až září středa, sobota a neděle 12 – 18 h Galerie je otevřena pouze v době konání výstavy, se vstupenkou z hlavní budovy je vstup do galerie zdarma.
PROGRAM PRO ŠKOLY S PRVKY DRAMATICKÉ VÝCHOVY/ GALERIE JOSEFA SUDKA
Program pro 3. – 9. ročník ZŠ, gymnázia, SŠ a ZUŠ
Kdo je fotograf a co všechno může na svých snímcích zachytit? Co předchází tomu, než se zmáčkne spoušť? Jaká byla cesta Josefa Sudka k tomu, aby se stal významným českým fotografem? Kdy a kde žil, s kým se stýkal, a jaké fyzické omezení musel při své životní cestě překonávat? Společně se projdeme místy, která Josef Sudek fotografoval a také navštívíme byt, kde dnes UPM provozuje Galerii Josefa Sudka. Budeme hledat městské přírodní fotografické motivy a v interiéru si vyzkoušíme, jak Josef Sudek postupoval při tvorbě svých zátiší, a s jakými potížemi se musel potýkat.
vzdělávací oblasti vzdělávací oblasti Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura, vzdělávací obor Dramatická výchova
očekávané výstupy RVP ZV
objasní potřebu tolerance ve společnosti, respektuje kulturní zvláštnosti i odlišné názory, zájmy, způsoby chování a myšlení lidí, zaujímá tolerantní postoje k menšinám
posoudí vliv osobních vlastností na dosahování individuálních i společných cílů, objasní význam vůle při dosahování cílů a překonávání překážek
vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu
uvádí konkrétní příklady přírodních a kulturních krajinných složek a prvků
užívá prostředky pro zachycení jevů a procesů v proměnách a vztazích; k tvorbě užívá některé metody uplatňované v současném výtvarném umění a digitálních médiích – počítačová grafika, fotografie, video, animace
interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
rozvíjí, variuje a opakuje herní situace (samostatně, s partnerem, ve skupině), přijímá herní pravidla a tvořivě je rozvíjí
přistupuje k dramatické a inscenační tvorbě jako ke společnému tvůrčímu procesu, ve kterém přijímá a plní své úkoly, přijímá zodpovědnost za společnou tvorbu a prezentaci jejího výsledku
délka programu cca 90 minut maximální kapacita 20 žáků cena programu 90 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma rezervace objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
PROGRAM PRO ŠKOLY KE STÁLÉ EXPOZICI / UMĚLECKOPRŮMYSLOVÉ MUSEUM V PRAZE – HISTORICKÁ BUDOVA
V tomto edukačním programu se formou interaktivní komentované prohlídky seznámíme s vývojem sedacího nábytku prostřednictvím exponátů stálé expozice Art, Life. Umění pro život a získané poznatky využijeme při výtvarných aktivitách. Společně se zamyslíme nad tím, jakou roli hraje v našem životě sedací nábytek. Na čem se dříve sedělo? Z jakého materiálu se sedací nábytek vyráběl v minulosti, a z jakého dnes? Měnila se v průběhu času jeho funkce a hodnota? K jakým účelům se dnes používá?
výstupy (žák) vlastními slovy vysvětlí, co je design a užité umění rozlišuje nábytek podle jeho funkce, materiálu a doby, ve které byl vyroben přemýšlí v historickém a společenském kontextu a získané poznatky uplatňuje v každodenním životě samostatně přemýšlí nad estetickými a praktickými kritérii, a zjištěné poznatky uplatňuje ve vlastní tvorbě
vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace, Člověk a společnost, Umění a kultura
očekávané výstupy RVP ZV
dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
vysvětlí podstatné ekonomické, sociální, politické a kulturní změny ve vybraných zemích a u nás, které charakterizují modernizaci společnosti
užívá vizuálně obrazná vyjádření k zaznamenání vizuálních zkušeností, zkušeností získaných ostatními smysly a k zaznamenání podnětů z představ a fantazie
interpretuje umělecká vizuálně obrazná vyjádření současnosti i minulosti; vychází při tom ze svých znalostí historických souvislostí i z osobních zkušeností a prožitků
porovnává na konkrétních příkladech různé interpretace vizuálně obrazného vyjádření; vysvětluje své postoje k nim s vědomím osobní, společenské a kulturní podmíněnosti svých hodnotových soudů
očekávané výstupy RVP G
volí adekvátní komunikační strategie, zohledňuje partnera a publikum
charakterizuje proces modernizace, vysvětlí průběh industrializace a její ekonomické, sociální a politické důsledky; rozpozná její ekologická rizika; určí základní příčiny asymetrického vývoje Evropy a světa v důsledku rozdílného tempa modernizace
rozpoznává specifičnosti různých vizuálně obrazných znakových systémů a zároveň vědomě uplatňuje jejich prostředky k vytváření obsahu při vlastní tvorbě a interpretaci
na příkladech objasní vliv procesu komunikace na přijetí a interpretaci vizuálně obrazných vyjádření; aktivně vstupuje do procesu komunikace a respektuje jeho pluralitu
rozlišuje umělecké slohy a umělecké směry (s důrazem na umění od konce 19. století do současnosti), z hlediska podstatných proměn vidění a stavby uměleckých děl a dalších vizuálně obrazných vyjádření
vědomě uplatňuje tvořivost při vlastních aktivitách a chápe ji jako základní faktor rozvoje své osobnosti; dokáže objasnit její význam v procesu umělecké tvorby i v životě
délka programu cca 90 minut maximální kapacita 25 žáků cena programu 90 Kč za osobu, pedagogický doprovod zdarma rezervace objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
*název programu vychází z písňového textu Vratislava Blažka
Přestože od výstavy Pražské módní salony v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze uplynulo již dvanáct let a od vydání monografie Evy Uchalové o Odřichu Rosenbaumovi šest let, výzkum tohoto tématu stále pokračuje. A Eva Uchalová má na toto téma nové zprávy:
S novými překvapujícími poznatky přišel norský badatel Widar Halén, emeritní ředitel Národního muzea designu a řemesla v Oslu, který se odborně zabývá textilní produkcí výtvarné školy umění, designu a architektury Bauhaus ve 20. a 30. letech. V současné době připravuje publikaci o její významné absolventce a posléze samostatné návrhářce a textilní výtvarnici Otti (Otilii) Berger. Už před pár lety se nám podařilo identifikovat Otti jako sestru modeléra a střihače Modelového domu Rosenbaum v Praze Otty Bergera. Widar Halén si všiml nápadné příbuznosti tkaniny bílého pláště z kompletu paní Tilleové z roku ca 1932 s látkou navrženou Otti, jejíž vzorky jsou uložené v několika evropských muzeích. Restaurátorka UPM Alena Samohýlová provedla analýzu vazby i materiálu tkaniny pláště a jejich identita se bude dále zkoumat. Koncem června přijel Widar do Prahy, aby si plášť i další oděvy ze salonu Rosenbaum osobně prohlédl.
Widar Halén objevil ještě další zajímavou skutečnost, totiž že v salonu Rosenbaum počátkem 30. let pracovala jako vicedirectress Margret Keller-Dambeck, také absolventka Bauhausu. Jsou to velmi důležitá zjištění, která staví osobnost Oldřicha Rosenbauma do zcela nového světla. Ukazují, že byl v kontaktu s avantgardním centrem Bauhaus, kde se v duchu funkcionalismu vytvářel moderní životní styl. Srovnání analýz v blízké budoucnosti prokáže, jestli látka skutečně pochází z dílny Otti Berger, ale podle ing. Samohýlové je nesporné, že je produktem dílenským, autorským, nikoliv průmyslovým.
V každém případě je to zatím první doklad přímého vlivu Bauhausu na pražskou módní tvorbu. A nepřekvapuje, že se objevuje právě u Oldřicha Rosenbauma, který většinu roku trávil cestováním po módních centrech Evropy. Není ani náhoda, že byla tato látka použita pro plášť Marie Tilleové, jejíž matka v minulosti vlastnila a nosila celou kolekci oděvů Wiener Werkstätte a jejíž manžel Dr. Ing. Jan Tille působil jako ředitel Báňské a hutní společnosti v době, kdy budovala jako své nové sídlo úžasný funkcionalistický palác v Lazarské ulici 7 s podzemním sálem, kde od roku 1930 až do zavření divadel nacisty v roce 1944 hrálo Divadlo Vlasty Buriana.
Plášť patří k odpolednímu kompletu pro Marii Tilleovou, salon Rosenbaum 1932Manželé Tilleovi v Nice v roce 1928Marie Tilleová v roce 1928 ve večerních šatech od Rosenbauma, model Redfern PařížVidar Halén a Alena Samohýlová
Vizuální atraktivita vystavených exponátů ve stálé expozici Art, life. Umění pro života jejich velmi kvalitní výběr poskytuje prostor nejen pro příjemný estetický zážitek, ale zároveň otevírá snadnou cestu k ilustraci lidské každodennosti v průběhu dlouhých staletí. Pro školní skupiny nabízíme komentované prohlídky stálé expozice zaměřené na historický a společenský kontext exponátů. Všechny prohlídky jsou orientovány na propojenost exponátů s dobou, ve které byly vytvořeny, a dnešním každodenním životem. Rozvíjejí klíčové kompetence, zejména kompetenci kulturní.
vzdělávací oblasti (RVP ZV, RVP G) Český jazyk a literatura, Člověk a společnost, Umění a kultura
cílová skupina: žáci ZŠ, studenti SŠ a gymnázií, žáci ZUŠ, studenti VŠ, zájmové skupiny délka programu: 60 minut maximální kapacita: 25 žáků cena programu v českém jazyce: 70 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma cena programu v cizím jazyce (AJ, NJ):90 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma cena vstupenky do expozice: do 15 let zdarma, nad 15 let 30 Kč osoba, pedagogický doprovod zdarma objednání komentované prohlídky: objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech) Nabízíme přizpůsobení tematické prohlídky konkrétním vzdělávacím cílům pedagogů. Kontaktujte nás na adrese objednavky@upm.cz.
PROGRAM PRO ŠKOLY KE STÁLÉ EXPOZICI / DŮM U ČERNÉ MATKY BOŽÍ
cílová skupina: žáci ZŠ, studenti SŠ a gymnázií, žáci ZUŠ, studenti VŠ, zájmové skupiny délka programu: 60 minut maximální kapacita: 25 žáků/studentů cena programu v českém jazyce: 70 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma cena programu v cizím jazyce (AJ, NJ):90 Kč osoba (minimálně 12 osob), pedagogický doprovod zdarma cena vstupenky do expozice: do 15 let zdarma, nad 15 let 40 Kč osoba, pedagogický doprovod zdarma objednání komentované prohlídky: objednavky@upm.cz (nejpozději týden předem v pracovních dnech)
koncepce výstavy: Palo Macho kurátoři: Sylva Petrová, Palo Macho prostorové a grafické řešení: Marcel Benčík vystavující: Žofia Dubová, Zuzana Gállyová, Lucia Kupcová, Dávid Kurinec, Kristína Ligačová, Palo Macho, Katarína Pozorová, Pavla Pšenicová, Jakub Sojka, Anna Zbořilová
Výstavu připravilo Uměleckoprůmyslové museum v Praze ve spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení v Bratislavě (Slovenská republika).
Dva mezioborové workshopy na Vysoké škole výtvarných umění v Bratislavě ve spolupráci s firmami Glassbor CZ s.r.o, sklárnou Jílek v Kamenickém Šenově a Vyšší odbornou školou sklářskou v Novém Boru se uskutečnily v roce 2022. Oba byly zaměřeny na hutní a zušlechťovací historické techniky skla lithyalin s aplikací stříbrné a měděné lazury. S těmito historickými sklářskými technologiemi autoři experimentovali kombinací tradičního i autorského přístupu a hledali nejen novou estetiku, ale také nové významy v kontextu současného vizuálního umění a art designu. U finálních autorských intervencí do foukaných lithyalinových tvarů je akcentována kresba tužkou, perokresba, malířské gesto a sochařský zásah pískováním, broušením, hranováním, rytím a řezáním skla.
Výstava je prezentací experimentů mladých slovenských autorů s raritní a technologicky náročnou historickou sklářskou technikou lithyalinem. Všechny objekty vznikly ve firmě Václava Kuželky – Glassbor CZ v Novém Boru, ve městě, kde tato technologie v 19. století vznikla. Pedagogický a výtvarný koncept vytvořil se studenty a absolventy pedagog Palo Macho.
Co je lithyanin
Počátkem 19. století začaly severočeské sklárny hledat způsob, jak oživit upadající odbyt a našly jej ve výrobě barevných skel napodobujících polodrahokamy: v hyalitu, agatinu a lithyalianu. Lithyalin je obvykle spojován s opakním taveným sklem, a proto dostal název podle řeckého lithos – kámen, ale jsou známy i průsvitné verze. Vyvinul jej novoborský sklářský vynálezce a podnikatel Friedrich (Bedřich) Egermann (1777 – 1864). V roce 1828 si tento nový objev nechal patentovat a úspěšně lithyalinová skla v různých tvarových i barevnách variantách, dekorovavaná řezáním, broušením, rytím, lazurami a zlacením, také vyráběl. To trvalo zhruba do poloviny 19. století, pak zájem o tyto výrobky opadal a po Egermannově smrti se lithyalin již nevyráběl. Zájem o něj se zvedl až po druhé světové válce, kdy se stal sběratelskou komoditou. Dlouho se nedařilo vyrobu lithyalinu obnovit, ač byly známy i původní receptury, protože tavení skloviny po starém způsobu se nedalo zopakovat, a bylo pro délku tavby ekonomicky neúnosné. Cestu k lithyalinu našel technolog až ing. Václav Kuželka, který přišel na způsob, jak historické předchůdce této sklářské technologie v nových podmínkách napodobit, a možnosti lithyalinu tak dále rozšiřovat. Na tvůrčí výzvu jak s lithyalinem nově pracovat reagují nyní sklářští výtvarníci na Slovensku.
Sdružení národů jihovýchodní Asie (ASEAN) oslavilo 8. srpna 56. výročí založení v našem muzeu vernisáží výstavy tradičních oděvů států, které jsou členy tohoto sdružení. Brunej, Kambodža, Indonésie, Laos, Malajsie, Myanmar, Filipíny, Singapur, Thajsko a Vietnam mají dlouhou tradici oblékání, které vždy bylo v souladu s protokolem a zvyklostmi a zároveň uměleckým vyjádřením.
Výstava je nahlédnutím do oděvních tradic jednotlivých zemí. Dokládá, že pozoruhodné řemeslné zpracování a jedinečná identita každé kultury má společné základní rysy. Veřejně přístupná je do 22. srpna v 1. patře muzea.
Lektorka Mgr. Kristýna Václavů vás provede interiéry historické budovy postavené podle návrhů architekta Josefa Schulze. Budova, na jejíž stavbě se podíleli čelní představitelé tehdejší Pražské Obchodní a živnostenské komory a významné firmy, často mecenášsky, je vrcholnou ukázkou uměleckých řemesel přelomu 19. a 20. století. Nahlédnete také do prostor uzavřených veřejnosti, zhlédnete výstavu o rekonstrukci muzea a podíváte se k patě točitého schodiště v muzejní věži.
Délka komentované prohlídky je kolem 60 minut, rezervace a vstupenky na webu UPM nebo v pokladně. Sraz účastníků je u pokladny v historické budově UPM.
Komentovaná prohlídka výstavy Skleněná duše / Pietas. Návrat funerální plastiky s kurátorkou Martinou Sikorovou, historikem umění Karlem Holubem a autory vystavovaných funerálních plastik, kterými jsou přední čeští umělci z různých oborů.
Komentovaná prohlídka výstavy Daniela Flejšarová – Magdalena Kožená. Koncert pro dva smysly s Danielou Flejšarovou a kurátorkou Konstantinou Hlaváčkovou a následné nahlédnutí do procesu navrhování oděvů (střihy, aranžování, výběr materiálu) v muzejním ateliéru.
UPM, přednáškový sál v přízemí a výstavní sál ve 3. patře
Jan Glozar chodil v 80. letech po Praze a stejně jako mnoho jeho generačních druhů-fotografů zachycoval lidské typy. Svérázným způsobem si vybíral z české společnosti osoby, které nějakým způsobem přečnívaly zaběhnutou úzkou společenskou šablonu. Jednalo se o náhodné známé, se kterými se fotograf střetl a zachytil jejich portrét, doplněný často krátkou autentickou výpovědí nebo popisem setkání. Soubor Portréty vznikal v letech 1986 až 1988. Výstavní premiéru má Glozarův unikátní soubor Vltavěnka, který není sérií portrétů, nýbrž výjimečným fotografickým cyklem zachycujícím v syrové podobě osobnost staré ženy žijící ve svém vlastním světě u Slapské přehrady.
Poslední komentovaná prohlídka výstavy s kurátorkou Janou Černovskou. Výstava končí 17. 9.
Zájem o historické sklo poutal Vojtěcha Lannu již od šedesátých let 19. století. Stal se nejen jeho nadšeným sběratelem, ale i zkušeným znalcem, vyhledávajícím a nakupujícím význačné památky sklářské tvorby po celé Evropě. Lannovou zásluhou, ve značné části z jeho darů a prostřednictvím jím zprostředkovaných nákupů, vznikal již od osmdesátých let 19. století základ jedinečné muzejní sbírky skla. Její nedostižnou uměleckohistorickou hodnotu pak Vojtěch Lanna roku 1906 ještě povýšil velkorysým darem více než jedenácti set skleněných artefaktů.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál. Komentované prohlídky jsou vždy jednou měsíčně v úterý od 18 hodin.
Hvězdy světového užitého umění a designu (19. 9. 2023)
Hvězdy českého užitého umění a designu (17. 10. 2023)
Ženy v užitém umění a designu (14. 11. 2023)
Posaďte se u nás! (19. 12. 2023)
Kuriozity, zajímavosti a tajemné předměty (16. 1. 2024)
Můžete si zakoupit zimní a letní semestr zvlášť. Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto semestrálního cyklu bude jen 200 Kč.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál. Komentované prohlídky jsou vždy jednou měsíčně v úterý od 18 hodin.
Cena je výhodná při zakoupení celého cyklu (2 komentované prohlídky jsou pak zdarma), ale můžete si zakoupit i zimní a letní semestr zvlášť (také v tomto případě je jedna komentovaná prohlídka zdarma), nebo jednotlivé komentované prohlídky.
Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto cyklu bude jen 400 Kč.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Na závěr celého cyklu si můžete zopakovat nebo jen připomenout stručný přehled dějin umění, tedy vývoj jednotlivých uměleckých slohů na příkladu předmětů vystavených ve stálé expozici i bohatého doprovodného materiálu.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Tato komentovaná prohlídka volně navazuje na předchozí, přesuneme se do 19., 20. a 21. století, kdy nastal překotný vývoj společnosti. Řada celospolečenských fenoménů se promítla i do uměleckého řemesla – industrializace, masová výroba, zrychlování životního tempa. Mnoho z předmětů, které vám ve stálé expozici ukážeme, si budete pamatovat z domácností svých prarodičů či rodičů.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Jak se měnil životní styl především vyšších vrstev společnosti od 13. století do přelomu 18. a 19. století si ukážeme na řadě předmětů vystavených ve stálé expozici. Dotkneme se politických, hospodářských i sociálních dějin středoevropského prostoru, otevřeme témata vlivu církve na lidský život, proměnu společenských aktivit šlechty. Pohybovat se budeme především v sálech Liturgie a slavnosti, Mikrokosmos. Panovnická kunstkomora a Oděv. Tělo a tělesnost.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Příroda zpočátku výhradně poskytovala řemeslníkům a umělcům materiál ke zpracování. V renesančních a barokních kunstkomorách měla naturalia – předměty vyrobené z přírodních materiálů – své čestné místo, takže i my můžeme ve stálé expozici obdivovat poháry z lastur nebo kokosových ořechů, předměty z korálů či poznat magický význam některých přírodnin (rohu narvala). Další kapitolou tohoto tématu je inspirace, kterou příroda umělcům poskytovala. V sále Život forem zjistíme, jak se vyvíjela linie od čistě přírodních tvarů přes geometričnost k amorfnosti. Téma inspirace přírodou se však neomezí jen na stálou expozici, řadu příkladů najdeme i ve výzdobě hlavní budovy UPM.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Tato komentovaná prohlídka se bude zabývat důležitými směry a výzvami užitého umění a designu, které v dnešní době čím dál víc rezonují ve společnosti. Ve stálé expozici najdeme mnoho příkladů redesignu, biodesignu i udržitelnosti jak u historických exponátů, tak i u nejnovějších, na nichž můžeme sledovat pronikání nových materiálů a postupů. Seznámíme se i s možnostmi digitálních technologií, které součastí umělci využívají. Témata by měla vést ke společné disklusi nad výzvami současného designu, ale také muzejnictví.
Komentovanou prohlídku je možné absolvovat jednotlivé nebo si zakoupit celý cyklus za zvýhodněnou cenu. Můžete si také zakoupit i zimní a letní semestr zvlášť.
Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto cyklu bude jen 400 Kč za celý rok nebo 200 Kč za semestr.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Kuriózní, zajímavé nebo neobvyklé předměty jsme ve stálé expozici shromáždili především v sále nazvaném Mikrokosmos. Panovnická kunstkomora a v části Utopie, kosmos, hra. Jaký pro vás mají význam pojmy kuriozita, bizarnost, tajemnost, kýč, magie, pověrčivost? Nebudeme se zabývat jen estetickou stránkou předmětů, ale také neobvyklými materiály a technickými postupy či inspirací, kterou umění přinesla věda a technika.
Komentovanou prohlídku je možné absolvovat jednotlivé nebo si zakoupit celý cyklus za zvýhodněnou cenu. Můžete si také zakoupit i zimní a letní semestr zvlášť.
Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto cyklu bude jen 400 Kč za celý rok nebo 200 Kč za semestr.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Komentovaná prohlídka bude zaměřena na sedací nábytek vystavený ve stálé expozici od nejstarších exponátů po příklady moderního designu. Prohlédneme si různé materiály i postupy výroby. Uvidíte lavičku vyrobenou z velkých lastur i Květy v močálu, můžete si tipnout, zda je pohodlnější pontifikální křeslo z počátku 18. století nebo židle navržená Bořkem Šípkem. Alespoň na dálku vás seznámíme také s naší stálou expozicí nábytku Cesty designu v zámku Kamenice nad Lipou.
Komentovanou prohlídku je možné absolvovat jednotlivé nebo si zakoupit celý cyklus za zvýhodněnou cenu. Můžete si také zakoupit i zimní a letní semestr zvlášť.
Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto cyklu bude jen 400 Kč za celý rok nebo 200 Kč za semestr.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem a kurátory nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Touto komentovanou prohlídkou vás mimořádně provedou i kurátoři Radim Vondráček, který je zároveň ředitelem muzea i autorem koncepce stálé expozice, a Iva Knobloch, vedoucí Centra designu. Dvě části této komentované prohlídky skládají komplexní pohled na úlohu a význam žen v oblasti designu. První část se zaměří na ženy-tvůrkyně, jejichž práce jsou vystaveny. Druhá představí ženy jako objekt zájmu designérů, zaměří se na posun zobrazování ženského těla a vnímání ideálu krásy. Součástí výkladu bude i exkurs do genderové historie. A na co se můžete těšit? Na Madony a Venuše, na renesanční anatomické zobrazení ženského těla, na proměnu ženského oděvu a Hanu Podolskou i Liběnu Rochovou, na návrhářky hraček Minku Podhajskou, Libuši Niklovou a Terezu Talichovou, sklářské umělkyně Miluši Roubíčkovou a Jaroslavu Brychtovou a mnoho dalších jmen žen-designérek a umělkyň.
Komentovanou prohlídku je možné absolvovat jednotlivé nebo si zakoupit celý cyklus za zvýhodněnou cenu. Můžete si také zakoupit i zimní a letní semestr zvlášť.
Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto cyklu bude jen 400 Kč za celý rok nebo 200 Kč za semestr.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Tato komentovaná prohlídka nás seznámí s největšími českými jmény na poli architektury, práce se sklem, módy, nábytku i hraček. Potkáme se s ikonickými díly se značkou Artěl, se jmény Jana Preislera i Alfonse Muchy, Hany Podolské, Oldřicha Rosenbauma, Liběny Rochové, Daniely Flejšarové, Jindřicha Halabaly, Ladislava Žáka, manželů Machoninových, Stanislava Libenského, Jaroslavy Brychtové a René Roubíčka, Bořka Šípka i Milana Knížáka, i se současnými designéry Jiřím Pelclem, Maximem Velčovským či Terezou Talichovou.
Komentovanou prohlídku je možné absolvovat jednotlivé nebo si zakoupit celý cyklus za zvýhodněnou cenu. Můžete si také zakoupit i zimní a letní semestr zvlášť.
Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto cyklu bude jen 400 Kč za celý rok nebo 200 Kč za semestr.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál.
Tato komentovaná prohlídka nás povede od Louise Majorella po Vernera Pantona, od Michaela Thoneta po Harumiho Nakashimu, ale i po technikách italské majoliky, benátského skla a slovenské fajánse. Potkáte nejen nejvýznamnější světové designéry, jejichž díla shromažďujeme a vystavujeme, ale dozvíte se i o jejich propojení s českým prostředím. Zároveň se budeme zabývat i některými ikonickými kusy z našich sbírek a technikami jejich výroby.
Komentovanou prohlídku je možné absolvovat jednotlivé nebo si zakoupit celý cyklus za zvýhodněnou cenu. Můžete si také zakoupit i zimní a letní semestr zvlášť.
Koupit si můžete také roční členství ve věrnostním programu Moje museu(p)m za základní cenu 1100 Kč a cena tohoto cyklu bude jen 400 Kč za celý rok nebo 200 Kč za semestr.
Poznejte naši stálou expozici ART, LIFE. Umění pro život opravdu důkladně. Jedinečný desetiměsíční cyklus netypických komentovaných prohlídek s historikem Martinem Pijákem nabídne účastníkům vhled do nejrůznějších aspektů lidského života a jeho proměn prostřednictvím exkluzivního výběru exponátů z našeho muzea. Výklad přímo v expozici doplňují fotografie z depozitářů UPM, portréty autorů a další obrazový materiál. Komentované prohlídky jsou vždy jednou měsíčně v úterý od 18 hodin.
Ministr kultury Martin Baxa rozhodl o novém řediteli Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Od listopadu ho povede Radim Vondráček, současný ředitel sbírek a výzkumu UPM.
„Pan doktor Vondráček působí v Uměleckoprůmyslovém museu již dlouhá léta a měl možnost řídit početné pracovní týmy, ať již v roli odborného náměstka a zástupce ředitelky Heleny Koenigsmarkové nebo vedoucího rozsáhlých grantových projektů. Působil rovněž v oborových organizacích, poradních orgánech ministerstva či vědeckých radách muzeí a galerií. Celkově získal během své praxe bohaté multioborové znalosti, které chce i nadále využít ve prospěch této významné instituce. Pro výběrové řízení předložil obsahově bohaté pojednání o chápání poslání Uměleckoprůmyslového musea v Praze a konkrétní vize a budoucí cíle práce. Přeji mu v novém působení mnoho zdaru a pevně věřím, že se bude rozvoji Uměleckoprůmyslového musea věnovat se stejným zápalem jako jeho předchůdkyně,“ řekl ministr kultury Martin Baxa. Dosavadní ředitelka Helena Koenigsmarková stojí v čele Uměleckoprůmyslového musea déle než třicet let, přičemž její působení v této instituci se datuje ještě o dvě desetiletí dříve a je s ní tedy bytostně spjata.O svém rozhodnutí ukončit své působení jako ředitelka UPM informovala ministra Baxu letos na jaře. Tento dlouho připravovaný a očekávaný krok nastal po završení tří nejdůležitějších počinů v novodobé historii muzea: stavbě Centrálního depozitáře (2016), rekonstrukci historické budovy (2017) a otevření nové stálé expozice ART, LIFE. Umění pro život (2023). Podle ministra Baxy je Helena Koenigsmarková mimořádnou osobností ve svém oboru a díky ní je UPM stabilní a respektovanou institucí. „Díky Heleně Koenigsmarkové má Uměleckoprůmyslové museum nový depozitář, opravenou budovu a novou stálou expozici. Jako ředitelka prokázala skvělé manažerské schopnosti, má za sebou řadu mezinárodních výstav a dostala Uměleckoprůmyslové museum na mapu špičkových muzeí světa. Velmi si vážím její práce, erudice i nasazení a jsem velmi rád, že jsem s ní mohl a mohu po dobu svého výkonu ministerské funkce spolupracovat,“ uvedl ministr Baxa. Helena Koenigsmarková nastoupila do UPM po vystudování oboru dějiny umění v roce 1971. Působila jako kurátorka sbírky nábytku, kovů a dalších materiálů. Po změnách v roce 1989 působí od roku 1991 jako ředitelka UPM. V 90. letech byla frekventantkou úspěšného nizozemského kurzu MATRA, tematicky orientovaného na muzejní management, který měl výrazný dopad do českého muzejního prostředí. V první polovině 90. let se UPM podílelo na rekonstrukci pražského Domu u Černé Matky Boží a na první expozici Českého kubismu. „Druhou“ kubistickou expozici připravovalo UPM se zápůjčkami z NG a otevřelo ji ke konci roku 2015. Výrazným úspěchem UPM za vedení Heleny Koenigsmarkové se stala rekonstrukce zámku v Kamenici nad Lipou, kde je dnes umístěna rozsáhlá expozice nábytkového designu 19. a 20. století a hraček, stavba Centrálního depozitáře, rekonstrukce historické budovy a otevření nové stálé expozice. Na počátku 90. let Helena Koenigsmarková sehrála výraznou roli při vzniku Asociace muzeí a galerií a patří mezi výrazné osobnosti, které směřování českého muzejnictví pro další léta tehdy proměnily. Výrazná je její stopa i v mezinárodním muzejnictví – jako členka mezinárodní komise pro užité umění a design (ICDAD) měla možnost shlédnout množství zahraničních výstavních projektů a navázala množství kontaktů v oblasti uměleckoprůmyslového designu. To mělo pozitivní dopad např. do výstavní činnosti muzea v souvislosti s výpůjčkami či inspirací způsoby prezentace. Helena Koenigsmarková: „Považuji za velkou přízeň osudu, že jsem mohla strávit celý svůj profesní život v muzeu, které nám všem svými kvalitními sbírkami i lidmi bylo oázou v letech normalizace a jistotou v posledních 30 letech. Jsem ráda, že pomyslné „bidlo“ mohu předat právě dlouholetému kolegovi Radimu Vondráčkovi, který je mi zárukou kontinuity rozvoje muzea po odborné stránce, byť i jeho čekají nesnadné časy po stránce ekonomické s ohledem na nutné úspory i v kulturní sféře.“ Do výběrového řízení, které bylo zahájeno 2. 5. 2023, se na pozici ředitele UPM přihlásilo celkem 7 uchazečů. Ministr kultury jmenoval celkem 11 členů výběrové komise. Kromě ústních rozhovorů hodnotila komise návrhy Koncepce rozvoje Uměleckoprůmyslového musea v Praze, kterou kandidáti odevzdali společně s přihláškami do výběrového řízení. Komise byla složena ze zástupců odborů Ministerstva kultury, které jsou pro chod státních příspěvkových organizací v gesci Ministerstva kultury klíčové, a dalšími členy, kteří zastupují odborné a oborové organizace v České republice. Komise se shodla na tom, že uchazeči na 1. a 2. místě mají předpoklady zastávat funkci ředitele UPM a doporučila ministru kultury, aby na základě vlastního ústního pohovoru zvážil jmenování ředitelem UPM v Praze jednoho ze dvou uchazečů umístěných na 1. a 2. místě. Na základě nejlepšího bodového hodnocení komise se ministr rozhodl na místo nového ředitele Uměleckoprůmyslového musea jmenovat Radima Vondráčka, a to na dobu šesti let s účinností od 1. listopadu tohoto roku. Radim Vondráček: „Je pro mne ctí a zároveň velkým závazkem stát se nástupcem Heleny Koenigsmarkové ve funkci ředitele UPM. Vím, že nebude lehké přiblížit se jejím úspěchům a pracovat s takovým enthusiasmem a obětavostí jako ona. Především díky ní se UPM stalo respektovanou paměťovou institucí s velkým mezinárodním renomé. Rád bych na její práci navázal a vedl muzeum do další etapy jeho rozvoje. Cílem muzea nyní bude naplno využít bohatý potenciál sbírek, znalostí i možností opravené historické budovy a zároveň dostát novým požadavkům současného světa na roli a odpovědnost muzeí.“
Ministr kultury Martin Baxa dává Heleně Koenigsmarkové kyticiMinistr kultury Martin Baxa, odcházející ředitelka UPM Helena Koenigsmarková a nově jmenovaný ředitel Radim VondráčekMinistr kultury Martin Baxa, odcházející ředitelka UPM Helena Koenigsmarková a nově jmenovaný ředitel Radim Vondráček Nově jmenovaný ředitel UPM Radim VondráčekŘeditelka Helena Koenigsmarková v rozhovoru s Českou televizíMinistr kultury Martin Baxa a Radim Vondráček
Český kubismus se vyvíjel zcela jedinečným způsobem ve velice krátkém období let 1911 až 1914. Míra, s jakou v Čechách ovlivnil užité umění a architekturu, nemá ve světě obdoby. Trasa procházky s historičkou umění Mgr. Ing. Markétou Čejkovou vede od Domu U Černé Matky Boží architekta Josefa Gočára, přes nejznámější realizace Emila Králíčka až k Chocholovým domům pod Vyšehradem. Sraz před vchodem do domu U Černé Matky Boží
Délka programu: cca 90 minut
Přesun pod Vyšehrad proběhne městskou hromadnou dopravou, je nutné počítat s hrazením jízdného
Stálá expozice představuje plastický a živý obraz evropského užitého umění od antiky až po design 20. a 21. století. Jejím ústředním tématem je umění v životním pohybu. Expozice sleduje specifickou a velmi zajímavou povahu užitého umění a designu, které přesahují čistě vizuální zážitky. Více než v jiných oblastech umělecké tvorby zde vystupuje do popředí existenciální smysl věcí, jejich účel, zjištění pro koho, jak a proč vznikly. Tyto souvislosti však nezastiňují kvalitu samotných exponátů, výjimečnost unikátních děl a jejich tvůrců, stejně jako poetiku a tajemství každodenních předmětů.
Expozicí provede historička umění Markéta Čejková.